Is er een universele gebarentaal? Een soort wereldgebarentaal?

Ik weet dat gebarentaal niet universeel is, maar ik vroeg me af of er een bepaalde gebarentaal bestaat die men gebruikt om met mensen van een andere nationaliteit te communiceren. Wij hebben bijvoorbeeld Engels, wat gebruiken doven/slechthorenden als "wereldtaal"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, die bestaat! Dat noemen ze de International Signlanguage (ISL) oftewel de Internationale gebarentaal. Heel veel van de lexicon (woordenschat) van ISL komt uit het ASL (American Signlanguage), maar er zijn ook wel wat gebaren die niet in het ASL voorkomen maar wel in ISL.

ISL wordt gebruikt op internationale evenementen, zoals de DeafLympics (Olympische spelen voor Doven) maar ook informeel tussen Doven uit verschillende landen, bijvoorbeeld tijdens de vakantie in het buitenland.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb er ook nog een pagina over gevonden op de Engelse Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/International_Sign

Wel in het Engels dus...Ik weet niet of je dat spreekt? De Nederlandse Wiki heeft er geen pagina over, sorry. Maar als je nog vragen hebt er over hoor ik het graag ^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog grappig om te vermelden is dat gebarentaal ook dialecten kent (zoals het brabants, gronings etc.). Ze kunnen aan elkaar zien waar ze vandaan komen.