Ik zeg hoi, wat zeg jij dan?

Als een vervolg van mijn vorige vragen,of mensen bang zijn voor elkaar en de aanrakingen van de ander, is er nog een ongemakkelijke situatie wat velen zullen herkennen.
Onverwachts kom je iemand tegen maar jij bent in het voordeel , jij zag de ander het eerst dus kan jij iets bedenken,en je zegt goedemorgen, dan krijg je bijna zeker een goede morgen terug. Zeg je hallo, dan zal dat bijna zeker ook hallo terug komen. zelfs als je goedenmorgen zegt in de middag dan is nog steeds de kans groot dat je goedenmorgen terug krijgt.
Mensen kunnen zo van elkaar schrikken in een onverwachte confrontatie, dat ze maar antwoorden wat ze van de ander horen.
Er zijn zoveel mensen , maar ze blijven van elkaar schrikken, dat is toch gek?
Herken jij dit ook?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet me denken aan de vakantiebaan die ik op de veiling ooit had. Bij binnenkomst sprak iedereen een soort van Mooooo uit als goede morgen. Op één meisje na die elke morgen met een bijna zingend Goede morgen binnen kwam lopen. Het leverde altijd een beetje morrige reactie op.
De non conformist.

Het beste antwoord

jazeker dit is heel herkenbaar zo heb ik de gewoonte om iedereen te groeten die ik tegenkopm en dan meestal met goede avond ongeacht het tijdstip van de dag,meestal word er eerst goede avond teruggezegd om vervolgens de persoon die antwoord te zien schrikken als deze tot het besef komt dat het 8 uur in de ochtend is ,wat volgt zijn of een meewarige blik van die is in de war ,of een glimlach als de mensen beseffen dat ze op het verkeerde been gezet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat ligt aan de situatie. Op mijn werk zeg ik altijd tegen iedereen goedemorgen/middag/avond. Tegen bekende altijd heey en tegen onbekende op straat bijv. meestal ook gewoon goedemorgen etc. Voor mij staat goedemorgen formeel en een simpele heey informeel. Maakt voorderest niet uit wat de ander als eerst zegt. Een gast kan tegen mij hoi zeggen dan nog zeg ik goedemorgen etc. terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben geen zin in ingewikkeld gedoe.
Het liefst praten ze je na.
Probeer het maar eens uit, zeg tegen een paar mensen:
"Ork, ork, ork, soep eten doe je met een ...........????"
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed! +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij die grap met de soepvork is het een logisch gevog van klanken en een verkeerde oplossing/antwoord van je hersenen.
Je hersenen worden pootje gelicht.
Maar het plotseling gedag zeggen van onbekende met dan als antwoord het zelfde als je zelf zegt ,is een andere reactie. Men schrikt, denkt niet na , en aapt de ander na.
Een groet is als het goed is van opzet meer een vraag mbt hoe het met iemand gaat, je schat iemand voor ok in diegene bevestigt jouw met een dankjewel groet .. Maar vooral het hebben van een rang vraagt om een eerbiedige groet .

Over het algemeen hebben groet gedragingen niet veel met interesses te maken maar meer met een zwakke zenuw behoeften Mijn idee, als iemand echt geintereseerd is in de ander dan groeten ze niet voor de lieve vrede maar als aandacht voor het welzijn, maar welzijn is er voor sommigen genoeg dus in een compleet leven ben je een roepende in de woestijn of niet ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg meestal gewoon Hoi terug! Tenzij het hele rare mensen zijn (daar niet van uitgaande;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg netjes 'hallo' terug, maar denk bij mezelf: 'Wat een gek, dat hij tegen iemand die hij niet kent 'hoi' zegt'!

Als ik je persoonlijk zou kennen, dan zou ik ook gewoon 'hoi' zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi,.. Stro is langer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, vind het zelf ook vreemd, als ik aan het wandelen ben dan zeg ik bijna tegen iedereen hoi (in het bos of op een stille weg)
vaak krijg ik een hoi terug maar soms ook niet. maar ik merk dat mensen het wel vreemd vinden volgens mij.
het gekke is als ik niks zeg zegt bijna niemand eerst hoi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mijn ervaring dat als mensen elkaar tegenkomen in de natuur,bij het wandelen, mensen elkaar bijna altijd groeten.Overal waar weinig mensen bij elkaar zijn wordt er gegroet, en niet zo stereotiep vind ik. Ik zwaai ook altijd heel enthousiast, dikwijls ook naar mensen die ik niet ken omdat ik bekenden meen te herkennen, misschien schrikken ze wel, maar dan kan mijn plezier niet dempen.
Jij zegt hoi, ik zeg : prachtig weertje vandaag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg meestal Hoi of hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je dit als schrikken zien? Ik denk het niet. Volgens mij willen we allemaal wel een aardige begroeting geven, maar wanneer je wordt overrompeld dan zeg je schijnbaar automatisch hetzelfde als de begroeter.

Bij ons in het dorp zeggen ze allemaal HOI tegen elkaar. Ik vind het (maar dat komt puur door mijn opgedane ervaringen en achtergrond) een beetje boers en zeg dus steevast goedemorgen of -middag. Immers zo zijn we opgevoed: fatsoenlijk met anderen omgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg meestal, hoi hoi

en ik schrik er niet van. hier in de omgeving is het heel normaal om elkaar te begroeten. weet wel dat het anders is als ik aan de andere kant van nl. ben. daar word sneller gedacht, : "wat wil die van mij? " (hier in de omgeving word oprecht gegroet. zonder bij bedoeling. )

Omdat ik gewend ben om mensen te begroeten, werd me de eerste keer gezegd, toen ik daar was. dat het heel raar was, dit omdat mensen daar echt, van schrikken. Ik kreeg toen te horen, dat ik moest oppassen met wie ik groet en wie niet.
Misschien is daar de criminalteit meer? misschien dat dat een reden is?

iemand begroeten is toch ook veel leuker, dan lelijk tegen iemand te doen? bovendien tover je snel een glimlach op iemands gezicht door aardig te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste praterd zet de toon. Ik merk het ook in emails met de begroeting en de sluitzin.