Het is zeker belangrijk om met vakantie te gaan. Hoe je die doorbrengt is voor ieder individu weer anders. De een wil zo ver mogelijk weg en de ander heeft aan zijn achtertuin en een beetje goed weer voldoende.

Voor veel mensen is er een druk om op vakantie te gaan. De omgeving verwacht dit van hen. Collega's vragen standaard "Waar ga je naartoe?" voordat je weggaat of "Nog weggeweest?" als je terugkomt van vakantie. Veel mensen willen voldoen aan deze sociale vragen en "moeten" dus wel op vakantie. De reis moet daarbij steeds verder weg en mooier zijn, om nog een beetje indruk te maken op deze zelfde collega's. Antwoord je "Rundum hause" dan wordt je toch een beetje meewarig aangekeken.

Als je je hiervan los kunt maken, denk ik dat dit voor velen hun vakantie stukken aangenamer zal maken. Je moet je vakantie namelijk belangrijk genoeg vinden om deze naar eigen hartelust in te vullen.

Dat is tenslotte vakantie, doe waar je ZELF zin in hebt en niet doen wat men van je verwacht. Dat gebeurt namelijk op het werk al voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Wat is belangrijk?
Voor ieder persoon zal iets anders gelden. Voor mij is vakantie heel erg belangrijk. Even een week of drie in een compleet andere omgeving, omgaan met compleet vreemde mensen, vreemd eten, vreemde taal, vreemd geld... Veel nieuwe indrukken op doen... Ik kan er dan weer heel wat maandjes tegen.

Mijn zusje daarentegen heeft er veel minder mee. Ze heeft al stress als ze op vakantie moet, stress onderweg (files), dan als het weer tegenvalt stress omdat ze niets kan. Als ze thuis komt stress van alle was... Ja, zij heeft altijd weer een week thuis nodig om bij te komen van de vakantie, in haar geval is vakantie dus eigenlijk niet belangrijk, ze kan beter een enkeltje Balkonie boeken en dat afwisselen met leuke uitjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks het feit dat het natuurlijk slecht voor de portemonnee is, is vakantie belangrijk! Een andere omgeving zorgt ervoor dat je tot rust komt en opgeladen aan een nieuw werkjaar kunt beginnen. Ook is het een doel - iets om voor te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontspanning is belangrijk, veel mensen vinden dit ook door twee weken lekker thuis te zijn. Ik ben zelf al jaren niet op vakantie geweest en zou er best een weekje tussenuit willen, even in een andere omgeving. Maar ik ken ook mensen die echt niet op vakantie willen en al in de stress raken bij de gedachte dat ze van huis moeten. Dus het zal voor iedereen anders zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij wel, even weg en lekker met het gezin er op uit zonder allerlei verplichtingen, ja we komen dan echt bij en tot elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij HEEL belangrijk. Voor ik doodga (ik hoop dat het nog lang duurt, haha) wil ik zoveel mogelijk van de wereld hebben gezien! Vakanties zijn dan ook mijn grootste uitgaven. Ik heb geen kinderen, een drukke vermoeiende baan, en kijk ook altijd uit naar mijn volgende vakantie. 5 weken per jaar vakantie is standaard, ik koop er nog eens 2 weken bij, dat maakt 7 weken per jaar. Dan kan je bijvoorbeeld 2x2 weken en 3x1 week... Bestemmingen: Nederland, Europa, wereld! Zolang je maar geniet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben 3 soorten energie.
De eerste hebben we nodig om ons dagelijks werk te doen, dat werk is meestal redelijk voorspelbaar, dus verdelen we deze energie over de dag.

De tweede gebruiken we als er ineens iets onverwachts moet gebeuren, overwerk, iets heel nodig moeten maken sávonds laat. De buurman nog heel laat in de avond moeten helpen met iets zwaars enz.

De derde energie is voor noodgevallen, rampen, ongevallen, brand enz. Je bezit ineens een geweldige kracht om een auto op te tillen waar een kind onder ligt, of trekt iemand uit het water die heel zwaar is.

