Hoe leer ik als net verhuisde jonge 'vrouw' (22) met angst mensen kennen?

Ik ben 22, woon nu 10 maanden op mezelf. Wil graag in cantact komen met mensen die bij me passen, waarmee het klikt. Ben onzeker en heb last van angst. Waardoor ik het eng vind om alleen dingen te ondernemen, een lange periode veel dingen ontlopen en veel alleen thuis gezeten. Ik ben het zat me opgesloten te voelen verlang naar het gevoel te leven. Hoe en waar moet ik beginnen? Alvast bedankt voor jullie reactie Grtz

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
citaat an http://www.omgaanmetangst.nl "Als u merkt dat u uit angst situaties gaat vermijden, probeer er dan niet aan toe te geven. Daardoor wordt de angst alleen maar groter. Probeer de angst de baas te blijven door u bewust in voor u griezelige situaties te begeven. Vaak zal blijken dat hetgeen u vreest niet gebeurt. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag heeft een 'minnaar'.

Het beste antwoord

Volgens mij is het niks voor jou om naar de kroeg te gaan en daar de gezelligerd uit te hangen. Je zult het moeten hebben van contacten die je opdoet omdat je een gemeenschappelijke interesse hebt.

Heb je bijvoorbeeld zin om een cursus te gaan doen, een sport te gaan beoefenen en, of iets creatiefs te gaan doen? Dan zijn dat de ideale mogelijkheden om nieuwe mensen te leren kennen.

Ga eens rondkijken wat er in jouw woonplaats allemaal georganiseerd wordt en waar je je misschien bij thuis zou voelen. Ga er niet heen met het idee dat je er meteen een hele nieuwe vriendenkring opdoet, maar met het idee dat je iets nieuws gaat leren of iets leuks voor jezelf gaat doen. Die contacten komen dan vanzelf. Maar gun jezelf de tijd. Begin eens met EEN clubje waar je je bij aansluit. En kijk dan of je het aan kunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, ik ben veel aan het rond kijken geweest en heb al een aantal leuke dingen in de buurt gevonden waar ik morgen meer over ga informeren. Het word waarschijnlijk yoga,zangles of een teken schilder cursus. Ik vind het wel spannend om aan iets nieuws te beginnen er komt gelijk onzekerheid en angst bij kijken. Ik weet ook niet goed waar ik me thuis zou voelen maar ik moet gewoon de stap zetten. Maar ik probeer er idd aan te beginnen met het idee iets leuks voor mezelf te gaan doen. En geen verwachtingen te hebben. Bedankt!

Andere antwoorden (8)

Zoek openbare plekken op, plekken waar veel mensen komen en waar je rustig in je ééntje kan zitten. Bibliotheek, parkjes, winkelcentrum etc.
Ga lekker een boekje zitten lezen, of muziek luisteren als je niet van lezen houd. Je bent nu voor jezelf bezig zonder
dat je perse contact hoeft te maken met de mensen om je heen. Observeer tussendoor goed je omgeving.
Herhaal dit totdat je gewend bent aan je omgeving, mensen en al.

