Hoe laat begint de ochtend officieel?

Toegevoegd na 4 minuten:
En tot hoe laat duurt dan de nacht?

13 jaar geleden
49.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
oke ik heb een vraag, als het 4 uur snachts is , is het dan nog vrijdagnacht of alweer zaterdag ochtend? ( of is het dan zaterdagnacht) want hef is na 00:00 dus dat betekend dat het zaterdag is, maar het is ook geen zaterdag ochtend want de zaterdagochtend begint officieel pas om 6 uur sochtends ... dus wat is het dan?

Het beste antwoord

Ik denk dat er niet zo veel "officieels" zit in de aanduidingen ochtend, middag, avond en nacht. Het zal niet ergens vastgelegd zijn, en meer iets zijn wat voor iedereen gebruikelijk is. Er zullen zo weinig problemen door ontstaan, dat er geen noodzaak is om dat vast te leggen of officieel te maken.

De reden dat het nooit een probleem geeft, kan zijn, dat we het meestal dubbel aangeven. "vanmiddag om 3 uur moet ik naar de tandarts", en "de lessen beginnen 's ochtends om 8 uur". Veel misverstanden kan dat niet geven.

Hoe het precies zit kun je zelf eens uitproberen met wat zinnetjes. "Om half een 's ochtends" kan niet, en "'s middags om kwart over 7" ook niet. Klinkt gewoon niet goed.

Met de middag en de avond is het dus vrij simpel, maar als ik het zelf uitprobeer met avond en ochtend kom ik toch in de problemen, en is die grens van 6 uur - einde nacht - begin van de ochtend, niet zo duidelijk. Waarschijnlijk is dat gewoon gevoelsmatig en zal dat voor iedereen weer anders liggen.

Als iemand "om 4 uur 's nachts", na een feestje pas thuiskomt, dan gaat dat prima, maar om "half 6 's nachts" vind ik een beetje gek klinken. Dan maakt hij het zo bont, dat hij, voor mij, pas "in de ochtend" thuiskomt.
En iemand die verschrikkelijk vroeg op zijn werk moet zijn, staat voor mij niet om "half 5 's nachts" op, maar "'s ochtends" om half 5.
Terwijl bij de bakker, (die moet nog veeeel eerder zijn bed uit!) een zin als "hij moet om half 3 's ochtends zijn bed uit", dat niet opgaat. Dat is voor mij nog nacht. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In principe is het van 6 tot 12 ochtend, middag van 12 tot 18, dan avond tot 0.00 en nacht tot het weer ochtend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen dat de ochtend begint als de zon opkomt. Het eerste daglicht heet niet voor niets ochtendgloren.

Dat past ook bij mijn idee dat de nacht ophoudt als het niet meer donker is. Het idee dat het 's nachts licht zou zijn, dat de zon 's nachts opkomt, lijkt mij vreemd.

De nacht duurt tot het licht wordt, dan begint de dag, met de ochtend.

Daar is dan dus geen tijd aan vast te plakken, dat verschilt (bijna) van dag tot dag.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Ochtend is derhalve aan aurora verwant; beide beteekenen den tijd van het aanbrekende licht."

http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M041481&lemmodern=ochtend
13 jaar geleden
Meestal 9uur maar ik denk dat als de zon op komt dan is de ochtend beginnen en dan tot 12 uur of zo maar dan licht het dus aan of het winter of zomer ofzo is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk land is dat verschillend (wat tijd betreft), maar over het algemeen is het zodra de zon opkomt begint de nieuwe dag, en zodra hij ondergaat sluiten we de dag af....

Je zou zeggen na zonsondergang begint de nieuwe dag...letterlijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het zie, begint élke dag éigenlijk met de nacht ; Van 00:00 tot 06:00.
Dan inderdaad de ochtend van 06:00 tot 12:00.
Gevolgd door de middag van 12:00 tot 18:00.
Tenslotte de avond van 18:00 tot 23:59. :)