Waarom willen verstandelijk gehandicapte mensen ook kinderen?

Steeds vaker hoor ik in mijn omgeving dat verstandelijk gehandicapte mensen de wens hebben om kinderen te krijgen. Het is interessant om te weten waarom dit is, heeft het te maken met het verlangen om 'normaal' te zijn. Of is er andere oorzaak te bedenken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Naast de basale instinct om kinderen te krijgen, is er ook nog een maatschappelijk druk om kinderen te krijgen.

Bijvoorbeeld ouders die zo graag grootouders willen worden. Op deze manier een vorm van dwang leggen op hun kinderen om ook kinderen te krijgen.
Er wordt zelfs een pop verkocht waarbij een meisje kan leren om borstvoeding te geven. Hoe bedoel je met de paplepel eringieten (hersenspoelen).

Bovendien diegene die geen kinderen willen of kunnen worden raar aangekeken en krijgen vaak als eerste vraag de waarom vraag. Alsof wel kinderen hebben daarboven staan. Dus maatschappelijke druk.

Erbij willen horen en normaal zijn hoort hier ook bij. Hiervoor wordt dus naar anderen gekeken. Hoe gelukkig zijn zij met kinderen, of hoe anderen die mensen met kinderen beter vinden dan...

Het willen hebben van een kind wordt van heel jong af aan al gestuurd en gevormd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het krijgen of hebben van kinderen schijnt een basale behoefte te zijn, somige hetero's, sommige homo's en sommige verstandelijk gehandicapten hebben daar meer last van dan anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat iemand verstandelijk beperkt is heeft geen fluit te maken met diens wens kinderen te krijgen; dat is net zo'n vraag als "waarom willen vrouwen met rood haar kinderen". Je zet het woord normaal al tussen aanhalingstekens, daarmee suggereer je al dat het woord normaal erg relatief is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voortplanting is een heel basale behoefte van levende wezens. Juist een beslissing om je *niet* voort te planten is bijzonder. Dat vereist nadenken over je plek in de wereld, over wat je je kroost kunt bieden, over de moeite die je moet doen en de offers die je moet brengen om kinderen groot te brengen. Het vereist dat je de voor- en nadelen van het krijgen van kinderen tegen elkaar af kunt wegen en op basis van die afweging een bewuste beslissing kunt nemen.

Verstandelijk gehandicapte mensen die kinderen willen, willen dat niet omdat ze 'normaal' willen zijn, maar gewoon omdat ze net als de meeste levende wezens kinderen willen hebben. De bewuste redenen zullen niet zoveel afwijken van de bewuste redenen van niet-verstandelijkgehandicapten om kinderen te willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spijker op de kop! plusje voor jou.
zoals al eerder in andere antwoorden vermeld is een voortplantingswens heel natuurlijk, en is er in principe geen reden om aan te nemen dat verstandelijk gehandicapten die wens niet hebben.
Naast deze primaire wens, denken niet-gehandicapten daarnaast vaak langer na over de praktijd dan de verstandelijk gehandicapten zelf (misschien zijn hun kinderen ook verstandelijk gehandicapt, misschien zijn gehandicapten minder goede ouders of hebben ze meer hulp nodig, misschien hebben ze niet voldoende geld om hun kinderen te onderhouden).
Ik denk dat in sommige gevallen verstandelijk gehandicapten deze mogelijke gevolgen minder goed kunnen overzien, en meer geleid worden door de "primaire" wens om kinderen te krijgen, ook wanneer dat praktische problemen met zich mee kan nemen.