Hoe antwoord ik op een vraag over een van mijn ouders, terwijl ik liever niet zeg dat die overleden is?

Mijn moeder is overleden (al best een tijdje terug nu) maar aangezien je dat niet verwacht bij iemand van mijn leeftijd krijg ik vaak doodnormale vragen over mijn ouders.

Bijvoorbeeld: Welk beroep hebben je ouders?

Nu zit het zo, ik vertel liever niet aan iedereen dat mijn moeder is overleden, want ik vind het gewoon prettiger als mensen dat niet van mij weten (iets persoonlijks).

Wat kan ik dan terug antwoorden op dat soort vragen?

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze volg ik ook. Zit in een gelijkaardige situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vertelt nu wel aan heel Nederland dat je moeder is overleden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt ;) maar de mensen die weten dat dit account van mij is weten het al, en de rest heeft natuurlijk geen idee dat ik dit ben :p en ik vind het alleen lastig om te vertellen aan mensen waar ik in het dagelijks leven mee om ga (klasgenoten etc.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar juist mensen waar je in het dagelijks leven mee omgaat zullen vaker eens iets over je moeder gaan vragen, denk je niet? Ik ben bang dat het heel raar over gaat komen als je al die tijd net doet of je moeder nog leeft en ze komen er na een tijdje achter dat ze al die tijd al overleden was. En ze zullen je daarna ook niet meer vertrouwen.
Voor jezelf is het vast ook makkelijker om het één keer eens te vertellen dan telkens weer geconfronteerd te worden met vragen die waarschijnlijk best pijnlijk voor je zijn.

Het beste antwoord

Raar van mezelf, ik zou geneigd zijn te zeggen, je maakt het jezelf makkelijker als je het toch zegt maar ik begrijp je vraag toch volkomen. Dus dit zou ik doen:

Als iemand zeg en wat hebben je ouders voor beroep?
Begin met iets algemeens: o ze hebben jaren in dezelfde baan gezeten (als dat zo is) OF juist: in het begin van hun carriere hebben ze veel gewisseld van baan of de één het één en de anders omgekeerd.

Dan zeg je iets over het beroep van je vader en je voegt er iets aan toe waar het gesprek naar toe kan:

Mijn vader zit nu op kantoor maar droomt en spaart voor een wereldreis

En dan een tegenvraag: wat doen jouw ouders/wat doe je zelf

Strategie hierin is: Wel iets vertellen anders krijgt men argwaan, meer over je vader en evt iets van vroeger over je moeder en dan afleiden en het gesprek overbrengen naar de vragensteller (klinkt wel ingewikkeld he maar dit lijkt mij het beste)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ja

Andere antwoorden (15)

Probeer het gewoon op over een andere boeg te gooien.
Negeer de vraag als je er moeite mee hebt.
Ga over iets anders praten.
Iemand die respect voor jou heeft zal jou hint begrijpen en niet meer verder vragen.
12 jaar geleden
Je zou in de volgende trant kunnen antwoorden:
Joh, zoiets vroeg ik pas ook aan iemand. Nu bleek zijn vader pas ontslagen te zijn. Bij een ander leefde een van de ouders niet meer. Nu besef ik dat zo'n vraag wel eens gevoelig kan liggen. Jij hebt zoiets misschien ook wel eens meegemaakt. Ik probeer nu dat soort vragen buiten de beleefdheidsvragen te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou het neutraal en antwoord 'geen'.

Je liegt daarmee niet en zegt ook niet dat je moeder overleden is. Als jij dat niet wilt zeggen, mag men er ook niet op doorvragen. 'Geen' is in dat geval als antwoord genoeg.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet ze ook niet laten denken dat mijn ouders werkloos zijn ;p
paulus811
12 jaar geleden
Denk nog eens over je antwoord na? Waarom? Als je het neutraal wilt houden is 'geen' toch niet fout? Dat Bazorg ook dat niet wil, kon ik toch niet weten op het moment dat ik het antwoord gaf? Niet iedereen schaamt zich voor werkeloosheid en er zijn zelfs mensen trots op (en nee, dat kan ik me niet voorstellen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen of vertel het beroep wat ze evt. vroeger uitvoerde.
Als je er niet over wil praten, is dat je goed recht. Het klinkt of je geen zin hebt in ongemakkelijke situaties; mijn ervaring is, dat die echter vaak ontstaan door geforceerd eromheen te praten. Dus: hoe meer je bewust het onderwerp vermijdt, hoe beladener het vaak wordt. Mensen merken dan dat 'er iets is' maar weten niet hoe ze verder moeten met het gesprek. Dus: niet liegen en geen omslachtige verhalen. Geef antwoord door te noemen wat je vader doet en stel een wedervraag; of maak een gesloten opmerking, zoals 'mijn moeder is er niet meer'. Ook dan is een wedervraag of een andere opmerking een goed idee om ongemakkelijke stiltes of ongepaste vragen tegen te gaan; zoals je al gemerkt hebt vinden de meeste mensen het lastig om over verlies of de dood een ongedwongen houding te hebben. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zeggen: Het is niet persoonlijk bedoeld, maar dat is een beetje ingewikkeld. Vind je het goed als ik je dat vertel als ik er aan toe ben?

