Is het verboden om je huisvuilzak in een vuilconainer te deponeren in een andere gemeente?

In onze gemeente is het diftar systeem ingevoerd. Veel mensen willen hiervoor niet betalen en brengen hun huisvuilzak naar de aangrenzende gemeente waar je niet hoeft te betalen. Is dit toegestaan?

2 jaar geleden
1.8K
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Nou je mag ook een blikje weggooien in een prullenbak in een park of in de trein. Of in een blikvanger langs de weg. Ik denk dat een zak afval dan niet verboden is. Maar of het netjes is...
Ik zeg beter in een vuilnisbak ergens dan in de natuur, maar toch.
tinus1969
2 jaar geleden
@HeerVoldemort, die vlieger/vergelijking gaat niet op. Zulke prullenbakken mogen formeel niet worden gebruikt voor huisvuil; alleen voor klein afval.
SentWierda
2 jaar geleden
Hoe wil je dat doen als je niet een pasje hebt van die andere gemeente?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Formeel, ja. Maar is het vastgelegd?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@SentWierda
Omdat niet elke gemeente gebruik maakt van pasjes.
tinus1969
2 jaar geleden
Als het formeel is, is het vastgelegd. Dat is het hele punt van ‘formeel’.
SentWierda
2 jaar geleden
@HeerVolldemort. Diftar is een registratiesysteem.
Waarom zou je stiekem jouw vuilniszak in een andere gemeente willen dumpen waar nog geen diftarsysteem is ingevoerd?
LeonardN
2 jaar geleden
@SentWierda Om de kosten te ontlopen natuurlijk.
poppetje54321
2 jaar geleden
maar noem nu eens concreet een gemeente die dit strafbaar heeft gesteld. Want volgens mij is dit nergens expliciet geregeld.

Antwoorden (2)

In het algemeen niet. Normaalgesproken mogen alleen bewoners huisvuil voor hun eigen deur plaatsen. De redt is dan illegaal.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Volgens mij bedoel je: Over het algemeen WEL !
(Dus dat het verboden is.)
poppetje54321
2 jaar geleden
Is dat zo? Maar ik hoor niet dat het verboden is. Misschien niet wenselijk, of voor sommigen a-sociaal, maar niet illegaal. Of bestaat er gemeentelijke wetgeving voor?
tinus1969
2 jaar geleden
@poppetje, ja hier bestaat dus meestal gemeentelijke wetgeving (bv APV) voor.
Het is verboden; dus kun je een boete krijgen
Meestal wordt de dader betrapt als een auto wordt gebruikt als vervoermiddel. Het kenteken kan aan het vuilnisbedrijf worden opgegeven en dat bedrijf kan de vuilniszakken in de container doorzoeken op adresgegevens. Grote kans dat een of meer vuilniszakken matchen met een kenteken..