Als het gaat om iemand op je werk:
Kan je straks even terugkomen? Ik heb anderen beloofd dat ik dit eerst zou afmaken.

Als het in de privé sfeer is:

Kunnen we dat een andere keer doen? Ik heb nog wat te doen maar ik bel je graag op als ik even gezellig de tijd voor je kan nemen.

Maar als het echt definitief is, dan kan het alleen maar door precies te zeggen wat je bedoelt:

Het spijt me, maar ik denk dat we niet zo goed bij elkaar passen. Het is misschien beter om geen tijd meer aan elkaar te besteden.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als vriendelijk en beleefd bij deze persoon helpt, dan kun je gewoon uitleggen dat je het een heel aardig persoon vindt, dat je graag voor die persoon klaarstaat, maar dat je niet AL je tijd aan die persoon wil besteden omdat je dan met je eigen zaken in de problemen komt.
Gewoon even voor gaan zitten, tijd nemen voor dat gesprek. Begrip tonen voor eventuele teleurstelling en toch voet bij stuk houden dat je het contact wat wil verminderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik heb het druk. Ik heb nu even geen tijd voor je maar volgende keer plan ik wat tijd voor jou in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zal je dan echt wel de tijd voor moeten nemen!
Je zou de ander eens kunnen laten zien hoeveel tijd hij/zij van je vraagt en dat je dit niet langer vol kan houden omdat je ook tijd voor jezelf en ook weer andere personen moet hebben. Het kan best zo zijn dat de persoon, waar je over praat, helmaal niet in de gaten heeft hoeveel tijd er doorheen gaat, juist omdat hij/zij het w.s. fijn vind om bij je te zijn. Je moet dus vragen om begrip, laten merken dat je het moeilijk vindt om dit te zeggen. Probeer het zo te vertellen dat het antwoord bij de persoon zelf vandaan moet komen. Het is niet makkelijk maar als de persoon in kwestie een beetje inzicht heeft kunnen jullie tot een oplossing komen.
sterkte
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoef er niet omheen te draaien bij jou, ik heb echt andere dingen te doen, vond het echt gezellig maar moet nu echt aan de slag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees altijd eerlijk, vertel geen smoesjes.
Daar heb je alleen je eigen mee.
Leg open en eerlijk uit dat de ander te veel tijd van je vergt en je zelf daar eigenlijk niet op zit te wachten.
dat je ook andere dingen in je leven hebt, waar ook veel tijd in gaat zitten maar dat je er altijd voor haar/hem wilt zijn als het echt belangrijk is.
Maar dan alleen voor echt belangrijke dingen.
En als je tijd heb je zelf wel een praatje komt maken.

Het zal altijd een moeilijk probleem blijven de ander niet te kwetsen, maar zo kan het ook niet door gaan.
Wacht niet te lang en vertel het, anders zeg je straks misschien dingen waar je spijt van kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 't om werk gaat kan je altijd zeggen dat 't nu even niet uit komt en vragen of hij of zij later wil terug komen. 't Is 'maar' een collega.

Als t om privé gaat kan je 't beste eerlijk zijn en zeggen dat 't niet uitkomt. Iedereen heeft 'n leven, ook jij. En bij 'n leven horen nou eenmaal verschillende gebeurtenissen. Soms is het nou eenmaal zo dat iemand geen tijd heeft.
En als deze persoon zich niet laat afwijzen (dus erg onbeleefd is) heeft hij of zij pech lijkt mij.
Kies voor jezelf en bespaar je energie voor dingen die jouw tijd écht nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou tactisch maar toch eerlijk, precies zeggen hoe het is.
Want als je niet helder bent heb je kans dat die persoon toch weer beslag op je tijd gaat leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je het al eens heb laten doorschemeren? Je moet je afvragen waarom je het vriendelijk wil vragen, dat is simpelweg eromheen draaien.

Blijkbaar wordt je er gek van, dus vertel dat.