Hoe leg je dat uit aan kinderen?

Vaak vertonen kinderen na-aapgedrag zoals de middelvinger opsteken of anderszins beledigende gebaren- of lichaamstaal, waarvan ze zelf gewoonlijk niet beseffen waarom dat ongepast is. Het gebeurt meestal puur uit effectbejag en omdat ze het anderen zien doen en weten dat het reacties oproept.
Persoonlijk heb ik het daarom altijd heel moeilijk gevonden om daar adequaat op te reageren; je probeert het gedrag te doen stoppen, maar je wilt ook niet uitgebreid gaan uitleggen waar dat gebaar voor staat.
Wie weet een goede reactie op dit kinderlijk gedrag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Waarom zou je niet uitgebreid uitleggen waar het gebaar voor staat?
Mijn kinderen waren nog heel klein toen ze van school thuis kwamen met het woordje SHIT. Ik heb ze uitgelegd dat het een lelijk engels woord is voor poep. Letterlijk: Stront. Toen ik dat laatste woord zei sloegen ze hun hand voor hun mond van schrik. Het effect was daar. Ze hebben het heel lang niet gezegd.
Inmiddels zijn ze groter en zeggen ze weer heel andere dingen. Mijn oudste dochter (14) bezigt het woord kut nog al eens. Ik zeg haar dat ze dat maar op school moet doen omdat ik het thuis niet duld. Als de jongste (9) het zegt leg ik haar uit wat het betekent en dat ze niet zomaar van alles na moet zeggen wat anderen zeggen als ze niet weet wat het betekent.

Als ze nog te klein zijn om uit te leggen dat het middelvingergebaar fuck you betekent, leg ze dan uit dat het een piemel voorstelt en het niet netjes is om in het openbaar een piemel te laten zien, op wat voor manier dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
... ik wou dat jij mijn mama was... ; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL

Andere antwoorden (8)

Omhelzen en negeren... Jij moet er zijn voor het kind... Als je dat helemaal 100% doet, hoef je er niets meer aan toe te voegen... Allemaal perioden waar het kind vanzelf doorheen groeit als ervan gehouden wordt... Dan groeit hij op als mens en maak er geen robot van dat alleen maar in verwarring leeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en op deze manier worden foute dingen/daden niet bestraft en zal hij/zij dus ook niet inzien dat het ongepast is. Lekkere 'opvoeding' krijg je dan.
Lijkt me niet zo moeilijk. Als ze zelf niet beseffen waarom dat gedrag ongepast is, moet jij ze dat vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehm maar wat vertel je dan precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dat niet uit mogen leggen?
Je hoeft niet uitgebreid uit te leggen waar het gebaar voor staat. Je kan uitlegen dat het beledigend en kwetsend kan zijn voor mensen en hij zichzelf daarmee neerzet als een bang figuur die liever de makkelijke weg kiest dan een gesprek aan te gaan. Onder kinderen zal dit niet belanrijk zijn wellicht, maar als de buurvrouw het ziet denkt zij dat je bang bent....
(ik kreeg gewoon een lange preek....zo bepaalde ik zelf wie welke gebaren van mij onder ogen kreeg....ik had toen ook al een hekel aan preken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over welke leeftijd heb je het, is het onder de 5 zullen ze er alles aan doen om het blijven doen, hoe groter je het drama maakt des te interessanter wordt het. mij zoon is 17 maanden een vrouw in de winkel riep heel hard kut nadat ze iets liet vallen, elke keer als mijn zoon iets liet vallen was het kut. toen heb ik net zolang dingen laten vallen en het anders genoemd dat hij dat nu zegt ipv kut. nu is het over,.
aandacht dus afleiden van het foute en corrigeren met het goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank :)
Aan na-aapgedrag heb ik me ook geregeld gestoord en stoor me er nog geregeld aan als dit plaats vind...

Sommige dingen zitten alleen zo ontzettend diep in de eigen ontwikkeling van uitproberen dat dit na-aap-, of papegaaiengedrag vrijwel niet is aan te pakken. Ook is dit gedrag vrijwel niet te stoppen...

En voorzover die oplossing er wel is kom je al gauw in de categorie 'gepast geweld' terecht. En dit kan zich dan weer volledig tegen je keren...

Of vanaf dag één zwaar straffen, of gedogen...

Na mijn idee is er hierin geen tussenweg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard hoef je als opvoeder niet op elke slak zout te leggen. Soms gaan dingen gewoon over door het te negeren, maar als het niet bij een incident blijft, moet je als opvoeder ingrijpen. Dit doe je niet door te straffen, maar door het probleem voor het kind begrijpelijk te maken. Je legt uit wat het betekent wat hij doet. Soms zijn er ook boekjes waarin een verhaal is waarin een kind geplaagd wordt. Dit is vaak een mooie ingang om zo'n probleem te bespreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werk zelf met jonge kinderen in achterstandsituaties en heb met deze aanpak goede ervaring. Maar ben het met je eens dat dit per situatie verschilt. Opvoeden is een creatief vak. Bij bewust choqueren is negeren vaak de juiste oplossing.
Vraag aan ze waarom ze het doen, en of ze weten wat het betekent. Als ze het weten, dan moet je het ze afleren zoals je schelden ook af leert. Als ze het niet weten vertel je ze dat het voor een heel erg scheldwoord staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan de leeftijd van het kind. Ik zou eerst vragen of ze weten wat het betekent. Zo ja (het kind gebruikt het gebaar dus bewust) dan past boos worden en straf geven bij herhaling. Zo nee, dan uitleggen wat het betekent, rekening houdend met de leeftijd van het kind.

Een vijfjarige kun je bijvoorbeeld vertellen dat mensen dat gebaar gebruiken om anderen te pesten. Jij vind het toch ook niet leuk om gepest te worden? Je maakt mensen erg verdrietig met dat gebaar.

Voor een tienjarige zal deze uitleg te vaag en te kinderachtig zijn, dan kun je beter wat explicieter zijn in je uitleg. Je kunt dan ook wat meer de nadruk leggen op wat anderen van het kind zullen vinden als het dat gebaar gebruikt (mensen denken dat je vervelend en dom bent als je dat doet, en je bent helemaal niet vervelend en dom, toch?) in plaats van het effect op anderen (natuurlijk nog steeds wel vertellen hoe het overkomt!). Een tienjarige zal waarschijnlijk gevoeliger zijn voor wat anderen van hem vinden dan een vijfjarige.