Lid zijn van de vakbond als je niet (meer) werkt, is dat handig?

geen gebruik makend van de bondsvoordelen zoals collectiviteits kortingen op allerlei zaken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan van welke vakbond je lid bent. Is dat een FNV-bond, dan kun je als gepensioneerde ook gebruik maken van het dienstenpakket van seniorenbond ANBO, ANBO is namelijk kortgeleden aangesloten bij de FNV.

Sowieso zijn vakbonden al heel lang niet meer alleen bedoeld voor arbeiders, soms kan ik me niet onttrekken aan de indruk dat het vooral gaat om verworven rechten van mensen die *niet* werken.

Als je achter het beleid van je vakbond staat: vooral doen. Persoonlijk zou ik überhaupt nooit lid worden van een vakbond, maar aangezien jij daar ooit wel een goede reden voor had, hoef je niet direct op te zeggen nu je niet meer werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat ligt eraan. Ondersteun je de doelen van de vakbond waarvan je lid bent? Zoja, dan is het nog steeds handig om lid te zijn.

Zo nee, dan zou ik opzeggen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er maar net aan waarvan uit je kijkt, als je geen werk hebt is lidmaatschap van een bond niet interessant... Maar vanuit een bond bezien is het handig om leden te hebben die geen werk hebben, maar dan alleen financieel... Ze behartigen problemen en randvoorwaarden van werk, en jij hebt geen werk, dus zij hoeven nooit een product te leveren, dat is handig voor hen...

Ik zou het niet doen als ik niet werkte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Het lidmaatschap van een vakbond heeft ook als je niet werkt voordelen.

De collectiviteits korting op ziektekosten verzekering
( dit voordeel is ook voor je Man-vrouw.) meestal 8%

Het helpen bij invullen van belasting papieren.

De vakbonden komen ook op voor de belangen van niet werkenden ( b.v A.O.W.)

Verder kent de vakbond een contributie voor niet werkenden ( even contact opnemen met je vakbond ) bijna
50% korting op je lidmaatschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het nutteloos om geld te steken in iets waarvan je zelf geen gebruik meer van kan/mag maken. Geef dat geld dan aan een goed doel waar meer mensen gebruik van kunnen maken of waarin een armoedig leven ietsjes verbeterd kan worden.

De enige 2 redenen om de lidmaatschap te behouden is (zoals al is aangegeven) als je op pensioen bent en je daardoor nog steeds aan je oude werkgever bent verbonden.
De 2e is als je de vakbond wilt blijven steunen voor je oude collegae.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je werkt is het handig geen lid te zijn hoor.

Maar hierboven wordt aangegeven dat je de voordelen kunt gebruiken. Maar daar heb je de vakbond niet voor nodig. De korting op de ziekenfondspremie is op veel plekken groter te krijgen. en rechtsbijstand verzekeren is goedkoper dan lid van de vakbond zijn.

Overigens is een rechtsbijstand als werkende ook beter dan lidmaatschap. De vakbond zla niet veel inzet plegen als iest een individuele zaak betreft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vakbonden zijn dus handig als je vragen hebt of problemen als je werkt.
Dus als je niet meer werkt, zal ik niet lid meer willen zijn.
Maar het is gewoon net zo hoe jij het wilt...