Waarom groeten buschauffeurs nooit als je ze de ruimte geeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
AWM
13 jaar geleden
Dat doen ze bij mij regelmatig. Dus klopt de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er de afgelopen tijd 's op gelet, maar ze groeten bij ons niet. Laatst ben ik de stoep opgereden om die man erlangs te laten en niet eens een knikje...
Cryofiel
13 jaar geleden
Kan het zijn dat de bus sowieso voorrang had? Ik bedoel, dat jij die smalle straat niet eens in had mogen rijden omdat er van de andere kant een bus aankwam? Veel mensen kennen de voorrangsregels niet, vandaar dat ik het vraag. Bijvoorbeeld bij een normale weg, waar ergens een auto op de rijbaan staat geparkeerd, zodat je op die plek niet meer met twee auto's tegelijk kunt rijden als je elkaar tegemoetkomt. Een heleboel mensen geloven écht dat in zo'n geval degene die als eerste bij het obstakel aankomt, voorrang heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je punt, maar ik heb het echt over de momenten dat ik heel hard mijn best doe om ruimte maken, terwijl ik op dat moment voorrang heb. Anders blijven ze inderdaad de hele dag zwaaien.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oke, helder. Mijn ervaring is anders. Een buschauffeur is wel degelijk geneigd even te bedanken, tenzij hij natuurlijk vanwege de situatie enorm aan zijn stuurwiel moet draaien.

Het beste antwoord

Wat antwoordman al zegt: dat gebeurt mij ook af en toe.
Alleen vaak als het niet gebeurt is dat omdat buschauffeurs in een beetje een dagelijkse sleur zitten en zich vaak ook redelijk vervelen, dat motiveert niet echt om elke keer als iemand ze ruimte geeft de moeite te doen om een dankend gebaar te maken.
Ik kan me wel voorstellen dat beginnende buschauffeurs sneller een gebaren, omdat die wat minder vaak die ruimte hebben gekregen en die sleur wat minder hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

te druk om op de weg te letten? ze zijn aan het sturen?

de meeste chauffeurs zijn wel zo vriendelijk om te groeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier groeten ze nog wel. Hier bedanken enkele chauffeurs zelfs door met groot licht te knipperen, dat is op een doorgaande weg met aan beide kanten eikenbomen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als ze niet groeten komt er vaak een tegenligger die niet de berm induikt en die ze extra in de gaten moeten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommigen doen dat wel. maar met name in de randstad zijn er ook veel chagrijnigen. wellicht ontmoeten ze te weinig lieve mensen of hadden ze liever een ander vak gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in Groningen en hier zijn de chauffeurs over het algemeen niet al te vriendelijk. Groeten over het algemeen ook niet als je ze de ruimte geeft. Geldt niet voor iedereen, maar de meesten zijn horken.

Denk dat het per regio nogal kan verschillen. In Zwolle valt het me altijd op dat de chauffeurs vriendelijker zijn. Is natuurlijk ook niet veel voor nodig, om vriendelijker te zijn dan de Groningse horken:).

Waar dat horkerige gedrag vandaan komt? Ik denk dat chauffeurs onderling elkaar besmetten. Zal wel de cultuur in de groep zijn.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad ook regiogebonden is. Hoe noordelijker hoe stugger ;-)
En een soort van hoge eigendunk, "Waarom zou ik zwaaien? Ik blokkeer gewoon de straat als je niet aan de kant gaat."