Hoe zijn de netnummer bepaald van de steden, dus bijv. 070, 010, 020. En hoe zijn de postcodes bepaald. waarom zijn deze cijfers niet gelijk?

Bijv. Amsterdam heeft 020 maar Den Haag de postcode 25..

Waarom hebben ze niet amsterdam de postcode met begincijfers 02 gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Een postcode bestaat uit zes karakters, bijvoorbeeld 1012 AB. En een telefoonnummer bestaat uit karakters, bijvoorbeeld 020-123456. Dus dan heb je aan drie cijfers genoeg. Overigens geld een driecijferig netnummer alleen voor grotere plaatsen. Dorpen hebben er vier of vijf.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik vergat nog een antwoord: Amsterdam heeft dan 020 Haarlem heeft 023 en Nijmegen 024. Vroeger moest je eerst het netnummer draaien (Ja, we hadden voeger een telefoon met een schijf ipv met toetsen!) en wachten op een toon. Daarna pas mocht je het abonneenummer draaien. Dus een tweecijferig netnummer naast een driecijferig zou het alleen maar meer gecompliceerd maken. Overigens vergis ik me: Netnummers met vijf cijfers bestaan niet meer, dus alleen drie en vier, wel zo makkelijk!

Toegevoegd na 13 minuten:
Ja sorry, vergeten. Bij deze: "In februari 1978 is de postcode in Nederland ingevoerd. De code bestaat uit vier cijfers en twee letters. De eerste 2 cijfers geven de regio aan, de laatste 2 cijfers de wijk. De twee letters geven de buurt en straat aan"
Staat onderaan deze site:http://www.meesterbrein.com/view.php/de-postcodes-en-netnummers-van-nederland.html

Toegevoegd na 17 minuten:
En het is om verwarring tussen post en telefoonverkeer te voorkomen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Volgens Wikipedia is de postcode in 1977 ingevoerd ipv in 1978 (Meesterbrein) Wikipedia zal wel gelijk hebben. Er staan nog een paar leuke weetjes op die site.

Toegevoegd na 43 minuten:
Voordvoerder van de (toenmalige) PTT:
"Nederland heeft bet meest verfijnde postcodesysteem. Vallen er onder een postcode in België of Duitsland wel duizend tot tweeduizend huishoudens, in Nederland zijn het er gemiddeld zeventien." citaat uit members.home
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedrijp ik, alleen hoe word bepaald dat Amsterdam 020 is en Den Haag 070. Waarom kan een postcode dan niet met de cijfer van het netnummer beginnen? Een 2 bij adam en een 7 bij DH.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je heldere uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch weer een ongemotiveerde min...
de vroegere netnummers waren als volgt opgebouwd ,de 0 voor toegang tot het landelijk telefoonnet algemeen vervolgens het 2 de getal bijvoorbeeld de 4 voor de regiocentrale hier regio eindhoven dit was de grootste plaats in die regio ,dan het derde getal voor de verdere kleinere centrale bijvoorbeeld 0 voor eindhoven of 9 voor de andere plaatsen dichtbij, en dan de wijkcentrale bijvoorbeeld 2 dus 04920 voor een plaats als helmond
dan kwam het abonneenummer.
bij de digitalisering van het telefoonnet is de netnummering aangepast en het is nu feitelijk mogelijk om een netnummer van van een abonnee in amsterdam te draaien en verbonden te worden met een persoon in maastricht .
doordat de postcodes veel later zijn ingevoerd als het telefoonnet is destijds besloten om een logisch systeem te handhaven wat genoeg ruimte zou laten voor uitbreiding daarom is besloten om te beginnen met 4 cijfers en 2 letters, ook hierbij staan de cijfers en letters respectievelijk voor een regio een wijk een straat en tenslotte voor de 25 huisnummers in deze postcode, dooordat de nummmer van de oude telefooncentrales niet synchroon liepen met de plaatsbepaling op de kaart kon niet deze nummers aangehouden worden, omdat dan de logica in het systeem niet gewaarborgd was. de netnummers aanpassen zou veel te veel gaan kostan voor de telefoongebruikers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook helder, alleen zijn het er geen 25 maar 17 huishoudens volgens de bron in mijn antwoord. Ben dus benieuwd waar jouw info vandaan komt. Altijd leuk, die weetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.tntpost.nl/downloads/.../TNTPost_Factsheet_postcodes.pdf -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, maar de link werkt niet...