Kunnen wij in NL zonder in en export overleven?

Stel dat Nederland een eiland zou zijn en verder nergens land. Zouden we dan genoeg eten kunnen verbouwen om te kunnen overleven met zn allen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En de rest is dan oceaan?

Het beste antwoord

Ja hoor. Alleen vlees eten zou drastisch verminderd moeten worden. Wij gebruiken zoveel bronnen in NL dat er 2 globes nodig zouden zijn om de 't huidige consumptieniveau in stand te houden (als iedereen 't zelfde consumptiepatroon zou hebben). Dus de consumptie zou ongeveer moeten halveren.
En om meer landbouwgrond creëren waarschijnlijk - minder wegen. Dat kan, als nl. iedereen dicht bij zijn werk gaat wonen en de fiets pakt.

Als de rest oceaan zou zijn, dan zouden we trouwens voorlopig vis te over hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha... Je avatar (windmolen) is toepasselijk :).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beetje simplistisch dit .
De welvaart die we nu hebben krijg je echt niet meer uit de mensen. Al diegenen die dat denken...Droom verder
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idd che. NL inwoner oppervlak ratio is veel te klein om te kunnen overleven op een eiland. Droom toch lekker verder.
En jullie lullen wel lekker over energievoorzieningen, maar we kunnen die landbouw grond niet voor 17 mln man verbouwen zonder machines.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@che:
Wie had 't over welvaart? De vraag was of we 't zouden overleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@deboender:
Als je wilt vasthouden aan de huidige consumptiemaatschappij, heb je gelijk. Maar dat was de vraag niet. Als je 1,7 miljoen van de 17 miljoen mensen in de landbouw zet, lukt 't zelfs zonder machines. Maar je moet niet direct denken dat we geen machines meer zouden kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je weet echt duidelijk niet waar je het over hebt. Je hebt geen idee welke grondstoffen wel en neit in nederlandse bodem/of voor de kust zitten. De expertise over de duurzame energie methoden zijn nog lang lang lang niet op het nivo om nederland te onderhouden, en de ontwikkeling van deze methoden zit zeker niet in nederland. maar ik ga niet verder met je discusieren omdat je niet weet waar je het over hebt. En 80% van die dingen zijn wel nodig om 17 mln nlders in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@deboender:
Zwak zwak... Copy & paste van je andere reactie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je praat alleen maar onzin jij he. Met je HUIDGE levensstandaard, praat geen onzin. Droom toch lekker verder je weet niks maar dan ook helemaal NIKS van dit onderwerp. En van al die energie bronnen al helemaal niet. En heb geen zin om het je uit te leggen want je leeft in je eigen eigewijze droomwereldje. Hope you having fun.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Energiebronnen als electra hadden we 200 jaar geleden ook niet! Ook geen motoren en dergelijke! Toch konden we overleven met paarden als trekkracht. Dat we veel vis zouden hebben is een scherpe opmerking.
De luxe zouden we kwijtraken en daardoor zouden er wat mensen zelfmoord kunnen plegen, in dat geval hebben die personen zelf geen behoefte aan overleven en telt het ook niet.

Andere antwoorden (9)

Ja, we polderen net zo veel land in tot dat we genoeg landbouwgrond hebben ;-).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jawel hoor. Nederland zou theoretisch prima autarkisch kunnen bestaan. We produceren nu al veel meer voedsel dan we opkunnen.

