Maatschappelijk engagement betekent dat je jezelf betrokken voelt bij de samenleving. En dat je dus een soort innerlijke drive hebt om je in te zetten voor je medemens.

Sociaal werk is een discipline (werk) dat zich inzet op het behalen van bepaalde sociale waarden (zoals bijvoorbeeld armoedebestrijding, optreden tegen mishandeling, depressie, eenzaamheid, etc.)

Niet iedereen die maatschappelijk geëngageerd is zal een carrière in het Sociaal Werk nastreven. En in theorie zou je zonder enig maatschappelijk engagement wel Sociaal Werk kunnen doen. Maar over het algemeen kiezen mensen voor Sociaal Werk omdat ze zich juist WEL enorm geëngageerd voelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maatschappelijk engagement is meer het overkoepelende geheel. Het is een levensinstelling die iemand heeft waarin hij/zij zich verbonden voelt met de maatschappij. Als je hiermee een engagement treft, verbind je je eraan en vaak ga je dan aan de slag als sociaal werker of sociaal maatschappelijk dienstverlener.

Een engagement ga je vrijwillig aan en je krijgt er geen geld voor als je je alleen betrokken voelt bij de maatschappij. Ga je er daadwerkelijk mee aan de slag, dan wil je er alles over weten en volgt een opleiding om de mensen adequaat te kunnen helpen.

In het sociale werk breng je verbindingen tot stand tussen mensen en werkt bijv. aan de algemene sociale veiligheid in een wijk. Je stimuleert de mensen om te participeren in de maatschappij en om samen te werken met elkaar.
Je kunt dan bijv. kiezen of je een opleiding wilt volgen met als specialisme 'Sociaal cultureel werker' of 'Sociaal maatschappelijk dienstverlener'.

De sociaal cultureel werker werkt meer in buurten en met groepen mensen. Je organiseert en begeleidt activiteiten voor allerlei mensen in wijken, buurten en dorpen die een zwakke of financiële positie hebben in de maatschappij. Denk aan ouderen maar ook aan jongeren, allochtonen of langdurig werkelozen enz.

De sociaal maatschappelijk werker ondersteunt mensen die problemen hebben. Problemen met huisvesting, geldgebrek, gezondheidsproblemen, verslaving, conflictsituaties of onveilige leefsituaties enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
Geëngageerd voel je je omdat je betrokken bent. Als werker is het werk en krijg je ervoor betaald.

Toegevoegd na 3 minuten:
Geëngageerd voel je je omdat je betrokken bent. Als werker is het werk en krijg je ervoor betaald.
amc
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
Ineens stond het er dubbel ...het was niet de bedoeling ;-)