Je hebt dan wel gezegd dat er iets is dat wellicht de nieuwsgierigheid wekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken de situatie helaas uit eigen ervaring. Vond het toen ik een stuk jonger was ook altijd een pijnlijk onderwerp. Toch heb ik er bewust nooit omheen gedraaid. Gewoon zeggen dat een van je ouders niet meer leeft. De andere persoon merkt dan vanzelf aan je of hij verder kan vragen of niet. Over het algemeen wordt er door de vragensteller snel op een ander onderwerp overgesprongen.

Waarom zou je het ook geheim willen houden. je werkt daarmee alleen maar in de hand dat de mensen op het later tijdstip over je ouders blijven praten in de meervoudsvorm. Op die manier blijft het voor jou extra pijnlijk.
12 jaar geleden
Ik zou, als ik het niet wil vertellen, iets zeggen als 'mijn vader doet dit of dat'.
Dan vragen ze meestal niet verder van 'en wat doet je moeder'?

Eigenlijk is zo'n vraag over je ouders sowieso vreemd. Ten eerste doet het er niet toe wat ze eventueel doen (meestal wil men dus gewoon weten of ze bij jou thuis veel verdienen), en het zal hier niet om goede kennissen/vrienden gaan, die weten immers wel dat je moeder is overleden. Mensen die jouw ouders niet kennen of hebben gekend, gaat ook het beroep van je ouders niet aan, laat staan of ze nog in leven zijn.

Los daarvan, als jij gewoon antwoordt 'Míjn vader is dit of dat, en mijn moeder is overleden', dan zal de ander vaak schrikken en zich bedenken dat ze een gevoelige vraag stellen. En van de schrik niet verder vragen. Het beroep van je vader onthouden ze dan toch niet, en daar vragen ze niet over verder, omdat ze dan in gedachten bij jouw moeder zijn. Hier zullen ze ook niet over verder vragen, en doen ze dat toch, kan je zeggen: 'daar praat ik liever niet over'. Dat is je goed recht.

Daar hoef jij je niet moeilijk over te voelen. Hoe verdrietig het overlijden ook is, je hoeft je daar niet voor te schamen natuurlijk.

Ik spreek (gelukkig) niet uit ervaring, dus ik weet niet hoe ik, wanneer ik in die situatie zou verkeren, er mee om zou gaan. Maar dit het idee dat ik erover heb.
12 jaar geleden
Ik zou - in een normaal gesprek - zeggen: "Mijn vader is.... en mijn moeder was...". Vermoedelijk denken mensen dan dat je moeder gestopt is met werken.
Je hebt niet gelogen, je hebt niets gezegd dat je niet kwijt wilt, en dat mensen dan iets anders denken dan hoe het feitelijk zit is niet erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met eerlijkheid kom je het verst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel gewoon het beroep wat je moeder nog zou hebben gedaan als zij niet was overleden. En als er doorgevraagd wordt waar ze werkt dan antwoord je gewoon het bedrijf waar je moeder eventueel zou hebben gewerkt etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me voorstellen dat je dit niet altijd wil vertellen, dit uit een soortgelijke situatie. (iets anders)
Ik liet weleens het woordje 'overleden' vallen, maar heel vaak krijg je dan een reactie waaruit je opmaakt dat er heel veel mensen zijn die niet weten hoe ze daar mee moeten omgaan.
Ook die ander weet vaak even niet meer wat ze moeten zeggen.

Geef nu zelf aan: Meerdere dingen. (dus beroepen) en ga daar dan niet verder op in en stel gelijk een wedervraag.
Dus het advies wat je net ook al is gegeven, de persoon waar je mee staat te praten valt dit niet op.
Het gesprek loopt gewoon verder.

Dat je het niet prettig vind dat iedereen dit weet kan ik me goed voorstellen, heb ik ook, ik vertel het liever aan iemand waar ik het zelf aan wil vertellen.

Als iemand echt zo nieuwgierig is en blijft doorvragen krijgt hij/zij van mij te horen: Sorry, dit is voor mij een heel moeilijk onderwerp, ik heb moeite om hierover te spreken.
Heb eigenlijk nog nooit iemand gehad die dan doorvroeg.

