waar komt het woord K9 vandaan.

In Amerika heb je de K9 politie. Politie met honden. Ik vraag me af, waar komt het woord K9 vandaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
25K

Het beste antwoord

Van het woord 'canine', wat 'hondachtige' betekent.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps, canine is afgeleidt van het latijnse woord 'canidae', dat 'hondachtige betekent'. 'Canine' (spreek je hetzelfde uit als K9, in het Amerikaans-Engels) betekent eigenlijk 'hoektanden', maar is tegenwoordig ook een woord dat duid op iets met hondachtigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit geweten, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Andere antwoorden (4)

canine=k9
canine betekent honden betreffend.
14 jaar geleden
K9 zijn van oorsprong (amerikaanse) legerhonden. Later is hier nog een populair hondenfilmpje over gemaakt. Waardoor de term K9 grote bekendheid kreeg bij het publiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschappelijke benaming voor de hond is Canis.

Als je in het Engels dat woord Canis neemt als grondvorm en je wilt er een bijvoeglijk naamwoord van maken dan kom je uit op 'canine' bijvoorbeeld de door jou genoemde 'canine unit'

K9 is wat vroeger wel sound-spelling genoemd werd, dat wil zeggen, letters en andere tekens, zoals cijfers zo gebruiken dat als je ze uitspreekt er nog steeds een vaak langer woord gezegd wordt, bijvoorbeeld K9, maar ook d8 (dacht) 4u (for you) etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleine aanvulling op de antwoorden.De hoektanden van een hond heten ook canine en worden door tandartsen aangeduid met k9