Je zou 'tussen de regels' moeten lezen. Daarmee bedoel ik dat je hem dan heel aandachtig moet lezen en kijken of diegene zichzelf ergens tegenspreekt.
Dan zou je kunnen gaan twijfelen, maar niet bepalen dat er gelogen wordt. Dat kan alleen met een bewijs, doordat je bijv. weet dat het niet waar is wat diegene schrijft.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik echt het beste antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste antwoord, Bravo!!

Andere antwoorden (7)

alleen als het klinkklare nonsens is wat iemand verkondigt weet je het vrijwel zeker.

een spellingchecker kun je aanzetten, een standaard check op liegen is er (helaas) niet
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha je laatste zin!!! geweldig!!! +!
amigo
12 jaar geleden
dank je, staat natuurlijk vreselijk decadent maar moest er zelf achteraf ook een lachen...
Daar kan je zomaar in het algemeen geen antwoord op geven. Net zoals hier op GV trollen zitten die gelogen verhalen ophangen om daar reacties op uit te lokken zullen er ook mensen zijn die e-mailberichten sturen met onware gegevens omdat ze ergens op uit zijn. Het hangt vaak van de bewoording af of je een vermoeden krijgt dat het gelogen is.
Amadea
12 jaar geleden
Indien je heel veel mensenkennis hebt en ervaring op dit gebied, dan zou je het kunnen opmaken.

B.V door het weglaten van belangrijke onderwerpen.
het overduidelijk laten merken dat er eigenbelang bij is.
Het onnodig afkraken van een ander.
Het opblazen van kleine voorvallen.
Geen duidelijk antwoord geven.
En natuurlijk voor sommigen hun intuïtie.

Maar iemand die dit regelmatig in een mail doet, weet ook dit soort zaken en zal er rekening mee houden om een zo gewoon mogelijk antwoord te geven.

Zoals b.v sommige postorderbedrijven die je van alles beloven en/ of laten winnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Jouw lijstje (uit je tweede alinea) hoeft niet door liegen te komen. Je ziet dit gedrag ook vaak bij mensen die zich aangevallen voelen en bij mensen die de ander niet durven vertrouwen. Ook mensen die vastzitten in een bepaalde denkrichting vertonen zulk gedrag. Daarmee weren ze nieuwe informatie af en vallen ze de boodschapper aan die de ongewenste inzichten probeert te vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glimlach!
In e-mails kun je liegen alsof het gedrukt staat. Het is niet altijd op te merken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan in wat hoe dingen gezegd worden en of je diegene goed kent. Als het een vriendin is, en je kent haar om het zo te zeggen wel langer dan vandaag dan zou je dat best kunnen herkennen maar als het gewoon een strak verhaal is van een onbekende... dan is het wel heel lastig maar je kan soms wel tussen de regels doorlezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bruine ogen.
Ik heb hihihi ummmm bru ... nee ummm blauwe ogen hahaha.
Bij welke heb ik nu gelogen?

Bij de bovenste, want ik heb blauwe ogen.
Je kunt met tekst iedereen bedotten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat #KAN# maar lang niet altijd.

de vraag is wat liegen is natuurlijk.

iemand die #bewust# dingen verdraaid of verzint is aan het liegen.

maar liegen is ook niet de waarheid vertellen. dan is de vraag: wat ik de 'waarheid'.

voorbeeld:
de zon was gisteren groen.
gelogen: we weten en zien dat de zon niet groen is.

maar mensen hebben een eigenschap:
een eigen ervaringen/inzicht die een persoonlijk denkbeeld vormen waaraan men staaft of iets waar of niet waar is.
ze vergeten 9 van de 10 keer dat het PERSOONLIJKE waarheden zijn.

hierdoor zijn ze het simpelweg niet mee EENS zijn, en zeggen dat vaak: dat is NIET zo, dat KAN niet, of je LIEGT.
of: ja dat IS zo, ja dat KLOPT, of ja, dat is WAAR.

jou mening zegt dus ALTIJD wat over een ander, maar hier ben je je niet ALTIJD van bewust.

is het duidelijk dat iemand liegt: dan kan je het aantonen (keiharde bewijzen)

VIND jij dat iemand liegt vraag dan verder. zo kan je erachter komen of iemand idd liegt, maar helaas is het lang niet altijd te achterhalen.

het komt dan aan op inlevingsvermogen. wat waar of niet waar is hoeft niet meer het uitgangspunt te zijn, maar wel: ik kan begrijpen dat JIJ het zo ziet.

dit kan overigens via de mail al heel duidelijk worden. hoe stellig is iemand in zijn uitspraken? wat benadrukt deze persoon sterk?
dit zegt HEEL veel over de persoon zelf (gezien vanuit een spychologisch benadering, niet een persoonlijke uiteraard....) :))