Meegaan in wanen, of juist niet?

vrouw van in de 80, lichamelijk krakkemikkig, maar psychisch nog zeer alert.
ziet dochter en overleden man in haar huis.
dit is een bijverschijnsel van de meds die ze moet slikken.
het beangstigt haar gelukkig niet, dus haar arts laat het zo.
meds hiertegen hebben ook weer bijwerkingen.
welke reactie is verstandig?
ik fluit haar nu steeds terug, maar waar ze eerst meteen aannam dat het niet klopte wat ze zag, wordt ze nu een beetje weerspannig.

ik ga deze vraag sowieso ook aan haarzelf stellen, maar ik ben toch benieuwd naar de pro's en con's.

12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je praat in geheimtaal, wat zijn meds, pro's en con's?
Cryofiel
12 jaar geleden
meds zijn medicamenten. Pro's en cons zijn gewoon pro's en cons. Ofwel voors en tegens.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank pinolepop!

Antwoorden (7)

Ja, eerst mee gaan in die wanen en dan kun je langzaam haar weer proberen terug te krijgen naar de realiteit maar niet forceren. Als je het gelijk ontkent kan dat namelijk beangstigend worden voor haar gezien het voor haar wel de realiteit is op dat moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je er eenmaal in mee gaat kan je niet meer terug. ze is goed bij dus zal waarschijnlijk je eigen woorden terug gooien. en hoe ga je dat dan uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mijn werk, ik weet waar ik het over heb, maar die mening hoeven jullie niet te delen. Als ze terug komt kun je dingen gaan uitleggen, zolang ze in die waan zit lukt dat niet en zal je haar alleen maar angstig maken als je het tegendeel beweert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is ook geen aanval maar een vraag. je hoeft idd niets te delen want het is niet verplicht. als dit je werk is weet je waarschijnlijk dat dit geen waan is maar een hallucinatie, en weet je ook hoe moeilijk het is om iemand het tegendeel van te bewijzen (kracht van de illusie) hallucinaties zijn overigens een kenmerk van een psychose of bepaalde stoornis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanen (denkbeelden) worden keer op keer bevestigd door ECHTE waarnemingen (de hallucinaties) erin mee gaan is dus begrip, en door een stap terug te doen zal je nooit stuiten op begrip. dit is mijn ervaring met mensen die hallucinaties en wanen hebben die als realiteit zijn gesetteld in het brein. (men is dus de realiteit kwijt die men eerder had, en dat is een alarmerend signaal vind ik persoonlijk) ondanks dat je je ervaring niet hoeft te delen zou ik erg op prijs stellen als jij je ervaring wil delen. ik vind het namelijk een heel boeiend onderwerp, en ben leergierig.
ik weet dat ik de wijsheid niet in pacht heb, dus info en andere ervaringen zijn meer dan welkom :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde te zeggen dat jullie mijn mening niet hoeven te delen en iedereen zijn eigen kijk er op kan hebben,ik ervaar het niet als een aanval :-) Ik geef een aanvulling. Als iemand psychotisch is dan kun je vragen wat ze voelt en ziet, Het is niet goed om deze gevoelens , beelden en gedachte uit haar hoofd proberen te praten. Je moet rustig blijven en geïnteresseerd overkomen.Je kunt dan ook doorvragen, dit heeft als voordeel dat jij precies weet wat er door haar hoofd heen gaat en zorgt er voor dat zij op dat moment ook naar zichzelf kijkt doordat ze gevoelens en ervaringen gaat verklaren. Hierbij kun je dan de nadruk leggen op de dingen die realistisch zijn .
Je moet haar in ieder geval geen ongelijk geven op zo een moment, maar kan wel zeggen dat jij er zelf anders over denkt en het op een andere manier ziet op de momenten dat ze wat helderder wordt. Je moet in ieder geval heel duidelijk zijn in wat je zegt want iemand die psychotisch is, is vrijwel altijd heel achterdochtig en dat kan dus heel beangstigend zijn als je daar op de verkeerde manier mee omgaat.
Als het haar geruststelt kun je er in meegaan.
Maar als ze af en toe helder is of de medicijnen maar tijdelijk moet slikken, dan zou ik het met heel veel geduld steeds weer uitleggen dat het komt door de medicijnen, dat ze er niet bang voor hoeft te zijn en dat het best een grappige bijwerking is.
Misschien kunnen jullie er met een beetje humor dan wel samen om lachen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze weet dat het door de medicijnen komt kunt u het beste tegen haar ingaan en uitleggen dat het door de medicijnen komt. U kunt dan rustig met haar gaan zitten en praten over wat ze zag, en wat een rare effecten die medicijnen toch hebben. Als ze weerspannig wordt gaat ze waarschijnlijk langzaamaan geloven wat ze ziet, en dit is heel slecht voor haar als ze ooit weer met die medicijnen moet stoppen. Het zal dan namelijk opnieuw een klap zijn dat haar man er niet meer is.
Als de medicijnen voor altijd zijn, ze geen gevaarlijke dingen doet en haar wanen haar niet aanpraten gevaarlijke dingen te doen, kun je eventueel ook voor haar eigen rust overwegen er in mee te gaan. Bij mensen die dement beginnen te worden is het advies ook er in mee te gaan, omdat ze er vaak onrustiger van worden er achter te komen dat hun realiteit niet klopt. Maar zou u dat ook niet hebben? Als u er achterkomt dat wat u als waar beschouwd helemaal niet klopt? Bovendien groeien bij demente mensen hun eigen waarheden niet meer zo lang dat ze last kunnen, omdat tegen die tijd mensen vaak al overlijden. Dit is dus ook een belangrijke overweging.
Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang het niet beangstigend is zit er m.i. geen gevaar in, tenzij men de grip hier op kwijt raakt (wanen zijn als het ware getriggerd, wat kan ze nog meer gaan zien, is dit ook niet eng?)

