Wat te doen tegen roddelen dat over mij gaat waar ik naast zit?

Het ging over "een vriendin"maar het was wel erg duidelijk dat het over mij ging, maar er hing wel een gezellige sfeer. Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeg iets in de trant van:
"he bah, wat zitten jullie te roddelen".
Ik vraag mij af hoe een sfeer gezellig kan zijn als er geroddeld wordt.
Zeggen dat jij de voorkeur geeft aan praten mét iemand dan óver iemand. Je kunt ook zeggen dat je even weg gaat, zodat zij ongestoord verder kunnen roddelen,omdat je het gevoel hebt dat het over jou gaat.
Daarmee maak je geen vrienden, maar wil je deze kletskousen dan als vrienden.
Ik vond deze GV-site met een leuk gedichtje van @Theemuts.
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/vraag/123271/mensen-praten-oordelen-graag-anderen
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Ga er niet naast zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
volgens mij heb ik die vraag eerder gezien...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@llovekonijntjes,
ik zag deze site van 'Proud2Bme me', een blog van Laura in Proud2Live.
http://www.proud2bme.nl/Proud2Live/Hoe_kun_je_omgaan_met_roddelen

Antwoorden (2)

Hoe zeker weet je dat het over jou gaat? Herken je verhalen of feiten in het gesprek? worden er zeer persoonlijke zaken besproken die 100% jouw zaken betreffen?

".....waar ik naast zit?"

Moeilijk om het zeker te weten als je dit niet herkent. Wellicht heb je het gevoel dat het over jou gaat. Wellicht waren de roddelaarsters(?) bekenden van jou of een vriendin/kennis van je er tussen?
Dat kan natuurlijk.

"Het ging over "een vriendin"maar het was wel erg duidelijk dat het over mij ging, maar er hing wel een gezellige sfeer."

Nou ja ... als je haar maar goed zit :)
Een gezellige sfeer zeg je, hebben zij jou niet gezien of zat jij er naast in dit groepje?

Twee mogelijkheden:
of
meteen er bovenop springen en degene die over jou zit te roddelen vragen waarom zij het niet recht in je gezicht zegt, wat ze ook over je vertelt
of
doen alsof je niets door hebt en mee lachen.

Kies je voor de eerste, heb je vermoedelijk wel bonje en waar gaat het om, lolletje, geintje, wat voor roddel is het?
Kies je voor de tweede, ga je gewoon door met deze bekende(n) maar houdt dan goed in de gaten hoe het verder gaat... Zit je nog op je gemak nu er over jou geroddeld wordt? is het nog een 'gezellige sfeer' niet in de groep maar voor jou?
Daar gaat het om, overzie de consequenties. Bijna overal wordt geroddeld. Hoe erg is dat en wil je of kun je het gewoon uitspreken met een of meerdere vrienden/ kennissen?

Goed er over nadenken wat je wilt, het hoeft trouwens geen definitieve bonje op te leveren, hoor.
Wil je duidelijkheid of niet. Daar gaat het eigenlijk om.

Succes Lovekonijntjes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
|k zat gewoon bij het groepje, en het ging over heel erg persoonlijke zaken over mij, dus ik weet wel 100% zeker dat het over mij ging. En voor mij gaat het om iets serieuzer/persoonlijker, maar misschien voelt dat voor hun anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, tuurlijk zal het voor hun anders aan voelen, maar jij zit er erg mee, omdat het serieus/versoonlijk is. Als je het echt zeker weet, zou ik diegene er wel over aanspreken. Spreek haar aan wanneer jullie alleen zijn en niet vlakbij het groepje. Dat is beter.
Ik zou de 'roddelaarster' apart spreken. Ik zou zeggen dat ik het gevoel heb dat ze het over mij had en dan vragen of het klopt dat ze over mij roddelt. Indien ja dan is ze in ieder geval eerlijk en kun je vragen waar je dit aan verdiend hebt. Als het antwoord nee is dan weet ze in ieder geval dan je haar door hebt. Je kan dan nog zeggen dat je het anders heel vervelend zou vinden als het wel zo was en als er iets is dat ze het gewoon tegen je kan zeggen,