Waarom Fries een taal is en Gronings een dialect wordt achter deze link (http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/337-waarom-fries-een-taal-is-en-gronings-een-dialect.html) uitgelegd. Om iets een taal te mogen noemen, is er een hele set aan criteria opgesteld, de belangrijkste volgens bovenstaande infonu:
- de historische ontwikkeling van de variant
- de graad van standaardisering (is er een uniforme spelling, is er een woordenboek?)
- de opvatting van de sprekers
Hier geven ze ook aan dat het laten erkennen van een taal erg afhankelijk is van de lobby (hoe graag wil je dat de taal erkend wordt?).

Naast bovenstaande criteria, hebben taalwetenschappers er natuurlijk ook een mening over. Op kwero.nl (http://mens-en-maatschappij.kwero.nl/diversen/3745-waarom-is-het-fries-een-taal.html) wordt daar het volgende over gezegd: "Taalwetenschappers mogen ergens een grens trekken: als de verschillen in syntax, fonetiek en vocabulaire (grammatica, klanken, woorden) groot genoeg zijn, wordt van een andere taal gesproken. Fries verschilt in die opzichten véél meer van het Nederlands dan Limburgs en Zeeuws.
Geschiedenis speelt ook een rol. Van talen kan een ‘stamboom’ gemaakt worden en daarin zit Fries in een iets andere tak dan het Nederlands."

Overigens is Fries niet de enige minderheidstaal die in Nederland is erkend. Limburgs is dat sinds valentijnsdag 1997 ook. Lees er hier meer over: http://taal.phileon.nl/limburgs.php

Bron: Suus op:
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu het brabantse nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, antwoordman doe je zo je best om een goed antwoord te geven en dan zie je weer een on-onderbouwde -etje
Van mij een dikke plus en kiekn wat r van komt! +1
AWM
14 jaar geleden
Dank je. In tegenstelling tot vele anderen vind ik minduimpjes niet vervelend. Ik wil meestal wat discussie losmaken (niet speciaal met dit antwoord) en vind veel reacties leuk. Daar horen minduimpjes bij. Ik heb 14 medailles en dat zie ik dan maar als blijk van waardering.

Andere antwoorden (1)

Omdat Friezen eigenwijs zijn!

*Zegt de Groninger*