Ontwikkelingsgeld sturen naar een land met een corrupt regime.Is dat wel zinvol?

Ik wil dus niet zeggen, dat we die mensen daar moeten laten stikken,maar als het meeste geld toch niet aankomt waar het voor bedoeld is....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is maar de vraag of ontwikkelingshulp sowieso wel werkt. (zie bronnen).

Binnen een corrupt regime zal het nut van ontwikkelingshulp minder zijn dan in andere landen.

Noodhulp (voedsel uitdelen bij hongersnoden) helpt overigens wel (op de korte termijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Persoonlijk geef ik nooit aan de bekende goede doelen, juist om de reden die jij noemt, heb niet het idee dat degene die het echt nodig hebben bereikt worden.
Mijn broer heeft lang in Kenia gewoond, waardoor ik wél kon vertrouwen dat het geld goed terecht kwam, bij kleine projecten zonder tussenkomst van een organistie en regeringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is alleen zinvol als je de ontwikkeling in dat land wil tegenwerken...

Zie de nieuwsbladen van vandaag voor nadere info...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijns inziens is dit niet zinvol omdat het geld niet terecht komt waar het hoort. Veelal worden er wapens o.i.d.van gekocht. Mijn definitie voor ontwikkelingsgeld is dan ook:
Geld van armen uit rijke landen is voor de rijken in arme landen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgelopen week was er over dit onderwerp een heel interessant tv-programma nl. Tegenlicht. Het komt er op neer dat veel ontwikkelingslanden de Westerse aanpak van ontwikkelingshulp niet zinvol vinden. Naast dat veel geld blijft steken bij corrupte regimes zijn ook de Westerse landen vaak verantwoordelijk voor het verkeerd terecht komen van ontwikkelingshulp. Veel geld wordt vaak liever uitgegeven aan Westerse bedrijven, terwijl bedrijven in Ontwikkelingslanden de dienst beter en goedkoper kunnen doen. Het zou beter zijn om de economie van ow-landen te stimuleren door handelsbarrieres te doorbreken waardoor er echt een langere termijn oplossing komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel moeilijk aan te tonen of het geld op de goede plek terecht komt als je het opstuurt, maar ik geloof niet dat de mensen die het geld het hardst nodig hebben er iets van zullen zien. Waarschijnlijk zal het zelfs tegen hen werken, doordat deze corrupte regimes hier juist door in stand kunnen worden gehouden. Waar ik wel in geloof zijn bv microkredieten, maar deze moeten dan door een betrouwbare organisatie worden gecoördineerd, moeten dan toezicht houden op wie het geld krijgt en waar het aan besteed wordt. Als je het echt zeker wilt weten moet je zelf een organisatie oprichten, maar dat kost veel tijd, werk en energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet nooit geld sturen naar een corrupt regime. Als je wilt helpen moet je ter plaatse in eigen beheer projecten opstarten die passen bij de mogelijkheden ter plaatse, zodat de mensen er zelf mee aan het werk gaan.