Hebben jullie ook het idee dat er grote verschillen zijn in de mentaliteit tussen mensen uit oost en west Nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het niet randstad versus de rest van het land? Zelf woon ik in het Noorden (eigenlijk Noordwesten) van het land. Hier is alles zeer gemoedelijk en redelijk onthaast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is misschien ook wel zo. Maar wij wonen zelf in het oosten en komen veel in het westen. Daardoor vallen ons die verschillen nu extra op. Vandaar onze vraag. We weten niet zo goed hoe het er aan toe gaat in de rest van Nederland :)

Het beste antwoord

Wat mij opvalt wanneer ik met vrienden uit de randstad omga is inderdaad dat ze veel assertiever zijn. Bekvechten met de tramconductrice, of eten terugsturen in een restaurant, dat zijn van die dingen die ik gewoon niet zo snel zou doen, maar die ik 'randstadmensen' wel vaak zie doen. Ik vraag me wel af of dit nu eenmaal het effect is van met zn allen op een grote hoop wonen, of dat er ook daadwerkelijk een mentaliteitsverschil aan ten grondslag ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen assertief en onbeschaafd. Als het eten in een restaurant niet goed is dan moet je daar zeker wat van kunnen zeggen. Wat je allen bij randstad mensen ziet zijn dingen als dat ze een goed doorbakken biefstuk bestellen en dan klagen dat hij niet meer zo mals is als een half rauwe. Vooral in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam zie je veel dat mensen meer onredelijk zijn dan assertief. Overigens hebben veel horeca ondernemers daar in mijn ervaring ook veel een houding van: als het niet bevalt dan rot je maar op. Dus zo werk je als bedrijf ook in de hand dat je klanten steeds kritischer naar je toe worden. En de randstad valt in die zin nog mee. Kom bijvoorbeeld maar eens in Brussel. Die kunnen dat nog veel beter.
Het lijkt idd dat hoe groter de stad hoe asocialer en onbeschaafder mensen naar elkaar worden.

Andere antwoorden (5)

Zeker. De mensen uit west Nederland, later we het voor het gemak de randstad noemen, zijn vooral een stuk gehaaster en (misschien daardoor wel) agressiever. In het oosten van het land waar toch wat meer tracktors rondrijden is het een stuk gemoedelijker. Kleine dorpen met veel sociale controle.
In de randstad is dit de laatste jaren een stuk minder geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh... ik wil toch hier even mijn ei over kwijt. Opgegroeid in het westen, momenteel wonend in het midden en op weg naar het oosten vallen me een aantal dingen op. Ja mensen uit het westen zijn veel directer en assertiever, maar daarentegen ben je wel meer welkom en weet je wat je aan de ander hebt. Als ik in het Oosten rondloop heb ik toch veel vaker het gevoel niet welkom te zijn. Mensen zeggen niet wat ze denken en er blijft een boel onbesproken. Wat beter is weet ik niet, ik weet alleen dat ik de westerse aanpak wel prettiger vind. Ik houd niet zo van onder de tafel schoffelen en verborgen agenda's. Alhoewel mijn directe aanpak in het oosten wel werkt ;-) De meeste mensen fronsen wel over de directe benadering maar kunnen er achteraf wel mee omgaan. Moet ik me nu aanpassen aan het oosten of mag ik best mijn eigen normen en waarden meenemen. Ik ben er nog niet uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt dit voor jou niet omdat je in het westen je familie en vrienden (van vroeger) heb wonen, met wie je een directere band hebt, waardoor ze je directer aanspreken.
Met de mensen in je nieuwe woonplaats heb je minder verleden gedeeld waardoor er automatisch meer afstand is (Ervaring).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft niets te maken met wel of geen vrienden hebben hoor. Heb nu zes jaar een relatie in het oosten, vriendenkring daar opgebouwd. Ben zelf goed benaderbaar maar er is een enorme terughoudendheid. Achter de schermen wordt er dan weer wel enorm geluld over je. En dan heb ik toch liever dat ze dat direct tegen me zeggen. Ach mensen blijven interessante wezens ...
Jazeker zijn die aanwezig. De mensen uit het westen moeten zich altijd bewijzen, zijn agressief en respectloos. Waarschijnlijk komt dit doordat het grootste deel van het land waar ze leven onder N.A.P. ligt. Dus ze hebben zich altijd al moeten verweren anders zouden ze simpelweg verzuipen.

In het oosten gaat het er nog gemoedelijk aan toe, joah joah, hennig aon. Heb er een paar jaar gestudeerd, heerlijk daor!

Zo, dat waren wel weer genoeg vooroordelen voor vandaag dacht ik zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het niet zo zeer het verschil tussen oost en west is als wel het verschil tussen stedelijk en landelijk.
Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en hier is men veel meer op elkaar aangewezen omdat (tot een paar jaar geleden) er geen verbinding was met de rest van Nederland. Daardoor is de band (vooral familieband) voor de mensen hier heel belangrijk. Ik zelf kom hier niet vandaan (import, zoals dat dan heet) en kom er moeilijker tussen. En dat terwijl ik helemaal geen familie hier heb wonen en dus afhankelijk ben van vrienden en buren. Of is het juist daardoor?
Ik denk dat in de grote steden door de afstand die er is tussen mensen (familie bedoel ik dan) men meer is aangewezen op de buurman, die dan misschien wel een vreemde is, maar waar je het wel van moet hebben.

Kort samengevat: ik denk dat het verschil in mentaliteit zit in het verschil tussen familie-afhankelijkheid en buren-afhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker.
Ik persoonlijk houd niet zo van de randstedelijke mentaliteit.
Het komt op mij een beetje over alsof ze door de hectiek waar ze in leven alles moeten verdedigen met een grote bek.Op zich kan ik eerlijkheid wel waarderen maar er is bij mij wel een scheidslijn tussen eerlijk en resoluut en asociaal.
Om het voorbeeld van het eten terugbrengen dat niet voldoet aan te halen is er een verschil tussen "ober, de bami is echt te koud, deze accepteer ik niet " of "hè teringleier die meuk is nie te nassen, pleurt op met je teringsooi"