Uitspraken over Moslims vallen onder vrijheid van meningsuiting, maar ik heb een groot probleem als het over Joden gaat?

Straks na de show van Najib Ahmali zitten kijken en deze opmerking van hem blijft maar door mijn hoofd malen...

Waarom is het dus vrijheid van meningsuiting als ik het over Moslims heb. En als ik een uitspraak over Joden doe dan heb ik een groot probleem?

Waarom eigenlijk?

Toegevoegd na 2 minuten:
Najib Ahmali moet natuurlijk Najib Amhali zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vroeg ik me op hetzelfde moment ook ongeveer af....goeie vraag. + 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag.

Het beste antwoord

Eigenlijk heeft Antwoordman wel een punt. De holocaust speelt wel degelijk een rol in deze kwestie en er wordt wel veel aandacht aan besteed op de middelbare school en eventueel de basis school tijdens de geschiedenis lessen. Dus het woord "jood" zal emotionele empathische reacties uitlokken bij het horen daarvan. dat neemt niet weg dat iedereen gelijk is want als je bij de hedendaagse uitspraken jegens moslims het woord moslim door jood zou vervangen heb je grote kans dat het CIDI op je dak zit.

Maar ja ik snap het wel dus bij deze waag ik een poging.
joden wereldwijd gun ik het beste. De Israëlische regering ,het Israëlische leger met de fosfor bommen en iedereen die achter deze 2 groepen staat is geen haar beter dan de Nazi's met hun gaskamers.

Tot slot is het onbegrijpelijk (althans voor mij) dat zowel moslims als joden elkaar verachten terwijl ze zoveel gemeen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ver wou ik dus net niet gaan in mijn reactie op Antwoordman...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het verschil dat een jood als Jood wordt geboren en een moslim niet.

Andere antwoorden (5)

Snap je dat echt niet?
De verschrikkingen van holocaust leven nog steeds bij de mensen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd dat dan in dat ik niet zou mogen zeggen dat ik het net zo schandalig vind als Israel met de Palestijnen om gaat? Maar deze vraag ging niet over het wel of niet snappen!
AWM
14 jaar geleden
O jee. Daar gaan we weer. Israeliërs zijn Joden en Joden zijn Israeliërs. Dat wil je zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ging het niet over, Antwoordman. Hij deed een persiflage van een tenekrommende spreekbeurt, waarin hij foto's had van totaal irrelevante onderwerpen, en niet van hetonderwerp zelf. De eerste foto was : zo ziet een moslim eruit (foto van -ik keek met een half oog - Bin Laden ofzo), hele publiek lachen. En de spreekbeurt eindigde met iets over en moordaanslag op een jood. Zoziet een jood er uit (foto van Cohen) hele publiek : ooooooh.....
Hij had daar best een punt, eigenlijk .Hij maakte absoluut géén vervelende, rare of flauwe grap. Het was vooral het contrast in reacties van het publiek dat bij mij inderdaad ongeveer dezelfde vraag opriep.
AWM
14 jaar geleden
Mmm, ik kan er dan zo niet over oordelen, vind ik dan, ik heb niet gekeken. I.h.a. vind ik Najib niet leuk. Hij heeft een slechte tekstschrijver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman : ik had je hoger ingeschat ;-)
AWM
14 jaar geleden
Dank je Naat! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: De eerste foto was de rapper 'Ali B.'... Maar aan het begin van zijn show stelde hij deze vraag letterlijk zoals ik die hier gesteld heb... @Antwoordman: Eigenlijk wilde ik een stap verder gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de verschrikkingen van de holocaust,zijn inderdaad verschrikkelijk maar de joden waren niet in aantal de grootste slachtoffers,dat waren de Russen en eigenlijk alle doden van die oorlog en toch mag er over joden minder opmerkingen gemaakt worden,naar mijn mening dan ook onterecht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slachtoffers_in_de_Tweede_Wereldoorlog
AWM
14 jaar geleden
@oribatei: Het is voor ons Nederlanders niet zo belangrijk dat er meer Russen zijn omgekomen. Daar voelen we ons niet zo schuldig over. Het wegvoeren van de Joden gebeurde onder onze eigen ogen en we deden daar weinig aan. In tegendeel, o.a. de Nederlandse politie werkte lekker mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Maar die Nederlandse Politiek was wel in 1938 democraties gekozen door het Nederlandse volk. En dan maar lopen zeuren over de NSB'ers... En om de cijfers van het NIOD maar even te gebruiken. Het waren maar 100.000 Joden vanuit Nederland. Waarvan het gros in Amsterdam woonde...
AWM
14 jaar geleden
Hoor ik je nou zeggen 'maar' ???????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat hoor je niet! Dat lees je Antwoordman... En het waren er maar 100.000 te veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schuldgevoel, dat wij Nederlanders niet echt ons best hebben gedaan om deportatie te voorkomen (in het beste geval)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door er telkens opnieuw aan te herinneren, zal dit schuldgevoel ook niet zo snel verdwijnen. Echter, voor mensen die de oorlog in Bosnie of Somalie of waar ook hebben meegemaakt, zullen dat ook niet snel/nooit vergeten. Of 'wij' daar ook schuld aan hebben (door niet te handelen), laat ik open.
AWM
14 jaar geleden
We mogen dat nooit vergeten. Al was het alleen maar om te proberen het nooit meer te laten gebeuren.
En aan open antwoorden heb je we niet zo veel hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar om alleen oog te hebben voor de holocaust, vergeten we maar al te graag andere ernstige gebeurtenissen en handelen we niet (omdat daar geen 6 miljoen mensen gestorven zijn?). Alsof we niks geleerd hebben, maar oh oh, iemand maakt een grap over joden.
AWM
14 jaar geleden
@domtic: Je maakt het onderwerp veel breder dan de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, omdat ons moslims weinig kunnen schelen en joden wel?
Er zijn in de wereld veel volkeren vertrapt en vermoord, Maar de joden waren destijds voor veel mensen voor het eerst een duidelijk voorbeeld, omdat het zo dichtbij was. Het waren vaak mensen uit je eigen buurt, colega's, buren. kennissen zelfs vrienden.
Het was zo dichtbij.
Na de tweede wereldoorlog zijn we het pas goed gaan beseffen wat de joden aan gedaan was.
Toen kwamen pas de gruwelijke verhalen, onwerkelijk, onvoorstelbaar en zo dichtbij!
Deze ervaring ,voor zoveel mensen ,is een eigen leven gaan lijden en is eigenlijk nooit afgezwakt, nooit vergeten, het is een begrip geworden en zo gauw als iemand over joden gaat praten, is dat gevoel weer terug.

