Welke uitspraak die men ooit tegen je deed heeft iets met je "gedaan"?

In negatieve en/of positieve zin?
Wat deed het me je..wat waren de gevolgen?
Voorbeeld: men heeft mij ooit de dood van mijn zoon "gegund".. dat heeft me jarenlang laten afvragen wat ik dan verkeerd had gedaan qua opvoeding...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/uitspraak-zegswijze-etc-maakt-jou.12640

Het beste antwoord

Iemand die mij erg goed kende op dat moment zei tegen mij: "Jij bent een erg moeilijk persoon."
Dat heeft me lang achtervolgt tot ik ging denken dat dat is wat HIJ vond, en niet per definitie de waarheid hoeft te zijn.
Mijn moeder kwam met de uitspraak:"Mensen ZIJN niet moeilijk (of lastig), mensen zijn verschillend en dat IS moeilijk (of lastig)".
Dat maakt een hoop goed, toch?

Toegevoegd na 28 seconden:
Neemt niet weg, dat ik mezelf ook wel eens erg moeilijk vind en blij ben dat IK niet met mezelf hoef samen te leven... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ten eerste, ik ken de omstandigheden niet, maar dat is wel een hele boute opmerking, zoiets gun je niemand.

Bij mij maakte ooit iemand een opmerking tijdens een vergadering: het ging over een stagiare die dacht dat ze haar niet aardig vonden, opmerking van de groep: nee hoor we vinden haar wel aardig. Volgende punt. Waarop iemand zei: dat kan wel zijn, maar zij voelt het wel zo.

Sindsdien spring ik vaker voor mensen in de bres (of voor mezelf) die ergens moeite mee hebben, en dat wordt afgedaan als: onzin of is niet zo. Vaak als je dan zegt: maar als hij/zij dat nu wel zo voelt, gaan mensen erover nadenken, en gaat het daarna beter, beetje begrip voor elkaar doet wonderen.

En dat door 1 zo'n gekke opmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toppie, Jet +1
Ooit heeft mijn zoon mij er op gewezen ,dat alle uitspraken die ik deed over een goede bekende van ons,wel erg negatief waren. Sinsdien ben ik er wat genuanceerder over gaan denken en heb mijn leven gebeterd.(vindt ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je zoon. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Wat mij ooit erg diep geraakt heeft is niet zo zeer wat er gezegd is. Maar wel de provocerende houding van de twee agenten die constant op 2 á 3 meter afstand bleven en de hand bij hun dienstpistool hadden...

Alsof ik met mijn rug tegen de muur met alleen een stopcontact in de buurt gevaarlijk zou zijn?

De twee agenten zijn overigens ook onverrichte zaken vertrokken. En een klacht in dienen is afgedaan met de woorden: "Er zal ongetwijfelt een reden zijn geweest, waarom u als gevaarlijk bij ons bekend bent!" En daar kon ik het dus mee doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees je antwoord(en) met interesse. Volgens mij heb jij al veel meegemaakt in je leven... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: Er is inderdaad maar weinig te bedenken, waar ik nog geen ervaringsdeskundige in ben...
Het vervelende is dat mensen er vaak maar wat roepen zonder over de gevolgen na te denken of te checken wat hun uitspraak bij anderen teweeg brengt.
Mensen zouden zich wat zorgvuldiger mogen uitdrukken dat kost meer tijd en tijd is kostbaar.

Voor nare opmerkingen wil ik je het volgende advies geven:
Als je last hebt van een nare opmerking uit het verleden bedenk dan dat het verleden achter je ligt en herhaal de nare opmerking met een raar stemmetje (bijv. Donald Duck) Je zult merken dat de opmerking heel aners klinkt en je er misschien wel om kunt lachen.

Bij een opmerking waarbij een ander jouw een groot verlies toewenst het volgende: Sommige mensen zijn zo bot en lomp die geef je naast een raar stemmetje ook het uiterlijk van Goofy of zo. Als je dit een paar maal herhaald, verdwijnt de lading van de opmerking.

Leuke opmerkingen:
Die kun je zo vaak en zo uitbundig mogelijk herhalen. je zult voelen dat het je stimuleert en vrolijk maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was een jaar of 25 en aan de mollige kant. Twee jaar getrouwd ... ik was de was aan het ophangen op het achterbalkon en de buurvrouw toevallig ook. Ze vroeg: "Wat leuk! Ben je in verwachting?" Nou nee dus! Maar ik ben wel afgevallen en in de daarop volgende 30 jaar nooit meer zo mollig geweest. Ik voelde me eerst wel een beetje rot over haar vraag cq constatering, maar later was ik haar er eigenlijk wel dankbaar voor :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de opmerking bij mij was.. tja je bent nu eenmaal niet lief.

gelukkig heb ik nog nooit iemand beloofd dat ik lief ben dus ik vind het wel een goede uitspraak op mijn leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ons gezin is veel gebeurd, zelf ben ik nogal "getroffen" door ernstige ziekten.

Eén van mijn collega's zei aan mijn ziekenhuisbed "Jij bent er sterk genoeg voor!"
en ik kon in eerste instantie alleen maar denken: "Mag ik dan verder bedanken!?"

Maar nu ben ik er wel trots op, want positief denken en doorzetten zijn goede eigenschappen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als kind zong ik altijd liedjes mee in de auto als de radio aanstond. Mijn moeder zei dat ik ermee moest stoppen en ik heb meer als 25 jaar niet durven zingen in het bijzijn van iemand anders. Vorige week heb ik in het bijzijn van mijn man een liedje meegezongen op de radio.
Voor ons allebei een heel emotioneel moment.