Waarom moeten wij als burgers geld geven voor Haiti?

Niet dat ik geen bijdrage wil leveren. Alleen niet gewoon geld, dat doe ik niet zonder dat ik weet dat het echt daar terecht komt.
Kan dat niet beter door de Nederlandse regering geregeld worden? Van het geld voor de Tsunami is bijna niets bij de hulpbehoevenden terecht gekomen en het is er nog steeds een puinhoop. Sommigen hebben het goed, dicht bij de geldkraan, velen heel slecht.
Waarom geeft de regering Nederlandse bedrijven niet de opdracht erheen te gaan en scholen, ziekenhuizen in eigen beheer op te bouwen, daar bedrijven weer op poten zetten zodat mensen weer werk hebben. Dat kunnen die mensen daar toch helemaal niet zelf.

Toegevoegd na 18 minuten:
iemand maakte de opmerking dat lokale bedrijven de heropbouw moeten doen...

Tsja, kijk even naar de TV, er staat niets meer overeind.

Ik zou eigenlijk een soort inzetbare belasting willen zien bij nood. Dat de regering dan per inwoners wat extra kan heffen zodat er geld meteen beschikbaar komt. Mij zou dat niet uitmaken met de juiste criteria.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik verwacht wel dat de Nederlandse regering geld geeft aan Haïti, dat ís al belasting geld van jou en mij, dus om nog eens extra belasting te heffen in zo'n geval lijkt me niet nodig.
Hoe het geld terecht komt is altijd een gok, dat zag je idd bij de Tsunami, maar daar was ook geld van de regering bij, dat is geen garantie dat het goed terecht komt.
Het probleem is dat er veel verschillende organisatie's zijn die allemaal willen helpen en niet allemaal even netjes zijn. Organisatie's die wereldwijd werken maar ook bij de lokale initiatieven zullen er mensen zijn die geld liever in hun eigen zakken steken.
Vaak is het geven aan een kleine organisatie een grotere garantie dat je geld goed terecht komt, persoonlijke initiatieven, maar dan moet je die wel kennen. Want juist deze initiatieven maken geen dure reclame's in de krant of op tv. Kritisch kijken aan wie je je geld geeft is de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wat wil je dan, dat de regering het doet? En wie bedaalt de regering dan? Dat het na de tsunami nog steeds een puinhoop is in sommige gebieden komt ook omdat je met lokale overheden te maken hebt. Je kunt niet zomaar zeggen wij komen even dit of dat bij jullie doen. Het eerste geld wordt gebruik voor noodhulp en later voor de wederopbouw. Dat neemt veel langer in beslag maar er gebeurd dan wel degelijk iets. Wil je er meer zeker van zijn dat jou geld goed terechtkomt probeer dan een kleine organisatie te zoeken die lokaal hulp biedt en daar je geld aan te geven. Er zullen echter ook wegen en andere zaken moeten worden gebouwd, waar je het geld niet zo 1 2 3 in terug ziet. Daarbij zeg ik altijd: het is geen reden om niet te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat de regering dat doet, precies.
Wanneer je een Nederlands bedrijf daar een school laat bouwen ontneem je een Haitiaans bedrijf de kans om die school te bouwen. En dus ondermijn je daarmee de economie van het land.

De reden dat hulp gebeurd op de manier waarop het gebeurd is omdat er nog geen betere manier bedacht is die echt werkt. En als je kunt kiezen tussen 1 euro geven waarvan 10 cent op de juiste plaats komt of niets, waarmee dus ook niemand geholpen wordt kan die 10 cent toch de betere keuze zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enigszins naief...... Welke bedrijven????? Het land ligt in puin!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat betekend niet dat er geen bedrijven meer zijn (; Elke euro die naar een Nederlands bedrijf gaat wordt niet in de Haitiaanse economie gestoken en helpt dus niet aan de opbouw van het land.
Jaha, dat is ook zo. Ik heb ook liever dat de Nederlandse regering er met leger/bedrijven heen gaat. Dat leger moeten we toch wel betalen en onze bedrijven moeten ook draaien en die kunnen daar mooi aan het werk. Bovendien hebben die mensen niets aan geld, maar er moet daar door hard werken weer opgebouwd worden. Ik geef dan ook helemaal niets aan giro blablabla. Ben het volledig met je eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nietdetuinman, ben t helemaal met je eens. We hebben zo langzamerhand wel geleerd dat er van alle miljoenen die met een actie worden opgehaald vrijwel niets terecht komt bij diegene die het nodig heeft.

Er moet uit de pot 'ontwikkelingshulp' een bedrag worden gereserveerd dat direct ingezet kan worden bij rampen. Dus een vrij besteedbare pot, eventueel op Europees niveau, die kan worden ingezet zodra dat nodig is. Dat is ook veel sneller dan wachten totdat de shows met artiesten en telefoonteams geweest zijn en alle centjes binnen zijn.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De overheid heeft zo'n pot en heeft daarvan al 2 miljoen toegezegd. Lees het rapport van Terre des Hommes als je iets wil weten over de besteding van het Tsunami-geld. http://www.terredeshommes.nl/upload/dossier/download/webpdf_SHO_Tsunami_eindrapportage4-12.pdf
paulus811
14 jaar geleden
Stippel, lijkt me een goed rapport. Ik zal het zeker lezen en wellicht dat ik daarna iets genuanceerder ertegen aan kijk. Alleen 'AL 2 miljoen toegezegd...', das niks hoor. Er zijn 100.000 slachtoffers, dus 2 tientjes p/p. Daar sta je dan als gezin van 5 met 100 piek en een ingestort huis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is een druppel op een gloeiende plaat. Maar de VS en Canada tasten gelukkig ook diep in de buidel omdat veel ge-emigreerde Haitianen daar wonen.
Je hoeft niks. Veel mensen zullen zich door de aardbeving geroepen voelen om iets bij te dragen.
De Nederlandse regering heeft meteen al 2 miljoen euro steun en een team reddingswerkers toegezegd dus via de belasting heb je al bijgedragen.
Lokale bedrijven worden ingezet omdat:
1: na zo'n ramp ligt de economie op z'n gat en alle bedrijvigheid is welkom
2: lokale bedrijven weten veel beter wat er nodig is en hoe ze daaraan kunnen komen.

Ook al ligt alles in puin, het is voor de mensen zelf ook belangrijk om zelf mee te kunnen werken aan de wederopbouw.

Steunen: vooral doen! Dat een deel van het geld aan de strijkstok blijft hangen is zeker waar, maar daar ontkom je niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal ergens geld blijven hangen, dat kan niet anders en we zullen toe moeten naar een ander beter systeem, maar als je niets geeft, gebeurd er echt helemaal niets.
Het is zo makkelijk hier vanuit onze veilige comfortabele plek aan deze discussie te beginnen, terwijl de ellende enorm is.
Als van het geld dat ik nu heb gestort weer een paar mensen geholpen kunnen worden is de moeite waard geweest.
Ik zal het niet laten om de genoemde reden in je vraag: ik geloof dat er zeker geld van op de goeie plek komt.
Ik moet iets doen vind ik, buiten al deze discussies om, ik zit hier in mijn makkelijke warme huis vol met gemak met geen enkel echt probleem vergeleken met daar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen discussie, een vraag.