wat bedoeld iedereen met 3x is scheepsrecht?

iedereen zegt het wel eens. maar wat bedoelen ze er nou eigenlijk mee?
bv. gisteren gingen we vissen, en ik legde uit aan Dirk, dat ik normaal gesproken alleen vis vang als de zon schijnt. dus als het bewolkt werd dat ik dan niks meer vang. maar dat is me nu al 2x achter elkaar gebeurt. en gisteren was dat de 3e keer.
toen zij hij : "3x is scheepsrecht".
maar vervolgens zij ik tegen hem, dat die 3x heeft gewonnen, want we vingen weer niks met wolken, en voor heen was de zon er, en toen hadden we wel beet :P

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Driemaal is scheepsrecht betekent meestal: 'als iets twee keer niet gelukt is, lukt het de derde keer vast wel'. Het wordt ook wel gebruikt om te rechtvaardigen dat je iets voor de derde keer doet, of als je iemand voor de derde keer tegenkomt.

De herkomst van deze uitdrukking houdt ongetwijfeld verband met de bijzondere status van het getal drie. Drie heeft immers altijd een grote symbolische waarde gehad vanwege de Heilige Drie-eenheid: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Ook in de rechtspraak had het getal drie een bijzondere status. F.A. Stoett geeft een aantal voorbeelden:

Vroeger werd driemaal per jaar een gewone rechtszitting gehouden en zo'n rechtszitting duurde drie dagen.
Wie haperde bij het afleggen van de eed, werd geacht de eed niet afgelegd te hebben, maar bij belangrijke zaken kreeg men drie kansen om de eed vloeiend af te leggen.
Wie drie keer niet kwam opdagen bij een geding, moest de gevolgen daarvan volledig dragen.
Wie zijn 'macht' over een onroerende zaak (zoals een huis) wilde aantonen, moest die zaak drie dagen bezitten en drie gasten uitnodigen.
Bij verkopingen moest men soms driemaal bieden. Daaruit komt het nog steeds gebruikelijke 'Eenmaal, andermaal, verkocht!' voort.
Toch is de exacte herkomst van driemaal is scheepsrecht niet bekend. Het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) vermeldt dat er weleens een verband is gelegd met het woord 'schepensrecht' ('rechtspraak door schout en schepenen'). Dit woord is echter nergens aangetroffen, wel 'schepenrecht'. F.A. Stoett verwijst naar gebruiken in het zeewezen waaruit blijkt dat driemaal ook op zee in vele gevallen 'recht' was, zoals:

De schipper was verplicht drie maaltijden aan de bemanning te geven.
Een "onbetamelijkheid onder het schaften" werd gestraft met drie slagen met de gortspaan (een driehoekig plankje met een korte steel, dat door de matrozen werd gebruikt om de gekookte gort fijn te wrijven). In Woordenschat (1899) wordt deze straf een kapjen genoemd. Daarbij werd de volgende 'formule' opgezegd: "Dat is voor de bak (klap op de bakshut – de bak was een gedeelte van het bovendek bij de voorsteven, het verblijf van de matrozen) / Dat is voor je gat / Dat is voor je kwaad doen / En dat is opdat je het niet weer zult doen." Wie zich versprak, moest de kastijding zelf ondergaan, aldus Woordenschat.
Een gestorven zeeman wordt met een één, twee, drie, in godsnaam over boord gezet.

http://www.onzetaal.nl/advies/scheepsrecht.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen je dit zei : "Driemaal is scheepsrecht betekent meestal: ‘als iets twee keer niet gelukt is, lukt het de derde keer vast wel’"
toen was het al duidelijk :D

Andere antwoorden (3)

Dirk gebruikt het daar verkeerd. 3 keer is scheepsrecht betekent: na 2 keer proberen gaat het de 3e keer goed. Dus de eerste 2 keren zijn mis gegaan.
12 jaar geleden
Naar mijn bescheiden mening komt "Driemaal is scheepsrecht" ook voort uit het volgende:
De scheepvaart...Dit zit zo:
Als er een zeematroos als schipper wilde beginnen dan begon dat beginnen helemaal onderaan,dat was dan afwassen of kolen scheppen,vis schoon maken,dek schrobben,kortom het soort werk dat niemand graag doet.Wie dit alles een tijd lang kon doen zonder klagen en ook nog eens gemotiveerd was mocht bewijzen dat hij méér kon,bvb als de stuurman ziek was dan mocht hij eens sturen.Als die matroos dit drie maal kon doen en het ging telkens goed,dan mocht hij dat blijven doen,want driemaal is scheepsrecht.
En dan had de vaste stuurman eindelijk nog eens de kans zich nog eens uit te leven,door het dek te schrobben,want tegen de verveling moet je ook wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3x is scheepsrecht is de zelfde uitdrukking als 3de keer, goede keer. Het betekent dus dat de eerste 2 keer dat je iets probeert het niet lukt, maar de 3de keer lukt het. Dirk zei dus dat het de 3de keer eigenlijk hoorde te lukken.