Hoe kijkt de samenleving in het algemeen tegen jongeren aan?

Ik heb altijd het gevoel dat wij niks goed doen- en dat niemand weet dat er ook jongeren zijn die op goeie vraag zitten, klassiek en rock allebei luisteren, die nog wel ambities hebben en filosoferen over het leven. Is dat zo vreemd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het vervelende is dat er maar een kleine groep jongeren is die aan het klooien zijn. Helaas wordt dat door de media groot opgeblazen en krijgt die kleine groep de aandacht. Grosso modo gaat het goed met de jeugd. Daar waar het minder goed of slecht gaat moet er goed begeleidt worden.
Elk mens wil duidelijkheid, volwassenen hebben al veel duidelijkheid, jongeren zoeken de grenzen vaak nog op.
Als volwassene maken we vaak de fout door met ons model van de wereld naar de jeugd te kijken, met onze normen en waarden. Terwijl onze normen en waarden met de leeftijd zijn meegegroeid. (Dat vergeten we vaak)

Laat je niet gek maken en zoek je eigen weg hierin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

als leerlingen die moeten proberen alvast mee te doen. want later zijn zij de volwassenen/leiders,

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb niet het idee dat ze geen rekening met ons houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ouderen altijd van jongeren denken: er komt niks van terecht. Uiteindelijk valt het mee. Men is bang dat jongeren stommiteiten begaan. Maar ze zijn er zelf ook ooit mee begonnen en trok toen net zo weinig van hun ouders aan als jongeren dat nu bij hun ouders doen.

Komt wel goed, denk ik zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt het jong zijn wordt geïdealiseerd, omdat je alleen maar jonge mensen ziet op tv en op de reclame... Maar anderzijds worden ze met rug aangekeken... Want ze verpesten de maatschappelijke sfeer... Kutmarokkanen en meer van dergelijke uitspraken zijn gemeengoed...

Nee hoor, voor mij is de jeugd de toekomst... En ik ben heel blij met de jeugd... Ik heb zelfs met ze te doen, als je als jongvolwassene aan de maatschappij wilt gaan deelnemen, dan moet je sterk in je schoenen staan, want er wordt zo veel van je verwacht, het is geen sinecure...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Mee eens. Ik heb ook met ze te doen. Het is een keiharde maatschappij. Veel jongeren redden het daarom ook niet. Die keiharde maatschappij zijn wij met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX Helemaal mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wij maken de maatschappij wel harder. Misschien als we allemaal wat milder zouden zijn!
Klopt wel. Maar het zijn vaak de ouderen die commentaar hebben op de jongeren. Maar zijn vaak geen haartje beter hoor. Ik heb al een aantal keer mee gemaakt dat ze totaal hun hand niet uitsteken of voordringen bij de supermarkt. Dan roep ik altijd " de jeugd van tegewoordig". Zoals de jongeren "respect" moet hebben voor de ouderen, zo kunnen ouderen/samenleving ook best respect hebben voor de jongeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Zo is het!
De oude Grieken zeiden al dat de jongeren niet deugden en ruim 2000 jaar later zeggen oude brompotten zoals ik dat nog steeds ;-)
Niks van aantrekken dus; het betekent alleen dat die oude zakken het niet meer zo goed bij kunnen benen en daar gaan ze van foeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klopt inderdaad ook wel dat je vaker hoort dat jongeren iets doen, bv vernielingen enzo gebeurt vaak door jongeren, dan zeggen ze meteen die jeugd van tegenwoordig..............
maar dat wil niet zeggen dat alle jeugd zo zou doen
14 jaar geleden
In het algemeen kijkt mensen naar andere mensen. Voornamelijk op gedrag. Als het gedrag ze niet bevalt, dan bevalt die mens niet.

Dit geldt ook voor jongeren.
Het enige verschil is dat men met de tijd leert om beter te communiceren. Dus hoe ouder je bent, hoe meer ervaring je gehad hebt (of moeten hebben) om te communiceren. Hierdoor is gedrag eigenlijk niet meer nodig, omdat men verbaal kan vertellen wat men denkt en hoe men zich voelt.

Voor jongeren geldt vaak dat zij hun gevoelens niet mogen uiten. Dit wordt tegengehouden door de ouderen. De jongeren MOGEN er niet over praten, en als zij niet mogen communiceren, kunnen zij dat leren. Het enige wat overblijft vaak is non-verbale communicatie. En dan worden zij weer veroordeelt op hun gedrag.

