Is het nog wel ethisch verantwoord om vliegvakanties te boeken als je kijkt naar de enorme milieu-belasting die dat met zich meebrengt?

13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geef een andere swing aan de vraag : is het ethisch verantwoord om een dure vakantie te boeken? terwijl een deel van de bevolking bij de voedselbank loopt en dus helemaal nooit een uitje kan maken? ( inclusief hun kroost )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie swing......

Het beste antwoord

In elk geval kunnen er zuinig mee omspringen. Als ik zie met hoeveel gemak sommige mensen 2 a 3 x per jaar een vliegvakantie boeken.. Het kan wel wat minder. Je zou kunnen kiezen voor 1 x per 2 a 3 jaar.
Helemaal afschaffen is ook weer zo fanatiek en sommige lieden blijven toch wel volop doorgaan. ( Kijk alleen eens naar de koninklijke familie en hun aanhang! Die vliegen even naar Rome of Milaan ( op onze kosten - met het regeringsvliegtuig en dure beveiligers - om een paar schoenen te kopen...)
Vakantie in eigen land kan best fijn zijn. We hebben zoveel prachtige plekjes in Nederland. Drenthe, Veluwe, Zeeland, de eilanden, de Noordzeekust enz. En het is hier ook nog eens comfortabel fietsen. (kost niks en belast het milieu ook niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een vliegvakantie is milieuvervuilend, dat klopt inderdaad. Echter je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen, om gedurende het jaar je vliegvakantie te compenseren, door even wat vaker met de fiets of het openbaar vervoer te gaan reizen in plaats van met de auto. Op die manier is het ethisch echt wel verantwoord.

Verder zeg ik zelf altijd dat reizen je een rijk man maakt, doordat je je wereldblik verruimt. Zeker als je naar de wat minder toeristische en wat minder ontwikkelde landen in de wereld gaat. Deze landen zijn vaak door de afstand alleen te bereiken per vliegtuig.
13 jaar geleden
Nee,dat is het niet,maar dat is het hele leven vande (westerse) mens niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per kilometer is vliegen nog niet eens zo milieubelastend; het is het aantal kilometers dat je maakt dat het milieubelasted maakt...

Maar je kunt tegenwoordig je CO2 laten compenseren bij de meeste maatschappijen dus als je daar mee zit dan is dat wellicht een oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ethisch zal het niet zijn maar dat is voor alle voertuigen zo op de fiets na dan he.
Maar voor ontwikkelings hulp is het toch wel weer een oplossing en voor je algemene ontwikkeling een verrijking.
Veel ontwikkelings hulp komt tot stand doordat mensen tijdens een vakantie kunnen zien waar hulp geboden moet of kan worden.
Dus voor het milieu dan wel niet maar voor de mens wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het nog wel meevallen die vervuiling . Ten eerste de vliegtuig motoren worden steeds schoner .
Ten tweede .als je de vervuiling per persoon bekijkt is het nog minder . omdat je ook dan met de aantal passagiers moet rekening houden .