Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste manier om Gronings te leren?

Hallo,

Ik ben 19 jaar oud en ik ben geboren in Groningen, waar ik al zo'n beetje mijn hele leven woon. Omdat mijn vader Rotterdams van oorsprong is en hij liever niet had dat zijn kinderen Gronings leerden, heb ik het nooit echt leren spreken. Ik versta het wel redelijk, maar sinds een aantal maanden vind ik dat het Gronings iets is om trots op te zijn. Daarom zou ik het dus ook graag willen leren.

Probleem is alleen, het Gronings heeft niet echt een standaard, dus het zou heel mooi zijn als ik het Gronings van mijn regio (Noord-Groningen) kan leren.

Mijn moeder en haar ouders spreken wél Gronings, maar ik weet niet echt hoe ik het moet aanpakken. Voor Gronings is er namelijk niet ontzettend veel te vinden, laat staan Hogelandster Gronings. Dat maakt het juist nu zo lastig. Ook ben ik bang dat het heel dom gaat klinken qua accent, aangezien mijn accent een soort mengsel is van standaard Nederlands en Gronings.

Dus mijn vraag is, zijn er hier mensen die meer ervaring hebben met het alsnog leren van de streektaal van het gebied waar hij/zij is opgegroeid en/of nog woont?

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
903

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kom zelf niet uit Groningen, mijn familie wel (Loppersum) en wij waren er elke vakantie. Ik versta het heel goed,maar spreek het niet. Als wij het vroeger probeerden, verbeterde mijn vader ons altijd, met daarbij de opmerking dat wie niet van kinds af aan Gronings heeft leren spreken het nooit goed zal leren.
Dat was niet de manier, want wij hebben het nooit aangedurfd om het echt te spreken.
Mijn man, zelfde situatie, maar dan met Achterhoeks, kreeg dat commentaar niet, en durft nu in ieder geval Achterhoeks te praten als t zó uitkomt, al is t niet perfect.
De enige manier om n taal goed te leren is door het te doen. Spreek met je moeder en andere familie af dat je met hen Gronings praat, dat ze je mogen verbeteren als je het fout doet, dat je het graag goed wil leren.
Dialecten dreigen uit te sterven en dialectsprekers vinden het over het algemeen geweldig als jonge mensen belangstelling hebben voor hun taal, dus ze zullen je vast willen helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie, vooral goed om te lezen dat het je man is gelukt om aardig Achterhoeks te leren. :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding