Hoe om te gaan met een dominante klusjesman?

het betreft een intelligente, vriendelijke, kundige en betrouwbare man.
hij kan er echter slecht tegen als ik achter de pc zit als hij werkt, en hij beristpte me een soort van daarvoor.
bovendien riep hij me voor allerlei terechte, maar ook onterechte schoonmaakklusjes.
hij overdonderde me nogal (dat overkomt me al snel), en ik zou graag een strategie hebben voor als hij volgende maand verdergaat.
ben niet zo van de confrontatie, meer van de zachte lijn.

12 jaar geleden
2.5K
Amadea
12 jaar geleden
Als je hem verder wel vertrouwt zou ik in de tijd dat hij bezig is iets buiten de deur gaan doen. Een boodschap of zo, en pas terug komen tegen de tijd dat de klusjesman zijn uren gevuld heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea, maar dat betekent dat ze haar eigen huis uit 'vlucht' zodra die man er is. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sta hiervan te kijken Rieneke,ik had geen idee dat je in zulk soort situatie's overrompeld wordt. Als het om katten gaat ben je heel zeker en assertief van je zaak,dus ik zou zeggen: beschouw die man maar als een kat.
;-)))
amigo
12 jaar geleden
ik snap het wel helaas, je wilt iemand ook niet voor het hoofd stoten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet ophoudt, dan maar ontslaan lijkt mij..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige die kan oordelen of een schoonmaakklusje terecht is, ben jijzelf! En ga je niet excuseren, het is n.b. jou huis.
Ik ken ook zo iemand, hij wil gewoon een soort slaafje naast zich, zo van: Wil je even dit doen? Wil je even dit vasthouden? Wil je dat even aangeven? Ik ging op gegeven moment gewoon de deur uit, en dat is heel vervelend. Ik heb hem na een maand rekken (van hem) de deur uitgezet en een ander genomen.

Het beste antwoord

Wat een vreemde klusjesman: die bemoeit zich met jouw bezigheden terwijl hij voor je aan het werk is? Dat heb ik nog nooit meegemaakt. En wij hebben heel wat klusjesmannen over de vloer gehad.
De meesten vinden het namelijk erg prettig als je ze juist NIET voor de voeten loopt en zelf lekker bezig bent, desnoods op je pc.

Ik merk uit je verhaal dat je niet zo assertief bent, maar ik zou toch er iets van te zeggen in de trant van: U doet een klus voor mij, en ik doe dingen die ik nu belangrijk vind.
Al doe je spelletjes of GV, dat moet je zelf weten.

Ga in een ander vertrek zitten dan waar hij bezig is en doe de deur dicht. Dat geeft meer privacy.

Als je geen laptop hebt maar een desktop, is dat wellicht wat lastig, maar als hij langere tijd bezig is, zou ik de boel versjouwen en een tijdelijke werkplek op mijn slaapkamer o.i.d. maken.
Als hij zegt dat je iets zou moeten schoonmaken zeg dan dat je dat pas doet als de klus klaar is, en als je alleen bent.
Ga af en toe naar hem toe om te vragen of hij iets nodig heeft, moedig hem aan en zeg dat je het prachtig/knap vind wat hij doet. Dat streelt zijn ego.
En een bakkie op zijn tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Welja , ga lekker zijn ego strelen ook nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wel! het is een aardige, vriendelijke kundige man.
Ze moet hem wel te vriend houden hoor!

Andere antwoorden (9)

Met zulke mensen kun je niet omgaan. Ontslaan, en op zoek naar een ander. Veel aanbod om zulke klusjes te doen, geringe vraag.. Dus waarschijnlijk ben je nog goedkoper uit ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! Ik heb per ongeluk een - gegeven. Sorry want ik wilde echt op de + klikken, maar dat gaat nu niet meer :-s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef wel een + :D
Ik begrijp dat jij een klusjesman in huis hebt die vind dat jij de vloer moet gaan zuigen ipv computeren?

hmm...We weten allebei dat het hem geen bal aangaat natuurlijk hoe jij je tijd indeelt, maar ik kan me best voorstellen dat het lastig is om dat op een tactvolle manier te zeggen. Je wilt hem waarschijnlijk wel te 'vriend' houden als klusjesman.

Daarnaast schrijf je eigenlijk dat je nooit echt assertief bent.
Begrijp ik dat goed?

Ik zou 2 dingen doen; aan die klusjesman serieus uitleggen wat voor belangrijks je aan de computer aan het doen ben ( als dat zo is ) en anders een grapje voorbereiden. Misschien iets van 'ja, ik kan me slecht concentreren met klusjesmannen in huis, dus zodra jij komt móet ik echt even computeren ' ...Verder zijn verwijtende blikken dragen als een vent.

