Hoe kan een zeilmakersbedrijf aan de grondstof hennep komen?

Volgens mij is het produceren van hennep in Nederland en veel andere landen verboden. Moeten die bedrijven dan maar naar Uruguay om aan hennep te komen?

10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De hennepplant kent duizenden varianten en heeft aparte mannelijke en vrouwelijke planten. De planten waarvan kleding wordt gemaakt moeten dan ook niet verward worden met de hennepplanten die een hoog THC gehalte hebben en die worden gebruikt voor de productie van weed of marihuana. De zaden voor de hennepteelt die is bedoeld voor industriële toepassingen staan onder wettelijke controle om te voorkomen dat er zaden worden gebruikt die hennepplanten met een hoog THC gehalte laten groeien.
In subtropische gebieden wordt hij tegenwoordig op grote schaal gekweekt, maar ook Italië, Hongarije, Polen, Japan en China zijn belangrijke productielanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de discussies over de verstrekking van marihuana als geneesmiddel is het opvallend dat geen van de partijen het bestaan noemt van legale hennepsoorten, die wellicht eenzelfde medisch effect hebben als illegale hennep. Omdat blijkbaar niet algemeen bekend is dat deze twee soorten hennep op de markt zijn, een uitleg.

Hennep, ofwel Cannabis sativa L., wordt op redelijk grote schaal, legaal en gesubsidieerd door de Europese Unie (EU) in Europa verbouwd. Verrassend voor velen zal zijn dat Frankrijk de grootste producent van legale hennep in Europa is. Frankrijk heeft bovendien een quasi monopolie op het gebied van de produktie van gelegaliseerd zaaizaad van hennep. Ook in Nederland wordt deze hennep commercieel geproduceerd op duizend hectaren landbouwgrond, wat de boeren ongeveer 1700 gulden EU-subsidie per hectare oplevert.

Om hennep legaal te kunnen produceren moeten, volgens de Europese richtlijn, de vrouwelijke toppen van de hennepplanten niet meer dan 0,3 procent van de psycho-actieve stof THC bevatten. Ter vergelijking, 'drug'-hennep bevat soms wel tot 14 procent THC in de vrouwelijke toppen.