als ze meegaat in de wanen is alles in feite mogelijk, omdat het dan geen wanen meer zijn, maar waarheid.
ik denk dat je hier op moet letten.

ergens las ik hier een verhaal van een meisje dat ervan overtuigd was dat ze geesten kon zien, met ze kon communiceren, maar dat deze 'gave' door gebruik van medicatie verdwenen was.

wat de waan ook mag zijn: het is bijna altijd onmogelijk om mensen ervan bewust te maken dat het daadwerkelijk wanen zijn. ieder vertrouwd namelijk op zijn waarnemingen, tenzij men zijn best doet om de realiteit onder ogen te willen zien. (de vraag is dan hier weer... wat is realiteit als je dingen écht ziet)

zelf heb ik ook wanen. bij zeer ernstig slaapgebrek kom ik zeg maar in het wonderland van Alice, maar ik weet dat het wanen zijn, en laat mijn waarneming voor wat het is. het is een grap van mijn grijze massa en meer niet.
ik weet, accepteer en aanvaard de reden van de wanen dus ik zie het echt, maar het is niet echt.

ik hoop dan ook dat je niet de reactie gaat krijgen: je denkt dat ik gek ben, of je wil me niet geloven .... iets in die trant. voor haarzelf zou het een stuk meer rust geven in haar hoofd als de wanen er niet zijn, maar het kan ook zijn dat de medicatie haar dochter en man 'afpakken'.

terug blijven fluiten zal waarschijnlijk alleen meer weerspannig worden. hoe meer de wanen haar waarheid zijn geworden, hoe erger dit kan zijn.
bovendien kan je haar niet continu terug fluiten waardoor de wanen zich kunnen nestelen als waarheden (die ze kan verzwijgen omdat ze je standpunt kent)

