Als je 10 automobilisten vraagt waarom je niet door rood mag rijden dan krijg je 11 keer te horen "omdat je dan een bekeuring kunt krijgen".

Met die normvervaging valt het volgens mij wel mee.
Waardevervaging is een ander verhaal.
De waarde van het niet door rood rijden is dat je elkaar en jezelf niet onnodig in gevaar mag brengen en dat is dus niet het antwoord dat je krijgt op de bovenstaande vraag.

Normen en waarden worden vaak in 1 adem genoemd maar zijn 2 verschillende dingen (die uiteraard wel alles met elkaar te maken hebben).

Iedereen kent de normen wel maar over die waarde er achter heb ik zo mijn twijfels.

Om te voorkomen dat ik 'vergeet' antwoord te geven op de eigenlijke vraag:

Ik vind het toppunt dat we voor ons eigen gerief en plezier anderen ellende bezorgen (te hard rijden, kinderporno en vul maar aan....).

Ik weet het, het klinkt ruimschoots belerend but, hey, that's me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Als je, je eigen ouders niet eert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de IKEA alleen maar 'jij' en 'je' gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed...+1
Zinloos geweld, hoewel ik het foute uitdrukking vind want geweld heeft nooit zin....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stond bij de kassa van de AH en voor mij stond iemand die de kassiere kende. Die vroeg 'hoe gingen je tentamens?' en de kassiere antwoorde 'ja, kut', duidelijk hoorbaar voor mij en nog wat mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder het mom van vrijheid van meningsuiting alles maar zeggen wat in je opkomt, ongeacht het feit of je anderen daarmee beledigt, discrimineert of je omgeving ermee benadeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat steeds meer jongeren in de basis al geen respect meer voor ouderen hebben, terwijl dat altijd de normaalste zaak van de wereld is geweest en ook moet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of de straat , bossen , etc of alles een afvalbak is. Gooi alles maar op straat. Ik ben nu met mn werk in Amsterdam en het lijkt wel een groot afvalbak, overal waar je kijkt licht afval op straat zo veel moeite is het toch niet om het in de prullebak te doen.
Ook als je in het bos loopt , alles schitteren en dan zie je onderweg in ene lege pakies of zo. Dat doe je toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je lidmaatschap van de RKK opzeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De film "De Spiegel van Andrej Tarkovsky"" de beste film aller tijden vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij niet meer jouw norm kunt aanmeten, maar dat die door de overheid middels wetten wordt opgelegd, dat is de ultieme normvervaging...
De norm is een persoonlijke invulling aan jouw werkelijkheid... Als die niet meer mag zijn en totaal door de overheid opgelegd, dan is dat een begin van het einde van het individu... Het worden dan allemaal robots, die niet meer aan het eigen ik refereren, maar aan de wet opgelegd door de overheid, dat is pas normvervaging... Sterker nog het toppunt van normvervaging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bejaarden overvallen en beroven en alsof dat nog niet genoeg is half-dood achterlaten.Kauwgum kauwend winkelpersoneel,politie die nog te beroerd is om een proces-verbaal op te maken als je nieuwe auto in elkaar wordt gereden terwijl hij geparkeerd staat.Honden aan de boom binden,paarden verwaarlozen.Maxima en Alexander met hun dure nukken,Cristina met haar belastingfraude,Bea die hier vanaf weet.