Wat is de grootste vooruitgang in onze maatschappij sinds de laatste ongeveer 50 jaar?

zowel in materie als qua mentaliteit

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De grootste vooruitgang van onze maatschappij is het zelfbewust zijn om mens te zijn in onze samenleving. Ontwikkelingen zijn daar debet aan. Ontwikkelingen zijn er tal rijk maar de grootste vooruitgang is dat we leren samen te leven hiervan bewust te zijn. We zijn nimmer zo bewust geweest van het feit nu,dat we de wereld alleen kunnen redden door eigen veranderingen. Millieu aspecten omgaan met water en voedselverdeling, diervriendelijk zijn en respect hebben voor wat leeft. Dit zijn de items van nu en morgen. De tijd van hebben is bijna voorbij, we creeren een tijd van geven en liefde. Het wordt een maatschappij verbetering van innerlijke groei en liefde. We gaan geven wat de ander nodig heeft. Politieke veranderingen, woonwijkverbeteringen. We zijn langzaam bezig om onze beheerscultuur los te laten. Materie en menswelbevinden was er altijd al. Maar de kwaliteit ervan zal met de jaren verbeteren. Er is eerst een crisis nodig om on bewust te maken. Groetjes Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vooruitgang is zo relatief...
Ieder voordeel heeft zijn nadeel..

Ik denk dat de komst van het internet de meeste invloed op de mens heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is veel veranderd.
Computer en internet is een gigantische ontwikkeling. Hoewel ik echt niet zonder computer en internet kan, is het de vraag of we er persoonlijk beter van zijn geworden.

Ik ben wel blij dat er veel meer oog is voor psychologische dingen. Dat er pesten op school als een probleem wordt gezien.
Door de medische vooruitgang leven we langer en beter, maar het geeft ook steeds meer ethische vragen.

Door alle vooruitgangen is de wereld een stuk complexer geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet denk ik.
Enorm veel informatie te vinden en je weet het toch, Kennis is macht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet. Met afstand.

Internet creëert de voorwaarden die nodig zijn voor vrije informatiestromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is veel meer ruimte voor afwijkende meningen en dat leidt weer tot meer inzichten. Het internet is een mooi medium om kennis te vergaren en meningen te toetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Jinx al zei is vooruitgang relatief...

En aangezien de mens voortdurend evalueerd. De economie voortdurend evalueerd. En er in de lange geschiedenis vele ups en downs zijn geweest...

Bijna niet voor te stellen, maar de NHO (voorganger van de AMROBank) was ooit het machtigste bedrijf ter wereld...

Maar terugkijkend op de laatste 50 jaar denk ik toch in tegenstelling van een hoop andere dat de "Zorgmaatschappij" zoals wij die in Nederland en oa ook Zweden kent de beste vooruitgang is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er in die 50 jaar eens geen oorlog is gevoerd tussen West-Europese landen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een grote vooruitgang is het gemak waarmee we tegenwoordig in het algemeen de dag doorkomen.

Als we het hebben over 50 jaar terug: s' morgens bij het opstaan de kolenkachel vullen met kolen en hout, na het aansteken nog een tijdje in de kou wachten tot het warm werd, want dat duurde even en we hadden strenge winters met ijsbloemen op de ramen. Vervolgens op de fiets naar je werk door weer en wind, want auto's waren duur en zeldzaam.
Dat geldt ook voor wasmachines, dus er werd nog veel op de hand gewassen. Een koelkast had ook niet iedereen, waardoor je niet voor de hele week boodschappen in huis kon halen. Daarvoor moest je elke dag de deur uit en naar verschillende winkels, want supermarkten zoals we die nu kennen, waren er niet.
Als je eens lekker wilde douchen, moest je naar het badhuis.

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Wat hebben we het toch makkelijk tegenwoordig (wat dat betreft dan).