Waarom gooien (veel) mensen hun opgebrande peuk en/of uitgekauwde kauwgom zomaar op straat terwijl er vaak een prullenbak vlakbij staat?

Pas geleden kwam ik op straat iemand tegen die, nadat hij zijn laatste trekje had genomen van zijn sigaret, de peuk gewoon op straat gooide. Ik sprak hem hier toen op aan en vroeg: "waarom doe je dat nou eigenlijk... de prullenbak staat 10 meter verderop". Toen was het antwoord: "ja, dat weet ik eigenlijk niet. Ik doe dat altijd".

Waarom doen mensen dat nou?
Is het gemakzucht... of arrogantie... of gebrek aan sociale controle... of misschien wel gewoonte?!

Ik denk zelf bijna dat het een gebrek aan intelligentie is! Dat mensen denken: "gooi maar op straat, dan ben ik er tenminste van af en is het mijn probleem niet meer".

Ik daag vooral rokers uit om mijn ongelijk te bewijzen.
Ik stel deze vraag niet uit boosheid of iets dergelijks maar uit pure nieuwsgierigheid, dus laten we onze reacties wel netjes houden.

p.s. Tuurlijk weet ik dat niet iedereen hetzelfde doet! Er zullen zeker mensen zijn die wel netjes de prullenbak opzoeken maar ik generaliseer nu even om de situatie aan te geven.

Toegevoegd na 2 uur:
Leuk om te zien dat er zoveel mensen reageren!
Ik wil graag op 1 argument dat gegeven word reageren.
Er wordt gemeldt dat er een kans is op brand als je een uitgemaakte sigaret in de prullenbak gooit...

Goed ben ik het mee eens... die kans is er inderdaad.
Maar is dat dan een reden om dat ding maar op straat neer te donderen? Ik kan wel een aantal oplossingen bedenken waarbij de kans op brand veel kleiner is en waarbij de sigaret niet op straat beland.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
N.a.v. je toevoeging. Wat voor andere oplossingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er hier op dit topic al meerdere genoemd.
Denk bijvoorbeeld aan: -Gewoon een beetje extra moeite doen om de sigaret uit te krijgen. Je ziet vanzelf wel wanneer er geen brandgevaar meer is.
Daarna kan je:
-Het filter terugstoppen in een bakje of doosje dat je zelf mee hebt. Net zoals je in je auto ook een asbakje hebt.
-Het filter in een zakdoekje doen
-Gewoon even doorlopen naar een prullenbak. Tegen de tijd dat je daar bent is de sigaret wel uit.
-De meeste openbare prullenbakken zijn wel voorzien van een metalen beugel om omhulsel. Hierop kan je je sigaret ook heel mooi uitdrukken. Net zoals je in een asbak zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik nog af en toe rookte, had ik een miniblikje bij mijn pakje sigaretten om in geval van nood als asbak te dienen. Een heel klein en goed afgesloten blikje, om de extra veiligheid van zeer beperkte zuurstof te hebben. Dat is natuurlijk wel een stuk minder praktisch voor een zware roker: of je moet een groter blikje nemen (meer zuurstof, minder garantie dat de peuk uitgaat, dus brandgevaar in je tas). Of je blikje heel vaak legen (zelfde brandgevaar als gewoon in de prullenbak gooien). Maar toch even over je oplossingen: hou er rekening mee dat een sigaret *niet* vanzelf uitgaat! Die dingen blijven gemakkelijk en lang smeulen. En anders dan je lijkt te denken, zie je *niet* vanzelf wanneer er geen brandgevaar meer is. Het kleinste smeulende deeltje - verborgen onder het deel dat wél uit is - is voldoende om de boel weer op gang te brengen. In huis is het bijvoorbeeld ook gevaarlijk om een asbak vol - ogenschijnlijk - uitgemaakte/uitgebrande peuken zo in de vuilnisbak te kieperen. 'Even doorlopen, dan is hij wel uitgebrand' is dus zéér brandgevaarlijk. En 'even uitdrukken op metaal' komt al snel neer op een *gok* dat de peuk echt uit is. Het is echt geen denkbeeldig risico. Als forens die veel tijd rondhangt op busstations heb ik al meerdere malen vuilnisbakbranden meegemaakt die waren veroorzaakt door peuken van mensen die dáchten heel netjes hun sigaret niet op straat achter te laten. Ik ga ervan uit dat die mensen oprecht dachten dat er geen brandgevaar meer was. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat iemand die zo netjes is om zijn peuk niet op straat te gooien, zo slordig is om niet goed te kijken of hij wel echt uit is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee! Ik neem jouw argumenten als ervaringsexpert van harte. Misschien zijn de argumenten die ik genoemd heb toch niet zo praktisch. Maar zoals je zelf zegt... een klein blikje volstaat wel. Er bestaan inderdaad ook blikjes die je volledig af kan sluiten. Dus dan is er ook geen zuurstoftoevoer meer. Als er toch zo'n voorwerp bestaat. Waarom hebben rokers die dan niet? Het lijkt me een eenmalige aankoop en het scheelt een hoop rommel op straat. Moeten deze makkelijker verkrijgbaar zijn? Weten veel mensen niet dat er zoiets bestaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik heb inderdaad wel goed moeten zoeken naar iets geschikts. En het blikje dat ik er uiteindelijk voor gebruikte, was er niet speciaal voor bedoeld, een gelukstreffer bij de wereldwinkel. Er zijn ook wel meeneem-asbakjes, maar het valt me op dat veel daarvan eigenlijk ongeschikt zijn, meer een gimmick dan een bruikbaar alternatief. Soms zitten er flinke spleten tussen deksel en blikje: zuurstoftoevoer. Of het klepje valt open als je hem ondersteboven houdt. Of ze springen open als je op een knopje drukt: heel leuk, maar niet als er drie peuken plus as uitspringen. Maar ik denk inderdaad dat veel mensen er ook niet bij stilstaan.

