Waarom heet iets een paardemiddel?

Wat heeft dat met een paard te maken? Om welke medicijnen gaat het dan, of gaat het ook om andere dingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Omdat het zo sterk is voor mensen, dat je er zelfs een paard mee zou kunnen behandelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Grote dieren als paarden hebben van een medicijn een krachtige en volumineuze variant nodig om enig effect te sorteren. Zo'n middel op een tien keer lichtere mens toegediend heeft dus een geweldig effect. Maar meer is niet altijd beter, dus probeer het niet uit!
Amadea
13 jaar geleden
Een paardenmiddel betekent een middel dat wordt ingezet als je zeker wilt weten dat het aanslaat. Eventuele (vervelende) bijwerkingen neem je dan voor lief.
Misschien is de fopspeen met brandewijn hier een goed voorbeeld. Vroeger gaven ze zuigelingen soms een speen die gedrenkt was in brandewijn met suiker. Dit werd niet gegeven omdat er iets te vieren was..maar omdat de baby jengelde omdat er bijvoorbeeld tanden doorkwamen. De alcohol maakte het kind slaperig en verdoofde de pijn.
Eventuele bijwerkingen (schade aan het kleine levertje of een kater..) nam men op de koop toe..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er een paard mee kan genezen... dan op zeker ook een mens. Gewoon een spreuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men spreekt van van paardemiddelen als er gebruikt gemaakt wordt van onorthodoxe middelen die doorgaans een wat ruw karakter hebben.

Een voorbeeld: Als je neus zwaar verstopt is kun je daar medicamenten voor halen bij een arts..en duurt het een tijdje voor het over is.

Maar als je zelf gebruik wilt maken van een paardemiddel, kun je bij de apotheek een paar gram mentholcristallen komen en daarvan een heel klein beetje in behoorlijk heet water laten oplossen.

Vervolgens doe je een handdoek over je hoofd en adem de de hete mentholdampen gedurende enige tijd diep in.

Je neusverstopping behoort daarna gegarandeerd tot de verleden tijd.

Het heeft dus niets met een paard te maken maar wèl met het onconventiole karakter van het 'geneesmiddel'

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paard staat voor kracht!

Een paardemiddel is een krachtig middel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt uit het grieks. Het gaat er juist om dat een paard een teer dier is, in tegenstelling tot een mens, en dat bij een paard dus het middel erger kan zijn dan de kwaal. Dus alleen in extreme situaties moet worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet specifiek om medicijnen,maar over dingen die voor een mens niet te behappen zijn. Omdat een paard veel groter is en dus meer zou kunnen verdragen, wordt het een paardemiddel genoemd.