Alleen als via via dit bekent is, zullen er altijd mensen zijn die doorvragen, willen eigenljk het naadje van de kous weten, maar bedenk: Dit zijn mensen met weinig levenservaring, die nog maar weinig hebben meegemaakt, maar ook zij zullen in hun leven het nodige meemaken en zich later jou reactie herinneren en op dat moment pas jou reactie kunnen begrijpen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Als je hier met iemand over spreek, wanneer je het zelf ter sprake heb gebracht, is een luisterend oor fantastisch.
Dan is er vaak ook van nieuwsgierigheid geen sprake, maar echt belangstelling.
Tijdens dit gesprek valt er echt wel een traantje, en soms ook nog van 2 kanten hoor.
Dit zijn de mensen waar je op terug kunt vallen in je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Z11, volgens mij ook het beste om te zeggen dat het een moeilijk onderwerp voor je is waar je het liever niet over wilt hebben.
Je bepaalt zelf op die manier tegen wie je wat wilt vertellen, je laat je niet uitlokken tot het vertellen van informatie wat je niet wilt vertellen. Sterk!
+1
Ik ben allebei mijn ouders kwijt en heb mijn moeder recent verloren.

Ik merk dat ik bepaalde sociale gebeurtenis vermeid om er maar niet over te hoeven praten. Ik weet zelf ook wel dat niet een goede methode is maar het werkt wel.

Ik ben wel van mening dat als iemand niet weet hoe het in elkaar steekt dat ik het dan maar gelijk eerlijk zeg. Er om heen draaien is zo'n gedoe. Beter eerlijk zijn over de situatie zodat het gesprek erop aangepast kan worden en dat ze er in de toekomst misschien beter rekening mee kunnen houden.

Het blijft natuurlijk een persoonlijk proces. Het is goed dat je advies inwint maar je moet er zelf een draai aan proberen te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
mooie open reactie
(+1)
Voor jou is de vraag pijnlijk, maar niet voor de vragensteller. Probeer je dat eens goed voor de geest te houden.
Het wordt voor de vragensteller pas pijnlijk, als het voor jou nog pijnlijk is -mensen doen elkaar liever geen pijn-.

Als iemand aan mij vraag wat het beroep van mijn vader is, dan zeg ik dat hij archivaris was. Was dus, verleden tijd. Op de (domme) vervolgvraag:"En wat doet hij nu?", zou ik antwoorden:"Tja, wat doe je zoal in de hemel?"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Maar ja Klaas... op onze leeftijd zal men eerder voorzichtig vragen of onze ouders nog wel leven...
toch iets anders als wanneer je nog zo jong bent. Maar je eerste zin vind ik waardevol, vandaar een +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Kristal, ja je hebt helemaal gelijk. Maar jij weet dan ook veel meer over mij.
Ik wilde graag een heel concreet voorbeeld geven, dan kan de vragensteller dat afschieten of overnemen. En ach, op de leeftijd van de vragensteller speelt de leeftijd van de beantwoorder waarschijnlijk niet zo'n rol.
Maar dank je wel voor de plus!
Kristal
12 jaar geleden
Dat is zo, voor de vragensteller zal het niet uitmaken, maar hey... iedereen kan zien hoe oud je bent Klaas 1952 ;-) Daar hoeft men je niet voor te kennen, alleen maar een beetje te kunnen rekenen :-))
"o, dat is zó iets ingewikkelds, ik weet zelf niet eens hoe ik dat verwoorden moet."
en dan zelf een volgende, heel andere vraag stellen.

of (als het een klasgenoot is die *geen* vriend/vriendin is) dan kan ook:
"ik heb helemaal geen zin het daar met jou over te hebben, ik ga nu m'n Engels maken" (of 'ik ga nu eten' of in elk geval iets waaruit blijkt dat je dat gevraag niet op prijs stelt)

of als die klasgenoot wel een vriend/vriendin is
"ik heb geen zin het daar nú over te hebben, oké?"

wel lokt dat laatste ooit nog een vraag uit.
maar op zich is dat niet zo heel erg, want dat is of wordt dan tóch een vriend/vriendin.
daar kan je sowieso bij aangeven 'nu even niet' op de momenten dat je dat niet wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel je aangeeft dat je het liever niet wil vertellen is dat toch de beste oplossing. Je kan het ook met humor doen,als je moeder van tuinieren hield dan geeft zij de bloemetjes in de hemel water wanneer het regent:-)
Uiteindelijk krijg je er zelf ook vrede mee dat je een dierbare verloren bent. Dat is ook heel belangrijk!
Ik heb zelf mijn vader te vroeg verloren. Als ik telkens een ontwijkend antwoord had gegeven dan had mijn omgeving juist vaker naar hem gevraagd.