Het beste antwoord

Als je een brandende peuk in de vuilnisbak gooit, gaat de vuilnisbak branden....misschien is het een idee, om op of aan die vuilnisbak een soort van asbak te maken, zodat rokende mensen hun sigaret daarin uit kunnen maken en ze niet meer op straat hoeven gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een constructief antwoord... Daar hou ik van!

Andere antwoorden (17)

het is gemakzucht en we doen het allemaal ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
peuken wegpieken doe ik ook altijd, ik rij geen auto dus mag ik voor de rest vrij veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een sigaret die op of bijna op is in de prullenbak gooit kan het gaan smeulen en uiteindelijk een fikkie veroorzaken.
Uitmaken met je voet, dan oppakken en in de prullenbak gooien vinden mensen denk ik teveel werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk uit laksheid, achteloosheid... Zo van:"Boeien"...
Ik zie dit ook heel vaak en ik erger me er ook aan want een peuk of zelfs kauwgom verteerd niet in de natuur...
Ik rook zelf ook, maar zal nooit mijn peuk op straat gooien, ik ga juist demonstratief naar een prullenbak als er zo'n rommelmaker in de buurt staat en als er geen prullenbak in de buurt is, 'bewaar' ik mijn peuk in het pakje of prop m in een zakdoekje... Niks geen moeite dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kauwgom begrijp ik helemaal niet want er staan prullenbakken genoeg...anders rol je hem maar in een papiertje...peuken rol je niet in een papiertje en er zijn ook geen asbakken op straat...
maak gewoon je peuk uit op de stenen en rol die in een papiertje...een paar meter verder staat wel een prullenbak waar je hem kwijt kunt!
ik erger me erg aan dat gedrag..het zit in de opvoeding volgens mij..ook al is het maar zo'n klein papiertje wen je kind eraan om dit in de zak te doen en thuis of ergens in een prullebak te gooien...blijft tot een bepaalde leeftijd in hun hoofd hangen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat zelfs een uitgemaakte peuk een onaanvaardbaar risico van brand oplevert in de afvalbak. Dat probleem moet je namelijk niet onderschatten.

Als er op een gemiddelde prullenbak op straat een asbak was gemonteerd, zoals je die bij gebouwen ziet dan zou ik daar zeker mijn peuk in weggooien, maar in een normale afvalbak zal ik het dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt voor een niet roker asociaal gedrag maar voor een roker is het risico om de boel in de fik te steken erger dan voor asociaal aan te worden gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpelweg opvoeding ! Zelfs mijn dochter van 2 stopt alles in haar ''jazzak'' of zoekt een ''pullebak'''op. Geen jazzak of pullebak dan is het ''pappa hiehh jij weggooie'' . Jong geleerd oud gedaan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel mensen zijn nogal lui
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een kwestie van opvoeding. Er staan inderdaad vaak genoeg prullenbakken of asbakken bij de winkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de vraag waarom kan ik me alleen maar aansluiten bij de antwoorden hierboven.
In landen als bijv. Ierland, moet je het niet proberen want als je gezien wordt, krijg je een vette boete. Dat helpt wel, want het is daar (in de steden / op straat) schoner. Maar ja, als ze dat hier doen, krijgen de agenten weer naar hun hoofd: "ga boeven vangen" en vind men het betutteling door de overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat het een risico op brand is.
Het zou beter zijn als er bij de prullenbak ook een asbak zou hangen, dan denk ik wel dat meer mensen hun peuk daar in gooien.

Zelf gooi ik zelden iets op straat, en dat leer ik mijn kids ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gemakzucht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen zijn gewoon lui, of ze hebben geen opvoeding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je het gewoon NIET met hetzelfde gemak in de afvalbak gooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gemak dient de mens he.....
geef eens de volgende reaktie>>>doe je dat thuis ook zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen ze uit pure gemakzucht,in singapore krijg je er een flinke boete voor