Zoals Cindy al aangaf is de discussie over de corrigerende of pedagogische een heftige discussie geweest op GV. Dat ik persoonlijk tegen die tik ben, kun je daar ook lezen. Deels komt dat door het feit dat ik te vaak heb gezien dat het voor veel mensen moeilijk is om de grens te trekken tussen deze vorm van slaan en het geven van een 'echte' tik.
De bedoeling van de corrigerende tik is om het kind duidelijk te maken dat de grens echt bereikt is. Dit kan ook op een andere manier bijv. door het kind even bij de armen te pakken en duidelijk te zeggen wat het kind 'verkeerd' gedaan heeft.
De tik wordt nog steeds gebruikt. Helaas niet alleen de corrigerende tik, maar ook de tik waarbij kinderen vaak bont en blauw geslagen zijn. Dit is ook de reden waarom de tik verboden is. Sommige ouders slaan vaak net te vaak en net te hard en schuiven dit dan op een 'pedagogische tik'. Door het slaan te verbieden bestaat er in ieder geval geen excuses meer om het kind te slaan en kunnen de ouders aangepakt worden.
De pedagogische tik kan een duidelijke waarschuwing voor het kind zijn. Het uitdelen van deze tik valt niet te controleren, maar als via kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, consultatiebureaus, scholen, buren etc. melding van het 'slaan' van kinderen gedaan wordt en dit is aantoonbaar dan kunnen ouders aangesproken worden op deze 'tik'. Het maakt dan niet uit of de tik pedagogisch bedoeld was of niet.
Ook onder pedagogen staat deze tik erg ter discussie. Want een tik met als doel het kind op een korte krachtige manier duidelijkheid te geven, is te verkiezen boven een heleboel vormen van psychische mishandeling of andere straffen (opsluiten, morele chantage, omkopen, geen eten geven, etc.)
- Bronnen:
-
pedagogische werkervaring