Welke persoonlijkheidsstoornissen kunnen tijdens de puberteit ontstaan door de gevoelens of het puberen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Je kunt vrijwel elke persoonlijkheids stoornis ontwikkelen in je pubertijd. Juist omdat je dan vaak onzeker bent en een vertekend zelfbeeld hebt voorbeelden ervan zijn borderline mps en schizofrenie. In veel gevallen wordt de diagnose van persoonlijkheidsstoornis pas gesteld nadat je kind 18 is geweest. Dit wordt gedaan omdat je kind zich nog verder ontwikkelt tijdens de puberteit. Na het stellen van de diagnose wordt er een behandeling vaak in combinatie met medicatie voorgeschreven. Dit betekent niet dat een persoonlijkheidsstoornis te genezen is, maar dat de symptomen te behandelen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

iedereen kan elke persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen op elk moment van zijn leven.
dus het antwoord is:
alle mogelijke persoonlijkheids stoornissen die er bestaan.
voor meer info zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist.
Je kunt vanalles ontwikkelen.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan het zo gek niet bedenken :)
Persoonlijkheidsstoornissen ontstaan niet door gevoelens of door puberen. Want dan zou iedereen persoonlijkheidsstoornissen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt vanalles ontwikkelen, of krijgen.
Vaak is de oorzaak niet duidelijk bekend.
Meestal aangeduid met Hoofdletterafkortingen.

En als de gewenste er niet bij is, dan kun je nog altijd PNAO hebben:

Persoonlijkheidsstoornis Niet Anderszins Omschreven. Deze diagnose krijgen de mensen die niet binnen de criteria van een bepaalde persoonlijkheidsstoornis vallen, maar wel 'trekken' hebben van 2 of meer persoonlijkheidsstoornissen, dat wil zeggen: nét niet voldoen aan de criteria ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opgroeiende kinderen doen in feite gedurende hun jeugd, een soort 'wapenrusting aan, ttz zij nemen de niet alleen de woorden, maar vooral ook (de grondschema's achter de) gedragswijze over van de personen die hen opvoeden, en waarvan ze de methoden en technieken en strategieën overnemen die in het geval van hun ouders tot een soort succes in het leven hebben geleid of kunnen leiden...
De 'vruchten' van dit 'ingebouwde leervermogen' komen ernstig onder vuur te liggen tijdens de puberteit, wanneer plots blijkt dat andere soorten wapenrusting ook doeltreffend blijken te zijn, en zelfs in conflict blijken met hetgeen zij altijd al als vanzelfsprekend hebben gevonden of als dusdanig in gehamerd gekregen.

Toegevoegd na 2 uur:
Extreme tegenstellingen, welke zich op terreinen met affectieve geladenheid voordoen vormen, mijns inziens de meest in het oog springende voedingsbodem of arena... waarbij met ook het conflict hart/verstand rekening moet worden gehouden alsook de vrije wil en het geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan altijd een persoonlijkheidsstoornis ontwikkelen. In de pubertijd is de kans wel wat groter omdat je vaker twijfelt aan jezelf en jezelf nog niet zo goed kent. Schizofreni wordt vaak vastgesteld rond 18e/20e. Een angststoornis is de meest voorkomende persoonlijkheidsstoornis. Deze wordt ook vaak ontwikkeld door onzekerheid. Als je een nare ervaring hebt gehad wil je die een volgende keer voorkomen. Zo kan het dat je steeds vaker bang wordt voor bepaalde dingen, plaatsen, personen of gevoelens. Het is een negatieve spiraal...

Daarnaast kun je natuurlijk ook in een psychose komen door drugsgebruik of geestelijk/lichamelijk geweld. Ook dingen waar je meer mee in aanraking komt wanneer je jong bent.