een advies mag en wil ik niet geven, maar denk dat medicatie zeker het overwegen waard is als ze de grip meer kwijt raakt, zich onbegrepen en niet serieus genomen voelt, en het spanningen/frustratie gaat veroorzaken.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, zij is 80, en ziet haar geliefden uit het verleden. Waarom de droom verstoren eigenlijk? Als zij gelukkig is zo, zou ik op de vlakte blijven, dus niet tegenin gaan en ook niet extra benadrukken. Ik zou gewoon zeggen, "gezellig zeg, dat ze er bij zijn". Misschien een beetje over vroeger laten praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan idd als het niet als eng ervaren wordt. maar wat als er wanen komen (het is niets mee dan een illusie waar je zelf geen grip op hebt) die wel beangstigend zijn? moet je daar ook in mee gaan? wat als de man en zoon zeggen dat het haar tijd is en ze wil dat ze bij hun komt? kan je dan nog zo begripvol reageren? dit zijn eigenlijk geen wanen maar duidelijk hallucinaties, waarbij je nooit de zekerheid dat het ongevaarlijk blijft. sterker nog het zijn #kenmerken# van een psychose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, dat zelfs de deskundigen moeilijk het verschil kunnen definieren tussen wanen en hallucinaties en de gevolgen ervan. Het ging trouwens om een overleden man en haar dochter.
Ja, zelfs als ze zeggen, dat haar tijd is gekomen zou ik niet de gordijnen invliegen, 5 minuten later "zeggen ze wellicht
wat anders " !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je het onderschat. wanen zijn enkel denkbeelden, en hallucinaties zijn het 'echt' zien van dingen. er is dus wel degelijk een heel duidelijk verschil. haar denkbeeld (wanen) zijn veranderd door de hallucinaties, dus dat ze na 5 minuten wat anders zegt is vrijwel uit te sluiten. in de vraag staat overigens dat ze heel goed 'bij de tijd is' en dus niet zomaar wat anders zal zeggen. (dit is nu juist de ellende met wanen en hallucinaties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was, Meegaan of juist niet? Door ertegen in te gaan verdwijnen de beelden niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het ook juist, beelden, waarnemingen, en bijkomende emoties/belevingen hangen hier van af en zullen niet verdwijnen door er wel/niet in mee te gaan. dan komt het neer op leren omgaan 'met'. de vraag hierop is weer of dit mogelijk is, en vooral of het verstandig is. elke persoon vertrouwd op zijn/haar waarnemingen. elk persoonlijk interpreteert het op geheel eigen manier en daardoor heeft het een bepaalde waarde. hier gaat het om dierbare personen dus de kans is gewoon groot dat dit een eigen leven gaat lijden (de personen zijn er gewoon, ik zie het dus het bestaat) en denk dat dit hier het geval al is. de waan is (ze zijn bij me) de hallucinatie is: ik zie ze toch!! ik ben niet gek! .ze ziet ze ook, en ze IS beslist niet gek.
helaas zijn de wanen en hallucinaties niet meer los te koppelen van elkaar.
uitleg hierover heeft 99 van de 100 keer geen zin, men stuit op verzet, frustratie. op zich is met de wanen en hallucinaties 'an sich' mis, maar het kan op sociaal vlak (interactie tussen mensen/fam. etc) grote gevolgen hebben. kortom, de kans is gewoon heel groot dat dit beladen gaat worden, de vrouw zich niet begrepen voelt etc. het is dus een verstrekkend effect, de impact van een 'klein' iets is enorm. men is bezig of heeft de kijk op de realiteit verloren. nog buiten de risico's van de wanen zelf (en het kunnen gaan zien wanen niet, want ze komen voort uit hallucinaties) zal het de vrouw enorm kunnen gaan beinvloeden in haar doen en laten. goede bedoelingen komen niet meer door, etc. het is dus helaas niet zo simpel als 'erin mee gaan of niet' aangezien een waan veroorzaakt door hallucinatie NOOIT een op zichzelf staand iets is. de impact op vele facetten kan enorm zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen of je er ervaring mee heb in jouw omgeving?
Rieneke1
12 jaar geleden
kirsten, jij geeft een mooi en fijn antwoord.
het probleem is dat ze pissig wordt: waarom praat hij niet meer met mij?
of zich zorgen maakt: zou ze een tia hebben gehad? ze doet zo gek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met tegen in gaan bedoel je dan: terug in de werkelijkheid halen?
Komt het alleen door medicijnen, of is er ook dementie in het spel? Zijn er ook heldere momenten?
Zo zijn er een hoop vragen.
Rieneke1
12 jaar geleden
het komt puur door de medicijnen, verder is ze prima bij de les.
ze kan bijvoorbeeld mopperen dat haar man niets tegen haar zegt.
ik zeg dan : miek, je man is al 25 jaar terug overleden, je ziet 'm wel, maar hij is er niet.
meestal geeft ze aan dat ze dat wel weet.
maar soms duurt het even voor ze zich dat realiseert.
Ik vind dat kirstenwind het beste antwoord heeft. Je zei al dat ze 80 is maar al had ze twintig geweest. Ze is gewoon goed bij wat je zegt maar als ze haar overleden familie ziet, nou en. Ik ben mijn moeder verloren verleden jaar en zou het absoluut geweldig vinden als ik haar zou zien. Ik mis haar heel erg.

Mensen moeten altijd maar weer in de bekende kant zoeken, dit terwijl er zoveel meer is wat helaas niet met wetenschap te bewijzen is. Sommig dingen wel hoor zoals de aura's van planten en mensen in verschillende omgevingen. Daar hebben ze een bepaalde fotografische techniek voor. Ze zagen bv dat de aura's sterker of zwakker werden afhankelijk van de omgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wist je dat als iemand medicatie krijgt tegen hallucinaties dat ook dit gelijk over kan zijn? de vraag is niet of het mogelijk is om deze dingen te zien, en ook niet of het bestaat/niet bestaat.
Je kunt bevestigend meegaan voor wat betreft haar gevoelens. Dus vragen stellen als: "hoe ziet ze eruit? Is ze gelukkig?" e.d. - maar tegelijkertijd ook aangeven, dat jij niet ziet wat zij ziet. "Jammer, dat ik haar niet kan zien."
Feit is dat deze ouderen zich zeer eenzaam kunnen gaan voelen als ze hun belevenissen met niemand kunnen delen en iedereen afwijst wat voor hun belangrijk is.