Wanneer je eenmaal vertrouwd bent met je omgeving
zal contact leggen met de mensen daar ook makkelijker gaan. Mensen zullen eerder naar je toe komen omdat je
voor hun een bekend gezicht bent geworden. Maar vooral niet afwachten. Lijkt iemand jou interessant, trekt iets je aandacht maar er gewoon een korte opmerking van.
Mensen hunkeren tegenwoordig naar positieve opmerkingen dus het is ook een mooie manier om contact te maken.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook bedankt voor de reactie. Het is een goed idee, en ik ga er zeker wat mee doen! Ik ga me morgen lid maken van de bieb en rondkijken bij meer gemeenschappelijke gelegenheden. Ik vind het wel eng om alleen op pad te gaan heb het een hele tijd vermeden. Maar ik ben er nu klaar mee, ga er weer voor! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank:) Zelf heb ik drie jaar lang thuis gezeten en al het contact met de buitenwereld vermeden.
Weer naar buiten gaan, contact maken, nieuwe vrienden maken is idd erg eng en vooral als je alleen bent.
Het heeft voor mij ook een hele jaar geduurd voordat ik weer een vriendenkring had. En nog steeds ben ik vaak erg onzeker en angstig voor contact met mensen. Ik heb nu geaccepteerd dan onzekerheid en angstig voelen een deel van mij is die nooit zullen verdwijnen. Anderen moet dat dan maar gewoon accepteren....
complimenten voor de twee antwoorden hierboven. Ik kan alleen maar benadrukken dat je inderdaad de dingen moet doen die jezelf leuk vindt. En als je nou echt eens de stoute schoenen aan durft te trekken; ga eens op een groepsreis. Ik heb nog nooit gehoord dat er hier mensen buiten de bot vielen. Ben heel erg benieuwd hoe je aan die angst komt. Kop op je bent het waard! Geniet! En laat anderen van jou genieten. Dikke nachtzoen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overweeg eens vrijwilligerswerk te gaan doen.
met gelijkgestemde mensen bezig zijn voor een goed doel.
je maakt en voelt je nuttig, leert veel, en doet contacten op.
ik heb op de dierenambu en het vogelasiel al heel wat onzekere mensen op zien bloeien.
succes!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele goeie tip, daar zat ik ook aan te denken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd een goeie tip! Ik doe al vrijwilligerswerk wat best leuk is alleen voornamelijk met ouderen(buitenwerk in een blindentuin) maar verlang toch wel naar meer. Denk dus dat ik ermee ga stoppen en wat nieuws ga zoeken. Wat ik wel spannend vind maargoed. Dank!
Rieneke1
12 jaar geleden
spannend ja, maar ook leuk en uitdagend toch?
succes!
De bovenstaande antwoorden zijn inderdaad goede opties, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien wel een heel grote stap is. Wat dan ook heel goed kan werken is via internet (dat heb je blijkbaar al) contact krijgen met mensen. Dingen als forums en msn moet je dan aan denken.
Op die manier kun je mensen leren kennen en mocht het inderdaad klikken, dan kun je later kiezen om ook in het echt met die mensen een keertje af te spreken. Wie weet wat voor goede vriend(inn)en je er aan overhoudt of misschien meer.
Weet natuurlijk wel bedacht op mensen die zich anders voordoen dan ze zijn, dat gebeurt best vaak op internet. Wees er ook iet te gealarmeerd door, want in de kroeg leer je ook iemand niet echt kennen. Neem gewoon je tijd en luister goed naar je gevoelens.

Toegevoegd na 1 dag:
Wat je ook zou kunnen doen is via Hyves, Facebook, Twitter, etc. contact opzoeken met mensen die je al kent, maar bijvoorbeeld uit het oog bent verloren. Dat kan je ook weer heel leuke contacten opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn allemaal goede antwoorden.
Stap een is al dat je het verlangen voelt. Nu een iets zoeken dat je zou willen doen. Een cursus geeft structuur: dan kent niemand elkaar in het begin dus hoef je niet in een groep in je eentje te komen, jullie zijn allemaal in je eentje. Als ook zoiets voor je te eng is, zoek dan eens hulp, iemand die met je meekijkt. Een psycholoog of in het alternatieve circuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je wel naar buiten durft? Misschien kun je eens kijken of er in jouw nieuwe buurt een buurthuis is, die hebben vaak inloopochtenden, gewoon een bakkie koffie en eens rondkijken, je HOEFT er niks. Wie weet doe je er leuke ideeën op.

Of je kijkt in de weekkrant wat er dat weekend te doen is, bijvoorbeeld bij dat buurthuis. Bijvoorbeeld een muziekdag of expositie. Als je daar bent en het wordt je even teveel dan ben je in ieder geval dicht bij huis. Ikzelf vind het altijd wel prettig dat ik op zo'n dag een beetje in de massa kan opgaan en er niet teveel van me verwacht wordt. En na zo'n dag heb je alweer 1 stap extra gezet :)

Veel sterkte!
12 jaar geleden
ik zou mensen opzoeken die ook met dezelfde dingen kampen zoals jij.dingen zoals facebook kan uitkomst bieden voor iemand die wat onzeker is.en wees blij met jezelf dat helpt echt de onzekerheid te verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw verlangen naar sociale contacten is heel normaal..

Vooral als je pas verhuisd ben kun je heel eenzaam voelen..want iedereen die je tegenkomt in b.v. winkels, is een volslagen vreemde voor je.

Ik denk dat je het best een huisdier, om precies te zijn, een hond, zou moeten aanschaffen.

Het is een bekend feit dat door het hebben van een hond en vooral door het uitlaten van die hond, je sociale contacten veel gemakkelijker tot stand komen.

Wees daarbij niet bang of onzeker. Wellicht zijn er al een aantal mensen die best met jou in contact zouden willen komen maar...die net zo verlegen en onzeker zijn als jij.

Trek erop uit met je hond en bemerk hoe eenvoudig je sociale contacten ontstaan. Kijk echter wèl een beetje de kat uit de boom..en let goed op met wie je je contacten krijgt.

Want sommige mensen, die later bepaald onaangenaam blijken te zijn, zijn nadien vaak heel moeilijk weer kwijt te raken..

Ik wens je heel veel succes toe..

Groet,

Ton