De laatste tientallen jaren zijn er zoveel verdrukte volksgroepen bijgekomen, waar ook gemoord is dat we er een beetje ongvoelig voor zijn geworden.
Bijna dagelijks lezen we over berm en autobommen die alsmaar tientallen slachtoffers maken, maar het raakt ons nog amper, het is ver genoeg weg.
Maar stel dat er morgen bij schiphol een aanslag is en er valen 45 doden, allemaal nederlanders, dan staan we wel op scherp, omdat dat dichtbij is , eigenlijk om de hoek.
Zijn er moslims bij de aanslag betrokken, dan zal er geen goed woord voor zijn, dat het joden zouden zijn is onvoorstelbaar voor ons. Die doen zoiets niet, denken we.
Eigenlijk verdedigen we de joden en verwerpen we de moslims, dat is zo gegroeid.
Dat de moslims een vredelievend volk is, kan er bij veel mensen niet in, maar voor de palestijn zijn de joden het ook niet.
Het gaat er dus maar om hoe dicht bij het gebeurt en hoe de voorgeschiedenis is.
Dus doen we nog steeds geen uitspraak over joden zonder er last mee te krijgen en veroordelen we andere bevolkingsgroepen zonder hier bij stil te staan.Ja zelfs met het grootste gemaak.
Zo zit de mens in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bekijk deze vraag toch wat op een andere manier. Wij in Nederland hebben veel aan de joden te danken, wat dacht je bijvoorbeeld van de vele banken in Nederland die de joden in bezit hebben, waar wij altijd geprofiteerd hebben, nog steeds. Het hele banksysteem in Nederland is volgens mij bedacht door de joden. Joden zijn erg goed in het maken van geld, altijd al geweest, dat is geen geheim. Kijk maar eens naar hoe groot de joodse gemeenschap was voor dat de tweede wereld oorlog begon.

Moslims daar in tegen verblijven relatief kort in Nederland, Nederlanders zien nog niet de voordelen van de moslim cultuur of ervaren deze nog niet. Een Nederlander zal een Jood dus eerder verdedigen dan een moslim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid van meningsuiting is nog geen excuus om mensen te beledigen of deze nu moslim of jood zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen in NL hebben de oorlog niet eens zelf meer meegemaakt. Toch kan ieder kind je grofweg vertellen wat er is gebeurd. Oorlogen die nadien plaatsvonden (welliswaar niet op dezelfde schaal), proberen we veel meer te vergeten en te bagatelliseren.

Echter, voor mensen die de oorlog in Bosnie of Somalie of waar ook hebben meegemaakt, zullen dat ook niet snel/nooit vergeten. Die mensen hoor je nauwelijks en worden hier hooguit als vluchteling gezien. Natuurlijk kan men in die landen niet altijd wat doen, maar pas als het mensenleed (heel) dichtbij is, is men bereidt wat te doen. Tot die tijd geldt (nu nog steeds) de 'ver-van-mijn-bed-show'.

Joden zijn net als Japanners (ook een bevolkingsgroep die niet echt zachtzinnig was in WOII) erg gesteld op hun 'eigen volk eerst'. Moslims zijn veel meer verdeeld over/in verschillende bevolkingsgroepen en zo niet te vergelijken.

Ergo, als je een jodengrap maakt, heb je het over een specifieke groep mensen die zich alle verbonden voelen met de holocaust. Als je een moslimgrap maakt, heb je het veelal over een baardmans hier of daar, zonder een specifieke groep mensen aan te spreken die een gemeenschappelijke traumatische ervaring hebben meegemaakt.