Communisme is in principe geen dictatuur al is een deel ervan dictatuur van het proletariaat(de werkende massa).Daar bij komt nog dat communisme ook weer vele vormen heeft Marxisme,Marxisme/Leninisme,Maoisme,Trotski,Stalinisme etc.Maar in wezen hoort communisme van onder naar boven te werken dus van de massa naar de uitvoerenden..Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (3)

Dictatuur is een staatsvorm. Communisme is een politieke leer. In de praktijk is Communisme wel Dictatuur door 1 partij, maar theoretisch heeft het niets met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in praktijk is communisme juist geen dictatuur, volgens Marx was dictatuur slechts een ''brug'' naar het ware communisme.
Nee communisme en/of kapitalisme hebben in wezen niets met dictatuur te maken. Communisme en kapitalisme zijn economische en politieke theorieen over hoe een samenleving hoort te werken (vooral op economisch vlak) dictatuur is een staatsvorm waarbij er slechts een leider of een partij aan de macht is. Je kan wel een dictator hebben die communisme (of een ander ideologie) toepast maar dat wilt niet zeggen dat het hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dictaat komt voort uit een machtig persoon die dicteert hoe het zou moeten (of een kleine groep).
Vooral een "persoonlijkheidscult"

Communisme kent een basisprincipe dat ieder hetzelfde krijgt, de verdeling van goederen en afname en geen al te grote ongelijkheid hiertussen.