Waarom zijn mensen vaak zo geïnteresseerd in andermans ellende?

Mensen staan vaak te kijken als er een ernstig ongeluk is gebeurd of als er een hennepkwekerij wordt opgerold en zo.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Blijkbaar mist men actie in hun leven.

Ikzelf rijd altijd gewoon door (als ik zie dat er al genoeg hulp wordt geboden, uiteraard). Want ik heb helemaal geen behoefte om bijv. een zwaargewonde te zien - krijg je daar ook nog een trauma of nachtmerries van.

Er wordt trouwens wel te veel gefit op 'kijkers' die een file aan de andere kant van de snelweg veroorzaken: natúúrlijk remmen mensen af als er allerlei zwaailichten of vlammen en dergelijke te zien zijn - van een afstandje kan je ook niet direct zien of er misschien niet iets op je eigen rijbaan is gebeurd! Sommigen willen ook gewoon kijken of ze kunnen helpen. Da's alleen maar goed, natuurlijk.
Neemt niet weg dat veel mensen inderdaad gewoon nieuwsgierig zijn en verder niks en daarom de voet even van 't gaspedaal halen. En als je eerst 120 reed en vervolgens nog maar 60 terwjil 't al duidelijk is dat er niks op je eigen rijbaan is gebeurd: ja, die mensen mogen ze van mij wel beboeten. Zo ook met kijkers die niet luisteren naar hulpverleners (als die zeggen dat je door moet lopen). Deze laatste categorie mag van mij ook gewoon een nachtje in de cel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat ze dan even hun eigen ellende vergeten en denken dan zo erg is het met mij/ons nog niet...

Ramptoerisme is een echte moderne sport...
twitteren ook...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vaak voor de spanning, ze vinden hun eigen leven waarschijnlijk niet interessant genoeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
andermans leed laat je je eigen leed vergeten.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen zijn van nature belust op spanning en sensatie en zijn nieuwsgierig.

Daarnaast:
als mensen allemaal ongeïnteresseerd door zouden lopen of rijden, dan zou de wereld ter gronde gaan. Dat zou betekenen dat andermans ellende, ongelukken of ziekte niemand meer zou raken...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ramptoerisme heeft vaak een negatieve klank, maar volgens hoogleraar sociale psychologie Paul van Lange van de Vrije Universiteit zoeken mensen de plek van een ramp juist op uit empathie voor slachtoffers. ,,Mensen willen weten of het goedkomt met de slachtoffers. Empathie is de belangrijkste reden om zulke gebeurtenissen van dichtbij te willen volgen'', zegt Van Lange.

Maar er zijn volgens Van Lange meer redenen die mensen de plek van een ramp doen opzoeken. ,,Mensen zijn leergierige wezens en ongebruikelijke gebeurtenissen zijn extra leerzaam. Mensen willen graag weten hoe ze zelf zouden reageren als zoiets ze overkomt en daarom zijn ze heel geïnteresseerd om te zien hoe de slachtoffers erop reageren.''

Ook bestaat binnen de psychologie het algemene principe dat negatieve gebeurtenissen eerder de aandacht trekken dan positieve. Van Lange: ,,Negatieve gebeurtenissen hebben iets bedreigends voor mensen. Het is evolutionair bepaald dat mensen hier meer alert op zijn.'' Dat mensen op een ramp afkomen is dus erg logisch volgens Van Lange, want het is zeldzaam en negatief tegelijk.

Een andere reden die hij noemt is die van de neerwaartse sociale vergelijking, wat betekent dat andermans ellende mensen geruststelt over hun eigen situatie. ,,Als anderen iets vervelends overkomt, zouden mensen kunnen denken, zo erg is het bij mij eigenlijk niet'', zegt Van Lange. Hij voegt daaraan toe dat dit slechts deels ten grondslag ligt aan het fenomeen ramptoerisme. Maar het verklaart wel waarom mensen zich ervoor schamen en waarom de maatschappij het afkeurt. ,,De motieven van de nieuwsgierigheid zijn niet altijd even nobel en wekken wantrouwen. Het is natuurlijk helemaal vervelend als deze nieuwsgierigheid de hulpverlening in de weg zit.''