Hoe krijg je als hulpverlener te maken met de vakken recht, ethiek en sociologie?

Praktische voorbeelden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

recht: je moet weten wat de rechten zijn van de hulpbehoevende. Vaak zijn dat WMO regels, waar heeft iemand recht op
ethiek: je kunt soms in een morele twijfel zitten. Bijvoorbeeld wel of geen euthanasie toepassen, of wat te doen bij zelfmoord hoever ga je hierin mee. Wat vindt jezelf daarbij acceptabel. Ook mbt deze onderwerpen moet je rechtskennins bezitten
sociologie: wat zijn de gewone kenmerken van een bepaalde cultuur. In de Islam bijv. zie je vaak andere gewoonten dan bij autochtonen. Dat leer je in de sociologie