Wat kan/'mag' ik bij mij dragen ipv pepperspray.

Laatst werd ik aangevallen door een dronken automobilist, ik kon geen kant op en als er niet toevallig iemand voorbij was gekomen....
Als vrouw wil ik mij kunnen verdedigen in uiterste noodzaak. Pepperspray is verboden om bij je te dragen..
Wat is een goed alternatief?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.1K

Het beste antwoord

Als eerste, haarlak en deo hebben nagenoeg geen effect om de belager te stoppen. Het geeft een schrikreactie, zal prikken, maar stopt de belager niet, sterker nog, je zou hem agressiever kunnen maken. Je hebt vast zelf wel eens wat haarlak of deo in je oog gehad. Niet fijn, maar stijf van de alcohol of adrenaline, en je kan gewoon doorgaan.

Homemade spray, dan moet je aan de slag met pure capsaïcine (de stof die pepers heet maakt). Dan zou je het met Madam Jeanetjes aan de slag kunnen gaan, maar die halen qua capsaïcine nog geen 10% van reguliere pepperspray, dus het effect zal tegenvallen.
Je hebt geen drijfgas, dus je zal met een pompflesje aan de slag moeten, voordat jij de 3e keer hebt ingedrukt, ben jij dat flesje al kwijt en de hoeveelheid die vrij komt, zal op de keel slaan, maar je schakelt er niemand mee uit.

Ten tweede, pepperspray is zeker geen wondermiddel. Het is niet: sprayen en uitgeschakeld. Absoluut NIET!

De inwerktijd bedraagt 20 tot 30 seconden, en op korte afstand heb jij er bijna net zoveel last van als jouw belager. Zeker als je in de auto zit. Stel je nu een worstelsituatie in de auto voor van 20 a 30 seconden en waar jij net met pepper hebt gesprayd...En je zal maar net diegene treffen die immuun is voor spray. 5 % van de mensen hebben géén last van pepperspray, tenminste, geen dusdanige last dat ze staken met aanvallen.
Genoeg politieberichten in het nieuws geweest dat zelfs met pepperspray (en met name dronken mensen) geen effect had. Dus pepperspray, alles behalve een wondermiddel.

Ik zou jou toch adviserenom een paar lessen Krav Maga te gaan volgen. Misschien denk je nu, echt niet, ik ga geen vechtsport doen, maar denk er eens goed over na. Het is heel simpel te leren, je hoeft er geen conditie voor te hebben en is enorm effectief. Zeer explosief en zeer agressief. Zeker als een aanvaller dit niet verwacht, dan red je het daar echt mee.
Daarnaast bouw je daarmee een enorm zelfvertrouwen op, wat je ook weer uitstraalt. Bekijk het filmpje maar eens, dan zie je wat ik bedoel.

En mocht je toch voor pepperspray willen gaan, ga niet zelf prutsen, wat ik al aangaf dit werkt amper. Qua kracht en qua lozing. Ik mag je hier niet verwijzen op illegale zaken, maar laat ik het zo zeggen, er zijn mensen die net over de grens met Duitsland afreizen en daar een stroomstootwapen of originele pepperspray kopen.
Maar nogmaals, het is geen supermiddel, het is meer schijnveiligheid en kan ook nog tegen je gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik heb zelf een cursus zelfverdediging gedaan ( van iemand die zelf ook krav maga deed maar ook de zwarte band had in die andere sporten en nu als leraar cursussen zelfverdediging gaf ) , en het maakt je meteen ook een stuk zekerder als je op straat loopt. Doen! ( meteen ook goed voor de lijn trouwens, want het is best intensief )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@absor, precies en zo bedoel ik het. En je kan het zo intensief maken als je zelf wilt. Het gaat om jouw weerbaarheid. Bij Krav Maga werkt instinctief, je leert iets en net als fietsen, je verleert het nooit meer. Schoot me nog iets te binnen mbt pepperspray, Je bent doorgaans te laat om het te pakken.
Dit kan je mooi testen:
Probeer het maar eens uit met een mobieltje. (die heb je ook altijd bij je) Ik ben in 3 seconden bij je, probeer voor die tijd jouw mobieltje in de hand te hebben en op mij te richten. Lukt niet. En bij pepperspray moet je nog richten ook...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74
Je hebt helemaal gelijk en bedankt voor je super antwoord,hier kan ik wat mee!
Ik straal behoorlijk wat zelfvertrouwen uit, dit kan bij bepaalde mensen juist weer tegen je werken heb ik ondervonden.
Ik zie die cursus helemaal zitten en ga kijken of deze hier in de buurt ook gegeven wordt. T74 schrijft:
Dit kan je mooi testen:
Probeer het maar eens uit met een mobieltje. (die heb je ook altijd bij je) Ik ben in 3 seconden bij je, probeer voor die tijd jouw mobieltje in de hand te hebben en op mij te richten. Lukt niet. En bij pepperspray moet je nog richten ook… Klopt helemaal!!! Ik was bezig mijn mobiel te pakken en in een vrouwentas valt dat al helemaal niet mee.:D Thxxx als ik kon gaf ik je 3 dikke +sen. :)

