Als je op je verjaardag 10 euro krijgt geef je de gever op zijn dag net zoveel terug?

betaal je met gelijke munt terug of geef je 20 euro?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dat hoeft helemaal niet. Zoals al eerder vermeld heeft niet iedereen evenveel te besteden.

Laatst gaf ik iemand €50,- voor zijn verjaardag. Toen ik 2 weken later zelf jarig was, kreeg ik er €30,- terug.
In eerste instantie vond ik het maar raar, en gaf het me toch een beetje een raar gevoel. Later besefte ik me dat hij ongeveer evenveel te besteden heeft als mij, echter heb ik geen vrouw en 3 kinderen. Nu denk ik dat hij mij verhoudingsgewijs meer heeft gegeven, dan ik hem en waardeer ik het des te meer.

Het gaat niet om het bedrag, maar om de gedachte die er achter zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dan is het gewoon een kwestie van geld teruggeven. Het is veel leuker om een leuk cadeautje te geven en dan maakt de prijs niet zoveel uit. Je moet zeker niet proberen om de ander te overtreffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat deden wij eerder in onze familie wel, maar zo bleven we heen en weer geven, nu hebben we het geld geven afgeschaft en geven we bijvoorbeeld een reep chocolade of een zak drop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed plan.
Wij zijn destijds in de vriendengroep ook gestopt met het heen en weer schuiven van geld. In plaats daarvan stort iedereen 10 euro per maand op een aparte rekening en daar doen we dan met zijn allen leuke dingen van.
+
ik had een keer een boek,nagellak en wat kleding gekocht voor mijn beste vriendin, krijgik 35 cent terug! ze zei dat ze nog wat zou geven,,,,,,,,,maar dat is er nooit van gekomen! dus volgende keer geef is haar een lipgloss ofso. en als antwoord op jou vraag: het is leuk als je een cadeau koopt voor de gene, hou er rekening mee dat je tien euro hebt en je daar een leuk cadeau van moet kopen van ongeveer dezelfde waarde. dat is wel zo leuk voor de jarige!
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaf jij je vriendin een boek, nagellak en wat kleding zodat jij ook zoiets terug zou krijgen? Of gaf jij haar dat omdat ze een goede vriendin is en je haar blij wou maken? In het tweede geval maakt het namelijk niet uit dat je 35 cent kreeg..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik meen dit, en antwoord op mormel: ik wou haar blij maken, en ze is een goede vriendin, maar goede vrienden geven toch niet 35 cent as een verjaardagscadeau? eerlijk: als je een supriseparty organiseerde voor een vriendin (bv) en je kreeg 50 cent voor je eigen verjaardag, hoe zou jij je dan voelen?
antwoord op haydy: ze is allenstaand en heeft geen kinderen, ze heeft altijd dure merkkleding aa en al we gaan winkelen, geeft ze altijd meer uit dan mij.
Is het wel nodig tussen vrienden om precies gelijk terug te geven? Als jij toch een leuk cadeau weet te vinden waar de ander blij mee is, maar het toch niet uit of het 6 of 10 euro heeft gekost? Anders wordt het bijna handel, en daar gaat het toch niet om?

