Hoe zorg je ervoor dat je voor iets zorg blijft dragen?

Je kent het wel, je koop iets nieuw en in het begin ben je er heel voorzichtig mee. (Vooral als het van je eigen geld is) Nu is mijn vraag, hoe kan je voorkomen dat je onbewust je voorzichtigheid verdwijnt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zorg dat het het nieuwste blijft of geliefd blijft. Als je een nieuw paar mooie schoenen koopt doe je er voorzichtig mee, dan ga er niet mee door de modder en zal je een vlekje verwijderen en zal je ze regelmatig poetsen. Maar koop je een maand later weer een paar nieuwe schoenen dan is dat paar weer favoriet en hebben die anderen hun 'glans' alweer een beetje verloren.
Dat komt dan door de waarde die jij er aan toedicht. Als iets voor jou veel waarde heeft zul je zorgvuldiger zijn. Het vaasje dat van je overgrootmoeder is geweest krijgt een plekje hoog op de kast en word voorzichtig afgestoft en het vaasje van de Ikea, die in duizendtallen verkrijgbaar is, word net als ieder ander voorwerp 'gewoon gebruikt' en eventueel vervangen.
In onze huidige consumptiemaatschappij gaan we vaak slordig met onze spullen om, vroeger had je misschien maar 5 singeltjes, waar je dan heel zuinig op was, maar nu download je met gemak 5 nummers per dag en heeft het minder waarde. Als je arm, echt arm bent, zul je ook zorgvuldiger met je spullen omgaan, je kunt ze niet zomaar vervangen.
En het verschilt ook van persoon tot persoon, sommige mensen zijn van nature wat slordiger of juist voorzichtiger met hun spullen. Ik heb twee nichtjes die daarin elkaars tegenpolen zijn, de ene kun je met een compleet witte outfit het bos insturen en zal na een dag terugkomen zonder ook maar 1 vlekje terwijl de ander na een kwartiertje op de bank zitten al op mysterieuze wijze onder de vlekken en kreukels zit, echt een Floddertje pur sang.

Het belangrijkste is de wil, als jij echt zorgvuldig met iets om wilt gaan dan gaat dat, ongelukjes uitgezonderd, meestal wel lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heel bekend, ik heb altijd zoiets van 'Er zit al een kras op, dat andere krasje maakt dan ook niet meer uit' dus als je voorkomt dat er iets mee gebeurd dan blijf je voorzichtiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik ken het en om het te voorkomen zou je het voorwerp eigenlijk in een glazen kast moet zetten,mits die heel blijft natuurlijk.
Dat kun je niet voorkomen. Wat je wel kunt doen is de waarde van alles te blijven inzien, als je dat tenminste nodig vindt en dan (bewust) rekening houden met de omstandigheden waarin je die waardevolle spullen gebruikt.

Voorbeeld je hebt net een nieuwe broek aan en je broertje of zusje vraagt je een lekke band te repareren. Dan doe je er verstandig aan even een oude broek aan te trekken.

Of je hebt net een nieuwe ipod gekocht en wil daarmee in de tuin gaan zitten om daar lekker in het zonnetje mee aan het werk te gaan.
Dan leg je die even op een tuinstoel (in plaats van op tafel) omdat je een andere tuinstoel wilt verzetten en op dat moment gaat er iemand boven op zitten.

En zo kun je ongetwijfeld zelf nog tal van voorbeelden verzinnen.