In mijn optiek moet men niet naar gedrag kijken. Als iemand zich op een bepaalde manier gedraagt, dan wil hij aandacht, dan wil hij iets belangrijks vertellen. Iets belangrijks wat men kennelijk niet wil horen en waardoor de jongere het niet MAG vertellen.
Luister naar de jongeren, zij hebben ook gevoel en dit willen zij dolgraag vertellen. Zij weten ook heel veel.

Voor ouderen: Luister naar de jongeren/kinderen.
Voor de jongeren: blijf proberen te vertellen en laat uit je frustratie geen gedrag voortkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een van de grootste struikelblokken tussen de jeugd en de ouderen, dat de jeugd vaak denkt, dat die ouderen er geen bal van begrijpen hoe het is jong te zijn.
Vaak wordt vergeten dat ouderen ook( jeugd)geweest zijn.
Vergeten wordt ook nog al eens ,dat ouderen daardoor ook meer levenservaring hebben en dat graag willen uitdragen aan de jeugd.
En juist daar gaat het volkomen mis!
Het jeugdig zijn, is een betrekkelijke korte perioden in het leven, zo tussen de 13 en de 23 jaar is het meest turbulente deel van menig leven.
De jeugd denkt, dit is onze eigen muziek, daar snappen die ouderen toch niets van!! ( heus wel)
Veel jeugd tegenwoordig mist een richting in hun leven, dat is niet hun schuld, dat is de schuld van de volwassenen die er een zooitje van maken om telkens weer het hele systeem op zijn kop te zetten, logisch dat veel jeugd even de weg kwijt is.
Ook luisteren naar wat de jongeren nu eigenlijk wel willen , wordt amper serieus genomen, want het is maar jeugd en vaak is toch alles al beslist en is het luisteren naar de jeugd een door de wet voorgeschreven toneel stukje, waarvan de afloop al bekend is.

Een mooi voorbeeld uit de praktijk: in ons dorp staat een bushokje, dat voor heel veel geld gebouwd is, want als het veel geld kost, is er wel ergens en subsidiepotje voor!!
De binnenkant werd wit!! Banken er in en een t.l. lamp voor goed licht, in ons kleine dorp, waar weinig is voor de jeugd, werd het direct door de jeugd ingenomen.
De witte binnenkant werd gespoten en weggekliederd en de t.l. lamp (rot licht) werd gesloopt, overal lag troep en er werd in gepist, dus het stonk!
Het was een schande zeiden de volwassenen, alles werd voor veel geld opgeknapt en toen gebeurde precies het zelfde, tot drie keer toe!
De jeugd zelf koos voor de juiste inrichting,volwassenen moeten nog leren te denken als de jeugd en niet hun gedachten en wetten opdringen.
Hier op g.v. vind ik het best meevallen, ook de vragen van de jeugd, worden hier normaal beantwoord.
Misschien krijgen ze wat minder antwoorden, maar dat komt vaak door de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
lekker ed, als je daar als middelbaar vrouwtje de bus wil nemen :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, de laatste bus is al jaren geleden vertrokken uit het dorp, niet door de stank in het bushokje hoor:-)
Er gingen gewoon te weinig mensen mee.
Rieneke1
14 jaar geleden
hahahaa ok ed, plusje van mij! :)
Heeft misschien te maken met elkaar niet begrijpen, niet naar elkaar willen luisteren en vooral niet samen willen werken..

Jongeren zijn de toekomst, vind dat zij veel te weinig serieus worden genomen door de 'ouderen' en dat pikken ze gewoon niet waardoor ze lastig kunnen worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'samenleving in het algemeen' bestaat volgens mij niet... Ik denk dat er heel veel volwassenen rondlopen met vooroordelen over de jeugd, maar dat er net zo veel volwassenen zijn die zich nog heel goed kunnen herinneren hoe ze zelf waren toen ze jong waren. En het allemaal niet zo somber inzien.

Verder hebben 'wij volwassenen' vaak ook kinderen, en daar hopen we ook het beste voor, en we zien van ze dat het niet allemaal negatief is. Als het bij mij thuis niet allemaal negatief is, zal het bij al die andere jongeren thuis ook wel niet allemaal negatief zijn.

En denk ook eens aan leraren: als die echt zo negatief waren over de jeugd van tegenwoordig, waren ze toch al lang ander werk gaan zoeken? Er zijn natuurlijk gefrustreerde gevallen bij, maar de gemiddelde docent(e) vindt het gewoon hartstikke leuk om met jongeren te werken, al is het niet altijd makkelijk.

Dus trek het je niet aan, dat doen wij ook niet...