Je kunt er natuurlijk wel rekening mee houden, als die ander dat wel zo ziet. Probeer dan iets van gelijke waarde terug te geven, anders is-ie misschien beledigd. Maar wel een beetje jammer als iemand er op die manier naar kijkt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De een heeft meer te besteden dan de ander. Dat speelt ook mee.
Maar zoals jij het vraagt, klinkt het alsof het belangrijk is om evenveel te geven als te krijgen. Maar daar draait het toch niet om bij kadootjes geven? Bovendien is geld geven wel het meest ongeïnspireerde wat je kan doen bij een verjaardag. Koop dan nog een boekenbon en verpak die leuk. Maar nog liever: ga op zoek naar een leuk kadootje juist voor die ene persoon en let niet zo op dat bedrag. Liever iets leuks van zeven euro dan precies dat biljet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NEEEEEEEEEEEEEEE, geen boekenbon! Dat is wel zo zonde van het geld. Dit zegt "ik was te lui om een leuk kado voor je te zoeken, maar ik beperk jou mogelijkheden om wat leuks uit te zoeken voor jezelf."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben altijd blij met een boekenbon. Daarmee zegt de gever: ik weet dat je graag leest, maar ik weet niet welk boek ik voor je zou kunnen kopen. Zoek zelf een keer iets moois uit.
Ik vind dat prima hoor. Liever dan een standaard fles badschuim als je helemaal geen bad hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Maeve, persoonlijk helemaal eens met jouw antwoord en reactie. Vette +
Je kan iets terug geven van dezelfde waarde. Je hoeft absoluut niet veel meer terug te geven. Om echt geld weer terug te geven, lijkt wel erg op terug geven, maar bijvoorbeeld een kadokaart (een algemene of voor een specifieke winkel) kan dan heel goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan de gever, als het vrienden zijn met hetzelfde inkomen, ja zijn het mensen in de bijstand krijgen ze meer (hetzij in goederen, hetzij in geld) mijn ouders geven ons altijd meer bijvoorbeeld, en die krijgen eens in de zoveel jaar weer een groot kado, als we iets leuks weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulk geven is onpersoonlijk, suf en zinloos. En wie 10 krijgt en 20 teruggeeft verdient een mijter en een staf, want die speelt graag voor Sinterklaas. Of hij/zij is er op uit de ander min of meer te blameren of vernederen. " Jij hebt het harder nodig dan ik.." of: " Dat jij met een tientje durft te komen, moet jij weten..ik weet hoe het hoort" .
Het leukst is iemand te verrassen met iets dat bij hem/haar past en wat een tikje persoonlijk is.
Een leuke (ingelijste) foto die de persoon nog niet kent, ooit onopvallend genomen, een heel lekkere fles, een stukje familieantiek waar de persoon van houdt, een nieuw onderdeel van een eventuele verzameling, een uitnodiging voor een zelfgekookt etentje, een zelfbedacht recept met ingredienten erbij, enzovoort.
Geld geef ik alleen aan kinderen en kleinkinderen, maar vind dat zo enorm saai, dat ik er altijd een een mooi , passend of gewenst kado bij geef.
Vroeger gaf ik ook altijd geld aan een persoon die het echt hard nodig had. Je had toen nog die groene briefjes van 5. Die heb ik eens als blaadjes in een kerstboompje verwerkt, dat werd toen wel fijn en ook nog leuk gevonden.
Je kunt het jezelf makkelijker maken door het hele jaar door spullen te verzamelen, die geschikt zijn voor presentjes. Ik koop bij elk bezoek aan een warenhuis wel spullen die de kadokast ingaan. Ik zie dan iets waar ik bij denk: Oh, wat leuk voor die, of wat zou die dat goed kunnen gebruiken, lekker vinden, of mooi staan! Je grijpt dan zelden mis en op het moment zelf kom je soms nergens op.
Je moet wel geduld oefenen. Het komt voor dat ik niet kan wachten het te geven..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou gewoon een cadeautje terug geven van 10 euro.
maar dat veel duurder lijkt.
of je geeft allemaal kleine cadeautjes.
ik weet een leuke winkel waar je zulke dingen kunt halen.
in de action bijvoorbeeld
je hebt daar nog veel andere winkels voor.
of je kan ook een kleine taart maken of halen uit de bakker voor haar.
normaal kost een taart voor 6 personen in de bakker
10 euro.

VEEL SUCCES!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld geven is zo onpersoonlijk, men weet niet wat geven, dan maar geld. Beter is goed in de gaten houden met wat mensen bezig zijn en dan iets kopen in die richting. Kan ook een waardebon zijn. Zelf heeft de waarde van mijn kado dat ik krijg minder belang dan de intentie die erachter steekt. Wanneer ik iets geef hou ik ook geen rekening wat ik zelf gekregen heb. Ik geef dat wat ik vind dat die persoon op dat moment voor mij waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld geven heeft alleen zin als de ontvanger graag iets groters wil kopen wat niet kan als hij/zij er geen geld voor heeft.
Als het is uit desinteresse, weinig moeite willen doen voor de ander, dan kun je beter niets geven.

Ik vind niet dat als je een bedrag krijgt je hetzelfde bedrag moet teruggeven. Het kan voor die persoon veel meer waarde hebben dan voor jou. Als het iemand is met een uitkering of veel schulden of lage inkomsten dan is het heel aardig dat hij jou 10 euro geeft. Als het een heel rijk iemand is, is het redelijk krenterig. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Ik vind dat je altijd moet geven wat jij wilt en niet moet kijken naar wat jij krijgt. Het "geven" moet een gebaar van jou zijn naar die ander en niet iets geven zodat je zelf iets van gelijke waarde terugkrijgt. Dat is ruilhandel en niet de strekking van iemand iets KADO doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er vanaf wat jij er voor over hebt. Verbeter de wereld en begin bij jezelf, wil jij dat anderen de moeite nemen voor jou, kun je ook beginnen met de moeite nemen voor de ander, dus als de gever jarig is, doe je je best om een presentje te geven die jij bij de gever vindt passen, of waarvan jij denkt dat de gever blij is.
Het gaat niet om het bedrag het gaat om de moeite, misschien vind de gever het niet belangrijk wat hij of zij krijgt.