een vraag over het irritant geluid die jongeren weg moet jagen op openbare plaatsen,kunnen mensen met een gehoorapparaat dat geluid ook horen?

hun gehoor word toch versterkt door dit gehoorapparaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hun gehoor wordt inderdaad versterkt. De frequenties zijn echter zo hoog dat oudere mensen dit al niet meer kunnen horen, omdat hun gehoor teveel schade heeft 'geleden' door al die jaren heen. Dus zelfs al worden die frequenties versterkt voor hen, ze kunnen ze nog steeds niet horen, omdat die frequentie voor hen immers te hoog is.

(Een hoge frequentie kunnen horen is niet hetzelfde als een zacht geluid kunnen horen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Waar hal je die wijsheid vandaan. Lees eens iets meer over gehoorschade en ouderdom enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat klopt er volgens jou dan niet aan, Ronron ?
Bij ouderdom neemt je gehoor inderdaad af, hoge tonen het eerst. Er zijn uiteraard andere vormen van doofheid (zo hoor ik juist heel slecht in het middengebied, zodat ik een gesprek moeilijk kan volgen, maar kan wel een speld horen vallen in een aangrenzende kamer). En een geluid dat weg is, komt nooit meer terug. , maar een gehoorapparaat haalt niet alle verdwenen tonen 'terug'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje Marleen, je schilderij is ook weer terug zie ik?
ronron1212
12 jaar geleden
Ik draag al heel lang gehoorapparaten. Maar de meeste geluiden worden echt wel hersteld.

Andere antwoorden (2)

Het gehoor van slechthorende wordt aangepast door een gehoorapparaat wat de zake frequentie juist weer op haast of bijna normale sterkte brengt

Toegevoegd na 25 seconden:
zake is zwakke

Toegevoegd na 12 minuten:
JUa dat kunnen ze horen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke, maar dat is geen antwoord op de vraag..
ronron1212
12 jaar geleden
Ik draag al heel lang gehoorapparaten. Maar de meeste geluiden worden echt wel hersteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi. Dat is helaas nog steeds geen antwoord. Dus u beweert dat u die hoge pieptonen kan horen met uw gehoorapparaat?
ronron1212
12 jaar geleden
Ja gek he
Als de gehoorafname door oudere leeftijd veroorzaakt wordt dan zal een gehoorapparaat de hoge frequentie misschien wel doorgeven, maar het gehoor kan deze frequentie zelfs met veel versterking niet meer kunnen waarnemen.
Gehoorapparaten versterken eigenlijk alleen hoofdzakelijk die geluiden die voor spraakverstaanbaarheid van belang zijn, het frequentiegebied ligt ruim onder de frequentie van de pieptoon.
Als het om jonge personen gaat met een specifieke schade in juist dát gebied dan is het onwaarschijnlijk dat zij na versterking het geluid nog waarnemen.
Wel jammer, want zij behoren toch tot de doelgroep voor wie het irritante geluid bedoeld is.
Uit eigen ervaring weet ik dat boven de 30 de hoogste waar te nemen frequentie snel onder de 15 kHz zakt.
Jongeren konden vroeger een oude beeldbuis TV duidelijk horen piepen (15625 Hz) terwijl rond de leeftijd van 30 de piep niet meer waar te nemen was.
Moderne TV piepen doorgaans niet.