Prinses Wilhelmina overleed 28 november 1962 op 82-jarige leeftijd. Ze had haar eigen uitvaart ontworpen. Al in 1912 had zij bepaald: ‘Ik wil niet dat op mijn kist de tekenen van het koningschap worden gelegd maar een bijbel.

Omdat Wilhelmina in wederopstanding geloofde, was de dominante kleur van de begrafenis wit. Wilhelmina werd bijvoorbeeld in een witte lijkauto naar Den Haag gereden. Verder mocht bij de tocht naar haar laatste rustplaats in de koninklijke grafkelder van de Nieuwe Kerk in Delft geen treurmuziek worden gespeeld.

http://www.geschiedenis24.nl/nieuws/2004/maart/Vorstelijke-begrafenissen.html

En als anekdote:

http://www.haagsefotos.nl/Verhaal/waregeschiedenis/een_ware_geschiedenis.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar had ze zelf om gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was haar eigen wens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was haar droom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat haar echtgenoot Prins Hendrik indertijd ook in het wit begraven werd. Op die manier toonde zij bij haar dood haar verbondenheid met haar eerder overleden man.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zij hadden reeds lang voor zijn heengaan herhaaldelijk samen gesproken over de betekenis van het sterven en over het daaropvolgende eeuwige leven. Zij hadden beiden de geloofszekerheid, dat de dood de ingang tot het Leven is en elkaar daarom beloofd, dat onze begrafenis geheel in het wit zou geschieden. Dienovereenkomstig werd dan ook nu gehandeld."
De dood was voor Hendrik dus een overgang naar de eeuwigheid en deze overgang gaf reden tot vreugde, geen verdriet. De rouwkleur zou daarom ook wit moeten zijn in plaats van het gebruikelijke zwart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd.......:)