Waarom krijgen mensen met rood haar zoveel opmerkingen naar het hoofd geslingerd?

Heeft dit misschien iets te maken met geschiedenis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het lelijk is misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet in turkije omdat zij daar als speciale mensen worden behandeld .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maakte maar een grapje. Hehe sorry melige bui sterker nog ik vind rood zonder enige twijfel de mooiste haarkleur die er bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooo gingerkidsss
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jefjer, wie nooit van mening veranderd zal nooit iets leren. :p

Het beste antwoord

Niet alleen mensen met rood haar. Ook mensen met een andere afkomst of huidskleur, of andere religie krijgen opmerkingen naar hun hoofd. Of iemand met down syndroom. Je kan het zo gek niet bedenken eigenlijk.

De reden is, dat mensen racistisch kunnen zijn, onzeker, simpelweg onwetend, of zelfs jaloers, en dit alles heeft weer verschillende oorzaken (opvoeding, omgeving, verkeerde vrienden enzv). De beweegredenen van een mens, een ander mens te denigreren, op zijn of haar uiterlijk en daar een oordeel over te vellen, geeft daar blijk van.

Het heeft ook te maken met geschiedenis ja. Omdat de mens dit al doet zo lang er mensen bestaan. De slaventijd is er ook een goed voorbeeld van.

De oorzaak ligt dus bij de mens zelf. Ik heb bijvoorbeeld altijd van huis uit meegekregen, dat er niks mis mee is, ik zie het niet eens. Zelf zeg ik altijd maar, dat ik "kleurenblind" ben, en bij mij komt dat voort uit mijn opvoeding.

In mijn ogen is er iets mis, op het moment dat je bijvoorbeeld inderdaad iemand uitscheldt of een opmerking naar het hoofd slingert, over het feit dat hij of zij rood haar heeft. Dit zegt helemaal niets over de persoon met rood haar, maar wel álles over de persoon die er wat van zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

-omdat alles wat opvalt en afwijkt van het gemiddelde opmerkingen naar het hoofd geslingerd krijgt...dik, dun, mooi, lelijk, klein, lang etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus 1 vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..het is zeker niet het antwoord op alles.. Hoe zeker voel je je en vooral wat straal je uit... Is ook bepalend voor de reactie van anderen opjezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
xjensz, niet iedereen woont in een woonwijk waar ze je niet beledigen, op de middelbare school zal iemand die er anders uitziet heus wel een opmerking krijgen, hier in rotterdam althans
Door de aflevering van 'Ginger kids' bij south park.
hierdoor is het een soort hype geworden.

Seizoen 9 aflevering 11

http://www.southpark.nl/episodes/911/

Toegevoegd na 32 minuten:
Op de site in de bron zijn een aantal feiten te vinden over roodharigen waaronder:

Roodharigen moeten oppassen in de zon

Feit. Onderzoek heeft uitgewezen dat roodharigen eenhuid hebben die zeer gevoelig is voor de zon. Hierdoor bestaat er een groter risico op huidkanker. Het risico wordt verhoogd door huidvlekken, een lichte huid en sproeten.

Roodharigen sterven uit

Feit. Op den duur zal de natuurlijke rode haarkleur onherroepelijk uitsterven. Het gen voor bruin haar is dominant over roodhaar. Door de multiculturele samenleving komen er steeds meer dominante 'bruinhaargenen'. Hierdoor zal rood haar op den duur uitsterven. Dit geldt hoogstwaarschijnlijk ook voor mensen met natuurlijk blond haar en blauwe ogen.

Het feit dat roodharigen op den duur zullen uitsterven zou de basis kunnen zijn van het probleem omdat deze hierdoor worden gezien als Zwak & Kwetsbaar doordat deze niet goed tegen de zon kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Opmerkingen over rood haar bestaan al van oudsher. Zoals mensen trouwens over alles opmerkingen hebben dat in het oog springt. Van het moment dat je ergens mee opvalt (rood haar, beugel, kleding, omvang, handicap enz.) krijg je opmerkingen. De kunst is om ze totaal te negeren of ze te pareren met een gepast antwoord bvb:"Ik kan mijn haar altijd verven, maar aan jouw gezicht is niets te doen" ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je xJensz!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind t ook een leuke en terechte opmerking. plus dus
Ik heb rood haar en moet zeggen dat ik weinig merk. Gaat niet om rood haar het gaat erom hoe je erbij gedraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo denk ik er ook over en daar komt de vraagstelling hopelijk ook snel achter. extra + in de kantlijn ;-)
Het pesten: door dat de pester er zelf niet aan moet denken om rood haar te hebben en dan zelf zo gepest te worden. Hij pest omdat hij zichzelf verafschuwd en dit heel ver van zichzelf wilt houden. Daarom duwd hij de ander weg via pesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze een minderheid zijn, als minderheid ben je nou eenmaal altijd de klos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger werden roodharigen als duivels gezien, en dus sloten ze hen uit. Nu zit dat uitsluiten of pesten er nog altijd in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht omdat de mens zo geprogrammeerd is om op opvallende fenomenen op een opvallende manier te reageren?

Anderzijds heb ik reeds vaak opgemerkt dat 'rare' opmerkingen snel achterwege blijven als het 'doelwit' er zelf geen extra aandacht aan geeft.

Het is dus aan Roodhaartje om elke opmerking te Relativeren. Kwestie van bewust keuzes te maken voor je eigen welzijn, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve de bovengenoemde redenen zijn er ook veel mensen die denken dat ze heel erg "leuk" zijn en denken te scoren bij hun vrienden als ze een opmerking maken over rood haar (of over een bril, of een beugel).
De pesters en deze leukerds zijn meestal jongeren.
Het is ook een manier om iemand aan te duiden. Zo van:
"kijk eens naar die rooie", "die vrouw met die groene jas" of "die met die bril"....enz
Maar dat valt niet in de de categorie, plagen, pesten enz.