Er is iemand overleden en dan komen er mensen op de begravenis/crematie waar totaal geen contact/ruzie mee is.

Dit gebeurd onder het mom: laatste respect tonen. De overledene zal hier niets meer van merken. Waarom doen mensen dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Toen mijn ex-werkgever begin dit jaar op 52 jarige leeftijd overleed en ik op zijn crematie kwam viel mij direct op dat er een hoop verwijtende blikken waren van oud collega's die destijds al voor mij weg waren. Die paar oud collega's die er nog steeds werkte zag ik in het verlaten van de zaal met een eveneens verwijtende blik kijken...

Nu redeneer ik met een volgend principe. "Je moet alleen hoog spel spelen als je de spelregels kent!" En dat is wat ik in de ontslagprocedure gedaan heb. En dat was mij destijds niet in dank afgenomen. Vandaar die verwijtende blikken naar mij...

Nu komt alleen het volgende punt. Mijn ex-werkgever komt te overlijden en dit is één van de weinige mensen, waarbij ik tot op de dag van vandaag een groot respect heb. Niet alleen voor wat hij voor mij gedaan heeft. Maar vooral hoe hij tussen zijn werknemers stond. Hij was gewoon een bijzonder goed mens, waarvan ik me af vraag of ik dat t.z.t. als werkgever zou kunnen evenaren...

En nu dan mijn antwoord op de vraag: Naar een begrafenis, of crematie gaan dat doe je niet voor de nabestaande om te laten zien dat je mee leeft. Dit doe je juist voor jezelf om de overledene één laatste groet te brengen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is daarom niet altijd een hypocriete vertoning. Het kan werkelijk respect zijn voor de overledene of zijn familieleden. Het is als een laatste groet, zonder meer. Als je consequent bent en de persoon niet graag zag, ben je vrij niet te gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige mensen doen dit voor zichzelf.Dus niet alleen maar voor de overledene. Misschien hebben deze mensen het toch nodig om het zo af te kunnen sluiten.
Verder zijn er ook mensen die het uit respect doen voor de famillie van de overledene. Ik vind dit volkomen normaal. Zelf ga ik ook naar een begravenis van de opa of oma van mijn beste vrienden. Zelf ken ik deze overleden personen vaak zelden of niet maar ik doe dit uit respect voor mijn vriend/vriendin. Op deze manier wil ik mijn steun geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wauw dit zelfde is mij (mijn familie) overkomen. Bij mijn vaders creamatie stonden mijn oom en tante ineens op de stoep waar al jaaaaaaaaaaaaaarenlange ruzie mee was. Mijn moeder was laaiend toen ze er waren en inderdaad onder het mom van ''een laatste eer'' rot op man...die mensen hebben het leven van mn vader met bepaalde dingen goed verziekt, mn moeder wilde ze absoluut niet binnen hebben..gelukkig zijn ze weggegaan...heel hypocriet....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt laatste eer ook beschouwen als een teken van respect naar de nabestaanden.
Dat doen wij in zo'n geval en dan wordt de dag er in ieder geval niet nog verdrietiger door.

Mocht je dit onlangs zelf hebben meegemaakt, sterkte!
Als dit niet het geval is hopen wij dat je in de toekomst iets met dit antwoord kan.