Wat voor mensen wonen er in Probleemwijken?

Echt mensen met problemen ofzo, of heel erg veel buitenlanders.. Zulke dingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Vooral mensen met lage inkomens.

De officiële definitie van probleemwijken luidt als volgt: 'Een probleemwijk is een wijk waarin zich meerdere problemen tegelijk voordoen, waaronder werkloosheid, geweld, criminaliteit, verslavingsproblematiek en gezondheidsproblemen, zoals een hoog sterftecijfer en overgewicht.'

Nederland kent een groot aantal wijken, voornamelijk naoorlogse wijken, die men de naam 'probleemwijk' gegeven heeft. De vraag is waarom het voornamelijk naoorlogse wijken zijn. Dit komt vooral door het eentonige woningaanbod. Bovendien hebben woningbouwcorporaties vaak een zeer groot marktaandeel in deze wijken, vaak tussen de 80% en de 100%. Het woningaanbod bestaat voornamelijk uit sociale woningbouw. Groepen mensen met een lager inkomen en een lager opleidingsniveau wonen vaak in deze sociale huurwoningen. Door deze concentratie van mensen met een laag inkomen, een laag opleidingsniveau en vaak ook een buitenlandse afkomst, zouden probleemwijken kunnen ontstaan. In probleemwijken is vaak sprake van stigmatisering, wat betekent dat men mensen die in een probleemwijk wonen vaak van te voren al een negatief kenmerk toekent. Vervolgens komen er zichtbare tekenen van achteruitgang en komt de wijk negatief in het nieuws, wat weer als gevolg heeft dat de mensen in de wijk die dat kunnen, zullen gaan verhuizen. Er komen geen nieuwe mensen meer in de wijk te wonen die daar zelf voor kiezen, de leegstaande huizen worden daardoor ook weer ingenomen door mensen met lage inkomens en een laag opleidingsniveau en andere sociaal uitgesloten groepen. Zo vergroot men de geografische uitsluiting.

Probleemwijken worden ook wel achterstandwijken genoemd, maar dit is eigenlijk niet precies hetzelfde. De term probleemwijk is vooral gebaseerd op de infrastructurele, economische en maatschappelijke problemen die in een wijk heersen en de term achterstandwijk concentreert zich juist op de oorzaken van de problemen, die vooral gelegen zijn in de maatschappelijke achterstand die de mensen in de wijk hebben, het achterstallige onderhoud van de woningen en de achteruitgang van het voorzieningenniveau in de wijk. Een probleemwijk is altijd een achterstandwijk, maar een achterstandswijk is niet altijd een probleemwijk, tenzij de maatschappelijke achterstand in de wijk als een probleem gezien wordt. Een probleemwijk moet niet verward worden met een sloppenwijk, die komen namelijk niet voor in Nederland, maar alleen nog maar in ontwikkelingslanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: Probleemwijken zijn dus vaak oude arbeiderswijken, dicht bij het centrum, of naoorlogse flatwijken aan de rand van de stad. De oude arbeiderswijken zijn gerealiseerd aan het eind van de negentiende en begin twintigste eeuw. Ze zijn klein opgezet in blokken en rijtjes. Vanwege de goed betaalbare huur zijn de woningen erg aantrekkelijk voor mensen met lage inkomens. De naoorlogse flatwijk is gebouwd in de jaren zestig en bestaan vaak uit hoge galerijflats, waar de huur ook relatief laag is. In probleemwijken zijn de problemen rond criminaliteit vaak groter dan in andere wijken.

Andere antwoorden (1)

Moeilijk om zomaar even algemeen een antwoord op te gheven.In probleemwijken is vaak sprake van goedkope, kleine en slecht onderhouden woningen, vaak bewoond door mensen met lage inkomens . Als je het slecht hebt, vervuil je soms je huis en kan het je ook niet schelen dat het buiten een troep is, zo uitzichtloos is dan je situatie.
In de groep eenvoudige banen vallen veel ontslagen, dus komt er ook relatief veel werkloosheid. Tel daar bij op dat er vaak sprake is van mensen met een lage opleiding en geldgebrek. Dan heb je in feite een explosief mengsel: de kinderen zijn ongelukkig in de te kleine gehorige huizen, gaan buiten leven. De ouders kunnen het niet aan en verliezen de greep op de kinderen. Als het om mensen gaat die oorspronkelijk in een buitenland leefden, dan weten ze niet altijd waar ze hulp kunnen vragen. en vaak komen daar ook nog taalproblemen bij. Kortom: criminaliteit en drugsgebruik zijn vaak een gevolg van armoedige en zwak sociale omstandigheden.