Onze dagelijkse energie is meestal voldoende, maar komen we te kort dan dan moeten we onze tweede energie aanspreken, geen ramp maar moet niet te veel gebeuren

Komen we ook onze tweede energie te kort, dan moet dat bij de derde van daan komen, deze levensenergie is uiterst belangrijk voor onze gezondheid en daar kunnen we niet te veel van missen.
Gaan we met vakantie, dan vullen wij onze eerste en tweede energie weer aan (indien mogelijk)
Is het gat te groot of onze vakantie te kort, dan ontstaan er problemen met onze gezondheid.
Slecht slapen, altijd moe en zelfs burn-out komen dan vaak voor.
Met vakantie gaan is dus heel belangrijk!
Komen we levensenergie te kort dan kan dat jaren duren , voordat die aangevuld wordt. Soms zelfs nooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is belangrijk dat jullie op vakantie gaan. Dan is het lekker rustig op het werk, op de weg en in de winkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, in de schoolvakantietijd werken is ideaal, vrijwel geen files.
Met vakantie gaan is niet direct nodig. Ik denk wel dat het belangrijk is om af en toe afstand te nemen van je werk en dagelijkse bezigheden. Even een andere omgeving kan wonderen doen. Soms is een dagje uit of een lang weekend al genoeg. Bij vakantie in het buitenland maakt voor mij ook nog het ervaren van andere cultuur en natuur dat ik me helemaal los kan maken van het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op z'n tijd ontspanning nemen is belangrijk, maar dat hoeft niet perse in de vorm van een vakantie te zijn.
14 jaar geleden
Echt wel.. kom nergens zo tot rust als op een andere plek dan thuis.. niet dat het thuis niet ok is maar op een andere plek met andere indrukken, landschappen ( ook in Nederland!), mensen, in het buitenland natuurlijk het eten.. dan kan ik pas echt los laten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je zelfs afvragen of op vakantie gaan wel zo gezond is, als je ziet hoeveel mensen op vakantie 'doordraaien'. Maar over het algemeen zien we vakantie als doorbreking van de dagelijkse sleur en het verleggen van je horizon, en dat kán een heel positief effekt hebben.
Bovendien hebben lichaam en geest rust nodig, en als een vakantie in welke vorm dan ook je dat biedt, is het belangrijk. Ook het opdoen van ervaringen die je in het dagelijks leven niet krijgt kan een positieve bijdrage leveren.

Maar echt op vakantie gaan zoals we dat tegenwoordig interpreteren is voor veel mensen een te grote belasting ; de verwachtingen zijn te hoog gespannen, de stress enorm, en dan voelen ze ook nog eens de verplíchting om verder ,langer, exotischer op vakantie te gaan. Niet voor iedereen weggelegd.

Belangrijk is dat je af en toe een periode kunt ontspannen, je werk loslaten, tot rust komen of een nieuwe uitdaging aangaan. Maar dat hoeft niet per se 'op vakantie' te zijn. Twee weken in de tuin in de hangmat met een dikke stapel mooie boeken en een kan zelfs een beter ervaring zijn dan drie weken met gierende diarree en lekgestoken door de insekten proberen te overleven in de bloedhitte in Thailand, om maar een zijstraat te noemen. De 'vakantie' die je in je hoofd ervaart, is vele malen belangrijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord +1
Ja, maar het maakt niet uit waarheen. Als je maar de kans krijgt je te relaxen. In je eigen omgeving is dat een stuk moeilijker omdat alle redenen die er zijn voor stress vaak in je buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat ergens naar toe om andere indrukken op te doen en voor het vakantiegevoel. Maar je hoeft daar echt niet ver weg voor. Dichtbij huis blijven en je kunt een fijne vakantie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij in ieder geval wel. Het hoeft niet perse "op vakantie" te zijn maar wel vakantie hebben. Het gevoel dat je een paar weken rust hebt, om bij te komen van de stress.