We zouden flink in onze welvaart teruggaan maar zelfs met de bijna 17 miljoen mensen van vandaag de dag zouden we het prima moeten kunnen rooien hier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk van niet, immers hoe zit het met de brandstof (benzine? electriciteit?), wat volgens mij niet allemaal te vervangen is door ons gas. En ook de veestapel leeft van veel geimporteerde soja, dus die zou het niet overleven. Misschien als we allemaal vegetariër worden, maar dan nog...
En dan heb ik het nog niet over de kleding en medicijnen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maak je geen illusies mensen, zonder import export zou nl nooit overleven. Je kan wel zeggen dat we veel landbouw producten exporteren, maar 50% hiervan is suikerriet en mais voor het vee.
Daarkomt bij omdat de grond zo intesief gebruikt wordt we allemaal bemestingsstoffen etc nodig hebben die uit het buitenland komen.
Tevens heeft nl geen eigen olie vooraard, dus gaan we al dat land met de hand bewerken, dat gaat ook niet lukken.
BNP in nl = 505 mlr export = 365 mlr import = 201 mlr, doe het rekensommetje en zie dat er niks overblijft in nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We halen het merendeel van onze energie uit het buitenland, rusland/frankrijk/zweden. Daar gaan al je elextrische apparaten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard zouden we heel anders moeten leven, dat ontken ik niet; overstappen op andere producten etc, maar de vraag was of we 't zouden overleven. Dat gaat wel lukken. Die 50% suikerriet en mais voor 't vee zegt natuurlijk niet zoveel. Da's teveel vastgeroest hokjesdenken. Je kan dezelfde grond gebruiken voor andere producten - dan maar wat minder vlees. Olie is niet echt nodig. We kunnen gewoon overstappen op wind-, zonne-, getijden-, golf-, aardwarmte-energie en waarschijnlijk nog wel een paar andere vormen. Maar of er dan nog veel mensen bij kunnen: dat wordt wel lastig waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vastgeroest? oke hoe gaan we all die wind zonne blablablabla energie aanleggen? Waar halen we de materialen vandaan, de expertise om maar niet te spreken over het geld. Het is wel duidelijk dat je geen idee hebt hoe de samenleving in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@debonder:
Expertise is sowieso geen enkel probleem - de kennis is er al.
Materialen is wel te doen - uit onze eigen grond en anders wel uit de grond onder de oceaan. De mens is inventief.
Geld is niks anders dan een ruilmiddel. Uiteraard zullen velen ander werk moeten gaan doen zodat we zelf bronnen kunnen aanboren.
De boel zou zeker drastisch veranderen, dat ontken ik niet. Je vergeet dat 80% van de producten die je om je heen ziet, niet nodig zijn om te overleven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je weet echt duidelijk niet waar je het over hebt. Je hebt geen idee welke grondstoffen wel en neit in nederlandse bodem/of voor de kust zitten. De expertise over de duurzame energie methoden zijn nog lang lang lang niet op het nivo om nederland te onderhouden, en de ontwikkeling van deze methoden zit zeker niet in nederland. maar ik ga niet verder met je discusieren omdat je niet weet waar je het over hebt. En 80% van die dingen zijn wel nodig om 17 mln nlders in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"De expertise over de duurzame energie methoden zijn nog lang lang lang niet op het nivo om nederland te onderhouden" en "En 80% van die dingen zijn wel nodig om 17 mln nlders in stand te houden."
Nu denk je weer aan de HUIDIGE levensstandaard. Maar dat was de vraag niet. Welke kennis mist er dan?
Ontwikkeling in dit land is op zich NU ook niet nodig, want we kunnen de vruchten eenvoudig van anderen plukken. De ontwikkelfase is trouwens grotendeels al voorbij - het is nu meer tijd voor de uitrolfase. We would adapt.
Beweer ik echter dat we dezelfde levensstandaard zouden kunnen houden? Nee, absoluut niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nogmaals, ik ga niet met mensen in discussie die hun 'kennis' uit hun duim zuigen.
Qua voedsel is het geen probleem Nederland heeft een enorm voedseloverschot ondanks het kleine percentage landbouwgrond en boeren in de bevolking. Maar dan zit je dus wel terug in de tijd van de aardappeleters want ijzererts en koper moeten we bijvoorbeeld al importeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het grootste deel van dit 'voedsel overschot' bestaat uit rietsuiker en mais. Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mais voor vee bedoel ik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk niet zo vastgeroest! Natuurlijk moet je dan andere gewassen gaan verbouwen, dat moge duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
(Was dus een reactie op deboender.)
Eten verbouwen zal best lukken, maar olie wordt al een probleem, en sommige dingen zullen veel duurder worden. Daarnaast exporteren we heel veel, dus ook de werkgelegenheid zullen we anders moeten verdelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De werkgelegenheid zou inderdaad drastisch veranderen. Olie is niet zo'n probleem. Iedereen gaat dicht bij zijn werk wonen, aantal auto-km. kan halveren en we stappen over op alternatieve energie-bronnen.
Als 't in één klap zou moeten wordt 't wel een complete chaos natuurlijk - we kunnen niet ff overnight 100.000 windmolens uit de grond stampen, bij wijze van spreke.
Trouwens als de rest oceaan was, dan konden we de hele aardbol voor onszelf gebruiken (wel wat lastig, overal de grondstoffen onder water weghalen). Uiteraard zouden we wel zeer veel luxe-zaken moeten opgeven. Maar luxe-zaken zijn niet nodig om te overleven.
Niet als we dit niveau van welvaart willen houden. Nederland is van oudsher een handelsland dus import en export.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Niet als we dit niveau van welvaart willen houden."
Dat was de vraag ook niet.
Als welvaart trouwens ten koste gaat van anderen (we gebruiken momenteel teveel bronnen/grondstoffen dan we op grond van 't inwoneraantal zouden mogen 'pakken'), moet je dat dan wel willen? Die beoordeling laat ik aan jezelf over.
neen , geen enkel west-europees land kan aan "splendid isolation" doen. Deze term verwijst naar het verenigd koninkrijk die dat ook ooit geprobeerd hebben. voedingsgewijs is het wel mogelijk te overleven zonder import, allen zal ons voedingspatroon drastisch moeten aangepast worden. Zie het schilderij van VanGogh "de aardappeleters" en adieu mediteraanse keuken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je antwoord is dus 'ja'. De voorwaarde is dat we onze voedingspatroon drastisch moeten aanpassen. Da's helemaal geen vreemde voorwaarde, als je een vraag stelt die over zoiets drastisch gaat.
Ik ben bang van niet. We zijn in onze economie inmiddels afhankelijk geworden van veel half-fabricaten en grondstoffen uit andere landen. We zouden een tijdje voort kunnen op onze eigen veeteelt en verbouwde aardappelen en groente, echter is door de regering veel van deze 'resources' verminderd om Nederland een export land van 'Informatie en dienstverlening' te maken....En beetje zo'n .com-hype.