Ivm met mijn scriptie wil ik deze vraag voorleggen: wat maakt ons gelukkig en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan van alles zijn; een voorbeeld is als ik voor een dag een aantal dingen op mijn lijstje heb staan die moeten gebeuren en die zijn allemaal uitgevoerd zonder problemen. Dan kan ik 's avonds op de bank zitten met een tevreden gevoel.
Want er zijn ook dagen waarop het lijkt dat alles mis gaat. De persoon die je nodig had is er niet; je belt je verzekering en krijgt een muts aan de lijn; het regent pijpenstelen en het blijkt dat je nieuwe broek afgeeft. Je komt bij de apotheek en je medicijnen zijn er niet etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik vind geluk een heel persoonlijk iets...
Wat mij gelukkig maakt, maakt een ander misschien helemaal gestoord...
Ik word gelukkig van een avondje film kijken, met mijn beste vrienden, geen zorgen, geen problemen, en genieten van de fijne tijd die je met een ander kunt delen, of van een ander ontvangt.
Ook word ik gelukkig van een lekker koud glas bier :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tevredenheid maakt gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yes
geluk hang af van de hoeveelheid wensen die je hebt.
Wens je weinig, ben je snel gelukkig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist
Dankbaarheid, tevredenheid en het besef een gezegend mens te zijn die geliefd is maken je gelukkig.
De dankbaarheid is nodig om te beseffen dat je je leven lang veel aan anderen te danken hebt, aan je ouder, familie, vrienden, hartelijke en oprechte docenten, mentors en andere gidsen in dit leven en dit beschermt je tegen hoogmoed.
Tevredenheid om het feit dat je niet in armoede en mensonterende toestanden bent opgegroeid en leeft.
Het besef een gezegend en geliefd mens te zijn om de talenten die je hebt, de mogelijkheden om die te benutten en de liefde om je vreugde en je verdriet te delen met de mensen die van je (gaan) houden.Dit laatste helpt tegen depressie en eenzaamheid.

Toegevoegd na 3 uur:
Rijkdom en gezondheid hoeven geen voorwaarden te zijn
om gelukkig te zijn, alhoewel de laatst genoemde natuurlijk een extra zegen is.
Rijkdom kan je geluk enorm verzieken als je daar niet heel verstandig mee omgaat.
Ik heb echt arme mensen gezien die een gelukkiger indruk maakten dan de gemiddelde Nederlander.
Dat had te maken met de saamhorigheid en de bereidheid elkaar te helpen en bij te staan, nood verbroedert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt zowel van de persoon ( inclusief de persoonlijke waarden) als de omstandigheden af, wat gelukkig maakt.
Iemand die jarenlang gevochten heeft tegen kanker en genezen wordt verklaard zal daar zeer gelukkig mee zijn, terwijl een ander, die wellicht stukken gezonder is, dit zich niet eens realiseert. Misschien zelfs wel foetert over te veel haargroei, pukkels, jeukvoeten of grote oren..
Zelf heb ik ervaren dat veel dingen met de jaren veranderen. Een opgroeiend kind kan gelukkig worden van deelname aan een vriendengroep , van een eigen paard, brommer, vrijheid om te stappen. Een dertiger kan zielsgelukkig worden van een stevige promotie op het werk, en noem maar meer op. Maar een constante is volgens mij het hebben van hechte contacten in vrienden- en familieverband.
Vraag het bijvoorbeeld eens aan opa's en oma's. Er zullen er weinig zijn die gelukkiger worden van andere zaken dan een hechte band met hun kleinkinderen.
Waarom?
De mens is een sociaal wezen.
En veel zaken (uiterlijk, stoere statussymbolen, goede maatschappelijke posities) helpen mee indruk te maken op de medemens. Men denkt er aantrekkelijker, geliefder mee te worden. (wat wellicht vaak ook lukt).
Zelfs de persoon die kanker heeft overwonnen zal daar in veel gevallen vooral blij mee zijn, omdat hiermee het scheiden van dierbaren wordt uitgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Les 1 bij het maken van scriptievragen is, maak de vraag zo beperkt mogelijk. Dus niet vragen naar wat ons gelukkkig maakt, want dat kan heel veel verschillende dingen betreffen. Maar vraag bijvoorbeeld of geld gelukkig maakt en daarbij besef je wel dat een miljoen extra voor een profvoetballer iets anders is dan voor een bijstandsmoeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is net echt een antwoord op mijn vraag maar ik begrijp je insteek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK dan, het met een goed cijfer afronden van de scriptie geeft een heel goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Big smile....en uit coulance een +
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kennis van het woord coulance past niet bij de oorspronkelijke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik maar het klinkt zo lekker!
:-)
Jij gebruikt het ook heel mooi in een ander antwoord!
Geluk is een woord dat niet vervoegd wordt met 'hebben' en 'doen'; geluk wordt vervoegd met 'zijn'.
Geluk is ook geen fantastische sensatie, geluk wordt beleefd in kleine dingen.
Zoek zelf naar de 5 gelukkigste perioden of momenten in je leven (dat is vrij moeilijk) en je komt steeds terecht bij vrij alledaagse gewone dingen.
Ook, wanneer 'geluk' een zekere bewustzijnsgraad doorbreekt, dan is het voorbij...