Andere antwoorden (7)

Van Axe heb je van die pocket formaat spuitbusjes waar 5 ml, die zou je kunnen gebruiken.
Of een grotere bus maar die is wat lastiger mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deodorant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik altijd bij me samen met haarlak(standaard vrouwenpakketje ;)
Een alarmapparaatje. Maakt een oorverdovend geluid waardoor een aanvaller wordt afgeschrikt en eventuele mensen in de buurt gewaarschuwd worden.

Toegevoegd na 15 minuten:
Het heet Schrill alarm, en wordt verkocht in dumpstores.
Plaatje bij antwoord
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je zelf ook bijna doof..
Amadea
12 jaar geleden
't Was even zoeken omdat ik naam niet precies wist: http://www.dumpstore.nl/winkel/index.php?main_page=product_info&products_id=6230
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jurgenJansma Liever dan dat je aangevallen wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je ik vind dit een goed alternatief.
bus haarlak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik altijd op zak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of eigenlijk in mijn tas samen met deo, echt zo'n standaard vrouwenpakketje :)
Een scheidsrechter fluit!
Want een hard geluid schrikt ook vaak af!
Als je continu blijft fluiten, kun je makkelijk aandacht krijgen van andere mensen, en is je positie in het donker makkelijker te bepalen voor anderen.

Een stevige paraplu, met een stuk nylon draad eraan die werkt als zweep kan ook afschrikken.

Misschien is de hond van mijn moe in de buurt, lok hem met een stukje worst en zorg dat hij niet in slaap sukkelt, misschien laat hij dan zijn tandjes zien aan je belager!

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien verkeerd advies maar gewoon bij je houden die zooi je veiligheid gaat voorop dan maar een aanklacht tegen je voor t niet mogen bijdragen van die zooi
Neem aan dat je niet zomaar in t rond gaat sprayen
Ik zeg t mag niet maar liever een aanklacht tegen verboden wapenbezit want daar valt t wel onder dan verkracht worden
verders zijn er diverse proefmonsters van vele sprays gratis aan te vragen ook verassend effect werkt en ben een man maar krijg je de kans heel hard tussen de benen
elke vent gaat plat geloof me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag niet, en dit is eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar van mij toch een + want ik ben het er eigenlijk wel mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook! Thx.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vraagt wat ze IN PLAATS VAN PEPPERSPRAY bij zich zou kunnen dragen, dus een aanklacht wegens verboden wapenbezit lijkt me niet aan de orde.
Een harde fluit of een klein busje lak of wat dan ook richt weliswaar geen schade aan maar kan toch genoeg afleiden om bijv. weg te komen van je belager.
Desalniettemin een PLUS voor je trap tussen de benen. Mikken en flink trappen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou geloof me ik vecht me dood. Schoppen slaan etc.
Maar als iemand zo dicht bij je staat is een schop moeilijk te doen, ook ben je even helemaal lam van schrik.
Mij is verteld dat haarlak ongeveer dezelfde werking op de ogen heeft als pepperspray. Nu in de vakantietijd zijn er genoeg mini's ( die je dus zo in je zak kan steken ) te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
en als je rondzoekt op het internet zijn er vast wel doe-het-zelf concocties te vinden die hetzelfde effect hebben en daar vul je dan je AXE-flesje mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb al zo'n mini haarlak en deo in mijn tas. Maar stel je voor dat het niet helpt, dan wordt je alleen nog maar meer en erger gepakt. Met pepperspray is de dader echt uitgeschakeld. Ik heb inderdaad al wat homemade sprays gezien op het internet... idd gewoon een axespuitbus en voilà. Thx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Snuf, het is vast goed bedoelt, maar ik heb ervaring met pepperspray en de effecten, lees mijn antwoord hieronder, met een axe flesje en home made pepperspray, dit werkt echt niet. Je moet pompen met een verstuiver, pepperspray kan effectief zijn maar dan moet het met een ballistische straal eruit komen onder druk, dat binnen een halve seconde zijn hele gezicht onder zit. Met een paar pufjes heeft het echt bijna geen effect. Zie mijn antwoord hieronder.