Wat valt onder de randstad mentaliteit?

Hoe is de randstad mentaliteit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Directer en ze zeggen vat ze vinden. Als ze bijvoorbeeld iemand tegen komen met een (in jou ogen) een lelijke t-shirt, zeggen ze vaak ook dat ze het lelijk vinden. Verder weet ik niet veel. Ik ben Brabander en ik vind westlanders veel relaxerder. Maar er wordt minder begroet (merk ik)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Heb ik wat van je an?!!!"

Het beste antwoord

Nederlanders zijn compleet verschillend over bepaalde gebieden/provincies verdeeld.
De Zeeuwen gelden als 'zuinig', de Friezen zijn 'stug', de Brabanders zijn 'Bourgondiërs' (houden van lekker eten en drinken en het goede leven) en de 'Hollanders'zijn brutaal, om maar een doorsnee te noemen.
Feitelijk zien wij het als 'het platteland' en de stedelingen.

Het verschil tussen wat je in Nederland 'platteland' kunt noemen en de Randstad ligt hem hoofdzakelijk in het tempo van leven en de agressie.
Zo ligt het tempo van leven in Limburg bijv. drie keer zo laag als in de randstad. bezoek je als Randstedeling daar een winkel, zelfs in de hoofdstad, moet je soms echt geduld hebben....het liefst wordt met iedereen een praatje gemaakt!
In de Randstad geldt 'time is money' omdat het zakenleven hier meer heerst en is er veel meer stress en drukte.

Het leven in de Randstad is in veel opzichten harder dan in andere gebieden. Het is een feit dat in elke grote stad het aantal nationaliteiten hoger ligt dan in kleinere gemeentes en de problemen van gezinnen zijn daar complexer en groter dan in de meer sociaal ingestelde 'ons-kent-ons' dorpen en kleinere steden.
In de Randstad bevinden zich de grote steden die veel nationaliteiten aantrekken,

Amsterdam en Rotterdam scoren altijd het hoogst als het gaat om bijv. iets als criminaliteit. In een dorp is er meer een beschermde omgeving voor kinderen om op te groeien. Er is meer sociale controle en criminaliteit is er ook wel, maar minder en niet zo zichtbaar. In de Bijlmer bijv. zullen de kids niet zo snel alleen buiten kunnen spelen omdat het onveiliger is voor hen. Maar voor sommigen zal de leefsituatie ook schrijnender zijn zoals bijv. een illegaal gezin dat in een garagebox woont.
Vanwege de drukte en het minder sociale onder de randstedelingen, komt dit hier voor zonder dat iemand zich er iets van aantrekt.

Kinderen zijn hier ook meer op zichzelf aangewezen, omdat het leven in de Randstad juist het duurste is. De huis- en grondprijzen rijzen de pan hier uit en ook in de winkels is het duurder dan elders. Beide ouders zijn vaak verplicht om veel te werken om mee te kunnen blijven doen. Kinderen zijn dus hier beter gebekt, zelfstandiger én harder!
Kinderen die niet uit de randstad komen zijn veel rustiger en jonger in hun doen en laten. In het 'Westen' zijn de kinderen dan ook een stuk directer en gaan ze meer in discussie dan elders in het land.
amc
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het algemeen genomen: men is er directer, assertiever (agressiever?) en duidelijker, dan in bv het zuiden en oosten van het land, waar vanwege een bepaalde cultuur gezelligheid als norm geldt en dat verrast de mensen uit het westen weer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naast hetgeen al genoemd is: een superioriteitsgevoel t.o.v. de rest van Nederland (wel eens minachtend aangeduid als "de provincie"). Daar wonen mensen die een ander dialect spreken dan in de Randstad en die daarom op de landelijke zenders (die soms ook Randstedelijke trekken hebben) ondertiteld worden.

Verder maakt men zich in bepaalde Randstadkringen druk om zaken die in de rest van Nederland veel minder spelen. Zie de Zwartepietendiscussie.

Waar in "de provincie" de gedachte "doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" heerst, daar heerst in bepaalde Randstadkringen de mentaliteit: het kan niet gek genoeg zijn. Altijd leuk voor een "reality-serie" oo de commerciële zenders.

Ok, genoeg gegeneraliseerd :-)
Computoon