Daarnaast misschien kan je een assertiviteitstraining overwegen als je dit in meer situaties overkomt. Het is vervelend als je altijd denkt aan hoe je overkomt op mensen, en dat het zo extreem is dat je moeilijk voor jezelf opkomt. Dan brengt zo'n cursus wel uitkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Uitleggen wat voor belangrijks ze aan de computer aan het doen is??? Aan de klusjesman, die er notabene voor betaald wordt om gewoon zijn werk te doen??? Het moet niet gekker worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alhoewel ik dat met je eens bent, zal iemand de niet zo assertief is niet zeggen 'het moet niet gekker worden, ik betaal je dus ga lekker zelf aan de slag' ..daarom probeer ik een handvat te geven om er op een nette manier mee om te gaan. daarnaast is een assertiviteitstraining heus handig, maar goed, dat is wat anders.
Ik snap wat je bedoelt, heb er ook wel eens mee te maken gehad. Blijkbaar is het niks voor jou om hem hierop aan te spreken "Ik ben niet gediend van dat soort opmerkingen, u werk voor mij dus wat ik doe is niet relevant"
Wat je misschien wèl kunt doen is er een grapje over maken. Zoiets als "Ik heb u aangenomen om die klussen te doen. Als ik het zelf kon zat ik nu niet te niksen!" Of "U bent een prima klusjesman, ik doe mijn werk op de computer". Probeer verder je niet schuldig te voelen ofzo. Je betaalt hem en wat jij doet op dat moment is jouw zaak. Hoe lastig je de situatie ook vindt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch zou Rieneke dat juist wél moeten doen, tegen hem zeggen "Ik ben niet gediend van dat soort opmerkingen, u werkt voor mij dus wat ik doe is niet relevant". Dan hoeft ze ook geen grapje te verzinnen, want er is niets grappigs aan.
Je kan er op reageren zoals je dat doet met kleine kinderen die aldoor aandacht willen. Heet hem welkom, als hij arriveert. Zet hem dan aan de klus en zeg dan heel vriendelijk dat je tot 11 uur niet gestoord kan worden en je dan om 11 uur met hem koffie komt drinken.
Geef hem tijdens de koffie de kans te vertellen wat hij heeft gedaan aan de klus, hoe ver hij is gekomen, vraag of er nog een stofzuiger nodig is en strooi wat met complimenten. Na de koffie doe je hetzelfde tot de lunch. Tot de lunch wens je niet gestoord te worden tot de thee.
Als je dat heel vastberaden zegt kan hij daar niet tussen komen en bovendien ben jij natuurlijk de werkgever die hem inhuurt en hij de werknemer die opdrachten uitvoert. Hij heeft er niks mee te maken wat jij doet . Het lijkt me wel dat het iemand is die veel aandacht en waardering nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij de volgende keer weer iets zegt over schoonmaakklusjes (die hem trouwens niets aangaan) kun je hem vertellen waar je de schoonmaakspullen hebt staan met de mededeling: "Leef je uit". Als hij dan reageert met de opmerking, dat dat zijn werk niet is, kun je hem weer pareren door te zeggen dat hij zich er dan ook niet druk over moet maken. Hij doet zíjn werk en jij het jouwe.
Punt, basta.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij je nog eens roept voor een al dan niet terechte schoonmaakklus, mag je zeker niet meer rechtspringen. Je antwoord gewoon: "Ik weet dat dat nog moet gedaan worden, maar nu niet, nu heb ik even iets anders te doen".

En je blijft gewoon zitten en doet verder met hetgene waar je mee bezig was, al lees je op dat moment een boek! Hoe vriendelijk de man ook is, hij mag zich niet bemoeien met jouw manier van leven.

Als hij nog eens kritiek heeft op het feit dat jij achter de PC zit, terwijl hij werkt, zeg je fijntjes: "Gelukkig heb ik jou om die klussen op te knappen, zo kan ik op de PC werken". Of: "Tja, ieder zijn taak, he".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En nóg beter zou zijn, als Rieneke gewoon zegt:
"Ik betaal jou om hier een paar klussen uit te voeren, NIET om je met mij te bemoeien!" Maar dat is (helaas!) niets voor haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Op deze manier zeg je het vriendelijk,maar toch dringend zodat hij weet wat wel en wat niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de +jes :)
Alternatief: zeg tegen hem:

Ik heb er ZO veel vertrouwen in hoe JIJ alles hier klust dat ik je HELEMAAL niet voor de voeten wil lopen, DAAROM trek ik me terug achter de PC dan heb je zo min mogelijk last van me.

EN.... OOK dat schoonmaken die ik liever achteraf zodat jij lekker door kunt werken.

Wat hij ook tegen je zegt: geen antwoord geven op wat hij zegt maar maak hem een compliment over wat hij aan het doen is (daar BEN je ook tevreden over dus dat moet te doen zijn), volgens mij vergeet hij dan echt "door te zeuren" over jou.

Dus voorbeeld:
hij: zit je nou al weer achter die computer.....
jij: hm, hee wat zie ik nou wat ben je al VER zeg, hoe doe je dat zo snel? En wat ga je nu doen?
en
hij: kun je even komen hier de vloer soppen
jij: ja zo..., zeg hoe heb je DAT zo netjes weggewerkt gekregen dat had ik nooit gedacht, hoe ga je de rest doen?
12 jaar geleden
Als ik zo"n klusjesman in huis had die ik ook nog (zwart) betaalde en hij deed of zei dingen die mij niet aanstonden dan vertelde ik de man recht in zijn gezicht dat ik niet gediend was van zijn grapjes en dat ik toch al van plan was om maar een ander te gaan zoeken. Als deze man graag klusjes voor je wil blijven opknappen, dan denk ik dat hij wel wat zal dimmen. Zo niet dan voeg je de daad bij het woord en zegt tegen hem dat dit zijn laatste klus is geweest voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je deze man de waarheid zegt kan hij je pesten door de werkzaamheden niet al te best uit te voeren zodat hij gauw terug moet komen en zo meer kan verdienen
verderkan hij ,als hij electrische draden vast moet zetten ,dat zodanig doen dat je een trillinkje voelt als je iets aluminiums aaanraakt(heb ik meegemaakt.